עמוד 1 מתוך 1
הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב
פורסם: ו' אוקטובר 11, 2024 1:17 am
על ידי פלוריש
בצה"ל ייצרו סוכה ממסגרת ברזל וחוטי לבוד, בגודל מטר מרובע.
האם מותר ביום טוב ושבת להזיז אותה ממקום למקום?
והאם העובדה שהיא יועדה מראש לכך שיוכלו להזיז אותה מעמדה לעמדה משפיעה על ההלכה?
Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב
פורסם: ו' אוקטובר 11, 2024 10:51 am
על ידי עזריאל ברגר
מהיכי תיתי לאסור?
כמובן בשבת רק במקום שיש עירוב (ובמקום שאין - ברור שאסור, ואם שייך חיוב חטאת - תלוי במחלוקות בביאור סוגיית "זרק כוורת" ובהשוואה בינה לבין הוצאת הארון והמזבח וכו' ואכמ"ל).
Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב
פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 1:49 am
על ידי אליהו בעסער
בדיני סוכה גזולה, סוכה שעל גבי קרקע, נחשב תמיד כמחובר לקרקע.
Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב
פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 10:04 am
על ידי עזריאל ברגר
אליהו בעסער כתב:בדיני סוכה גזולה, סוכה שעל גבי קרקע, נחשב תמיד כמחובר לקרקע.
לא כי, אלא נחשב שגוזל את הקרקע.
אבל אם הקרקע לא גזולה בידו - אכן הסוכה היא מטלטלין (כגון שראובן הרשה לשמעון לבנות סוכה בחצרו, ובאמצע החג בא ראובן והוציא את שמעון מהסוכה וישב בה - הרי זו סוכה גזולה ופסולה).
Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב
פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 10:09 am
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:מהיכי תיתי לאסור?
כמובן בשבת רק במקום שיש עירוב (ובמקום שאין - ברור שאסור, ואם שייך חיוב חטאת - תלוי במחלוקות בביאור סוגיית "זרק כוורת" ובהשוואה בינה לבין הוצאת הארון והמזבח וכו' ואכמ"ל).
האין זה נחשב שסותר אהל במקום שהיה קודם, ובונה אהל במקום השני? כשם שהתקבל בכל ישראל לאסור מטריה. ואפילו גגון של סוכה היה אסור להזיזו מטעם הנ"ל לולא שזה בנוי מלכתחילה על ציר שדרכו בכך.
מטריה וגגון - הבעיה היא שהגג לא מוצמד למחיצות, משא"כ כאן.
כשמטלטלים את הסוכה בשלמותה - כל הזמן יש שם-אוהל עליה.
וכי יש איסור לטלטל "שידה תיבה ומגדל" בשבת?
Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב
פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 2:19 pm
על ידי אליהו בעסער
עזריאל ברגר כתב:אליהו בעסער כתב:בדיני סוכה גזולה, סוכה שעל גבי קרקע, נחשב תמיד כמחובר לקרקע.
לא כי, אלא נחשב שגוזל את הקרקע.
אבל אם הקרקע לא גזולה בידו - אכן הסוכה היא מטלטלין (כגון שראובן הרשה לשמעון לבנות סוכה בחצרו, ובאמצע החג בא ראובן והוציא את שמעון מהסוכה וישב בה - הרי זו סוכה גזולה ופסולה).
לא כי, אלאכשהקרקע היא של הגזלן הרי הסוכה (שהקרקע דמי)היא בחזקת הגזלן.
Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב
פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 2:22 pm
על ידי הוה אמינא
אליהו בעסער כתב:עזריאל ברגר כתב:אליהו בעסער כתב:בדיני סוכה גזולה, סוכה שעל גבי קרקע, נחשב תמיד כמחובר לקרקע.
לא כי, אלא נחשב שגוזל את הקרקע.
אבל אם הקרקע לא גזולה בידו - אכן הסוכה היא מטלטלין (כגון שראובן הרשה לשמעון לבנות סוכה בחצרו, ובאמצע החג בא ראובן והוציא את שמעון מהסוכה וישב בה - הרי זו סוכה גזולה ופסולה).
לא כי, אלאכשהקרקע היא של הגזלן הרי הסוכה (שהקרקע דמי)היא בחזקת הגזלן.
אתם אומרים אותו דבר, אז למה "לא כי"??
Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב
פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 4:06 pm
על ידי עזריאל ברגר
לא כתבתי מדויק.
יעוין סימן תרלז.
אבל אכן נאמר שם שהסוכה נחשבת כקרקע מדין מחוברת לקרקע.
וצ"ע אם זה דווקא במחוברת בפועל, או ש"כובדה קובעה", או ש"מחוברת" לאו דווקא אלא הכוונה "טפלה לקרקע".
ועכ"פ איך שלא נהפוך זאת - אינני רואה איך זה קשור לבונה וסותר דהלכות שבת.
Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב
פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 4:10 pm
על ידי עזריאל ברגר
היה לי בעבר אוהל קטן מפלסטיק וכו', שהילדים היו משחקים בו.
האם אסור לטלטל אותו בשבת מדין בונה וסותר?!