עמוד 1 מתוך 1
בענין האושפיזין
פורסם: ב' אוקטובר 10, 2011 11:13 pm
על ידי הודו לה' כי טוב
למה האושפיזין רק באים בסוכות ולא בפסח או שבועות? מה היחס בין האושפיזין לסוכות?
שאלה נוסף: איך להבין המושג בכלל של אושפיזין בימינו ? ואיך מגיד הענין להילדים?
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ב' אוקטובר 10, 2011 11:22 pm
על ידי יאיר
הודו לה' כי טוב כתב:למה האושפיזין רק באים בסוכות ולא בפסח או שבועות? מה היחס בין האושפיזין לסוכות?
שאלה נוסף: איך להבין המושג בכלל של אושפיזין בימינו ? ואיך מגיד הענין להילדים?
א.לא חקרתי בנושא אך ראיתי שיש קשר בנושא המים. בחג נידונים על המים ובזמן המקדש היו עושים ניסוך המים וכן כל האושפיזין קשורים למים ובאר. עיין בספר שפתי צדיקים (מישור) סוף עמ' 230:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?60756&&page=230
- 60756230271144224-10102011.gif.png (31.26 KiB) נצפה 8738 פעמים
ב.מה יש להבין ולהגיד לילדים? בדיוק כמו אליהו הנביא בליל הסדר...
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ב' אוקטובר 10, 2011 11:25 pm
על ידי לייטנר
.
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ב' אוקטובר 10, 2011 11:28 pm
על ידי יאיר
לייטנר הסגנון מזכיר לי מישהו אך לא חשוב...
אשמח אם תואיל למצוא ולהביא לכאן את הסיבה האמיתית לכך שאנו מזמינים את האושפיזין בסוכות.
גם אני באמת זקוק למידע הזה.
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ב' אוקטובר 10, 2011 11:39 pm
על ידי עשוי לנחת
עיינו בנתיבות שלום ח"ב עמוד רו שמביא ב' אופנים לבאר מדוע דוקא בסוכות יש אושפיזין, האופן הראשון באריכות יותר אך ברור יותר, השני יותר קצר אך יותר פנימי. ובכל אופן הדברים נפלאים ומאירים. [קשה לי כעת לסרוק ולהעלות לכאן, אולי מישהו יוכל לעזור בזה.]
מה הקושי שלך להבין את ענין האושפיזין, עד כמה שאנו מבינים שיש אצלנו מלאכים בכל קיום מצוה או בכל מיני זמנים שבאים מלאכים וכו', והרי הדברים רוחניים ואין לנו הבנה אמיתית בהם, וה"ה לאבות הקדושים שמגיעים אלינו לסוכה. וכנ"ל לענין איך להסביר לילדים; כמו שמסבירים להם כל שבת ב"שלום עליכם" איפוא המלאכים שמגיעים איתנו מבית הכנסת...
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ב' אוקטובר 10, 2011 11:50 pm
על ידי יאיר
עשוי לנחת תוכל לתמצת בקצרה את האופנים שכן הספר אינו בהישג ידי.
תודה.
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ג' אוקטובר 11, 2011 12:19 am
על ידי עשוי לנחת
יאיר כתב:עשוי לנחת תוכל לתמצת בקצרה את האופנים שכן הספר אינו בהישג ידי.
תודה.
זאת לא פעם ראשונה, יאיר, אולי תקנה כבר את הספר ותוכל לחסוך עוד כמה הודעות...?!
אין לי כעת מוחין לזה, אולי בהמשך בעז"ה.
וכאן המקום לפנות למנהלי האויצר לאוי"ט, מדוע אין את ספרי הנתיבות שלום באויצר, מסתמא ניסו להשיגם, מדוע לא קבלום?
[אולי כבר דברו מזה פעם, יאיר, יש קישור??..]
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ג' אוקטובר 11, 2011 12:26 am
על ידי יאיר
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ג' אוקטובר 11, 2011 12:35 am
על ידי גאולה בקרוב
אני הרגשתי בענין האושפיזין, שבגלל שאנחנו נמצאים לא בביתנו, אלא תחת צילא דהימנותא, הרי הם ואנחנו אורחים של השכינה.
ולכן רק "אזמן לסעודתי" ולא לסוכתי, כי גם אני בחינת אורח כאן.
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ג' אוקטובר 11, 2011 12:42 am
על ידי גאולה בקרוב
וכעת ראיתי שמפורש כך בזוה"ק (אמור, קג, ב- קד, א) שהאושפיזין הם "אושפיזין דמהמנותא", וכמהלך שכתבתי מקודם, שהם אורחי השכינה והזימון הוא רק לסעודתי.
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ג' אוקטובר 11, 2011 1:33 am
על ידי הודו לה' כי טוב
תודה לכל
אי יש קשר בין אליהו בליל פסח והאושפיזין?
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ג' אוקטובר 11, 2011 9:45 am
על ידי חיס
יש קשר לאליהו הנביא עם סוכות ואושפזין ראה מנהג מרוקו בספר נתיבות מערב עמוד 87 ראה צילום
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ד' אוקטובר 12, 2011 7:39 am
על ידי גאולה בקרוב
יש כאלו שרק אומרים בקיצור את ההזמנה לאושפיזין,
ויש חכמי לב שגם עושים "עסק" בכל יום מהאורח, מדברים ביום הראשון מענינו של אברהם, וכהנה.
ונעיר שבזוהר במקור על האושפיזין, הדגש הוא על נתינת חלק מסעודתו לעניים (או לפני החג לדאוג גם להם), שאחרת האושפיזין מקפידים מאד על בעל הבית!
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ד' אוקטובר 12, 2011 1:57 pm
על ידי אורייתא!
זה לשון הרב החידא בס' עבודת הקודש - מורה באצבע - [סימן ט אות רפט] "אור החג הקדוש ילך לסוכה. ויצוה להביא כסא ומעיל מפואר על גבה לזכר ז' אושפיזין עילאין קדישין, מעין דוגמא שעושין ביום המילה כסא לאליהו הנביא זכור לטוב. וכתוב בזוהר הקדוש דאי לא מתקנין לי' כסא לא אתי. זאת היתה להחרדים לדבר ה' להזמין כסא לז' אושפיזין עילאין קדישין. וכל לילה יאמר בפה צח בסוכה עולו אושפיזין כו'. ויקדש ויכוין בברכת שהחיינו לפטור גם מצות סוכה".
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ו' אוקטובר 14, 2016 12:26 am
על ידי י. אברהם
דברי הגאון בעל הנודע ביהודא בספר דרושי הצל"ח בענין האושפיזין:
והקב"ה מקבל תשובתנו ברחמים, ופורס עלינו סוכת שלום,
וראוי לאדם לשבת בסוכה בקדושה ובטהרה כי הוא חופף בכנפי השכינה, ושבעה צדיקים אבות העולם המה אושפיזים עמנו בסוכה.
וראוי לכבד אורחים חשובים כאלו, להכין להם מעדנים טובים אשר אהבו, ומה הם המטעמים הנאהבים להם, הוא לשמח נפש האומללים האביונים. זהו עיקר השמחה, אבל מאן דחדי בלחודוהי, ולא יהיב למסכנא, עליו נאמר וזריתי פרש על פניכם פרש חגיכם, אבל כשמשמח העניים בחלקם הוא שמחה לפני השכינה.
גם ליזהר אחרי שהסוכה מרמזת על דברים גדולים, לעשותה במקום נקי, וכשיעור הכשר, ולא ימצא סביבה בסמוך לה שום טינופת, שלא יבא ח"ו ריח רע לסוכה ויברחו כל האושפיזין קדישין. ומה גם שהוא אומר שם דברי קדושה קידוש וברכת המזון.
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ו' אוקטובר 14, 2016 1:23 am
על ידי שלמה בן חיים
לי הקושיא לא קשה, אינני מבין בנסתרות.
אך הדימוי לאליהו הנביא קשה מאד, אליהו הנביא חי וקיים וכמו שמצינו שהגמרא דנה ממנו להוכיח שאין תחומין למעלה מעשרה, מה שאין כן האושפיזין.
Re: בענין האושפיזין
פורסם: א' אוקטובר 16, 2016 1:15 pm
על ידי עושה חדשות
על כל פנים, כדאי להיזהר מאד שלא יקללו...
שפתי כהן עה"ת כתב:...הרי השבעה צדיקים רמוזים שהם באים עם שאר הצדיקים ויושבים בסוכה, על כן צריך לשבת בה באימה ויראה בבושה וענוה, ולא ימשך אחר האכילה ושתיה שלא יבוא לידי דברי נבילה ולא יכניס לתוכה עובדי גלולים שהסוכה היא צלא דמהימנותא ועובד גלולים לית ליה מהימנותא ואז בורחת הקדושה ושבעה הצדיקים מקללים קללות נמרצות, אם כשאינם נותנים להם חלקם שהוא חלק העניים מקללים אותם קללות שכתב הזוהר עיין שם, כל שכן אם בא כותי ובפרט שהוא עובד עבודת גלולים שהוא אל קנא, וכמה בני אדם חושבים שיושבים בצל סוכה והם חוץ ממנה, שמי שהוא אזרחי ושורשו וענפיו מישראל ומכוון לישב בצילא דמהימנותא סוכה קלטתו, ואם לאו סוכה פולטתו, זהו כל האזרח בישראל ישבו וגו' שמחלה פניהם, כל האזרח בישראל ישבו בסוכות, סופי תיבות לחלות, וקיבלנו שתשמיש המטה אסור בסוכה...
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 1:10 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
חיס כתב:יש קשר לאליהו הנביא עם סוכות ואושפזין ראה מנהג מרוקו בספר נתיבות מערב עמוד 87 ראה צילום
פתחתי שם וכותב שמקורו בחיד"א ולא מצאתי שם.
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 1:47 pm
על ידי מוטוש
יוסף חיים אוהב ציון כתב:חיס כתב:יש קשר לאליהו הנביא עם סוכות ואושפזין ראה מנהג מרוקו בספר נתיבות מערב עמוד 87 ראה צילום
פתחתי שם וכותב שמקורו בחיד"א ולא מצאתי שם.
אורייתא. הביא את דבריו לעיל!
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 1:55 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
תעיין היטב שם
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ד' אוקטובר 04, 2023 12:43 pm
על ידי בוצינא
- אושפיזי.png (28.4 KiB) נצפה 3003 פעמים
Re: בענין האושפיזין
פורסם: א' אוקטובר 20, 2024 6:16 am
על ידי בשער המלך
האם יש מקור קדמון שהאמהות מגיעים גם לסוכה ביחד עם הבעל
Re: בענין האושפיזין
פורסם: א' אוקטובר 20, 2024 11:24 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
בשער המלך כתב:האם יש מקור קדמון שהאמהות מגיעים גם לסוכה ביחד עם הבעל
מהר"ש מבעלזא.
Re: בענין האושפיזין
פורסם: א' אוקטובר 20, 2024 1:40 pm
על ידי מחשב מסלול
יוסף חיים אוהב ציון כתב:בשער המלך כתב:האם יש מקור קדמון שהאמהות מגיעים גם לסוכה ביחד עם הבעל
מהר"ש מבעלזא.
היכן מובא, ואם יוכל מעלת כת"ר להביא כאן את הלשון
Re: בענין האושפיזין
פורסם: א' אוקטובר 20, 2024 1:54 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
Re: בענין האושפיזין
פורסם: א' אוקטובר 20, 2024 1:58 pm
על ידי צופה_ומביט
יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://hilchata.co.il/wp-content/uploads/2024/02/%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%A8-132-%D7%90%D7%95%D7%A9%D7%A4%D7%99%D7%96%D7%99%D7%9F-%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99-%D7%99%D7%92-%D7%AA%D7%A9%D7%A8%D7%99-%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%97.pdf
לגבי מה שכתוב שם מיד בהתחלה.
כמדומה שהמילה אושפיז פירושה מארח, ולא אורח. כך בש"ס, לשאול באושפיזא, אושפזיכניה, וכו'. הכוונה למארח. [ועד היום הוספיס, והוספיטליטי, והוספיטל].
וכבר דיברו בזה, שלכאורה הכוונה שאנחנו אורחי האושפיזין, אי נמי שיחד עמם אנו אורחי השכינה, ופרוס עלינו סוכת שלומך.
אי נמי שזו ארמית "זוהרית" ואין להקיש ממנה ולדמותה לארמית של הבבלי. וצ"ת.
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ב' אוקטובר 21, 2024 2:53 am
על ידי בשער המלך
יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://hilchata.co.il/wp-content/uploads/2024/02/%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%A8-132-%D7%90%D7%95%D7%A9%D7%A4%D7%99%D7%96%D7%99%D7%9F-%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99-%D7%99%D7%92-%D7%AA%D7%A9%D7%A8%D7%99-%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%97.pdf
ישר כח
מעניין האם יש עוד קדמונים שדברו על זה
Re: בענין האושפיזין
פורסם: ב' אוקטובר 21, 2024 11:33 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
צופה_ומביט כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://hilchata.co.il/wp-content/uploads/2024/02/%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%A8-132-%D7%90%D7%95%D7%A9%D7%A4%D7%99%D7%96%D7%99%D7%9F-%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99-%D7%99%D7%92-%D7%AA%D7%A9%D7%A8%D7%99-%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%97.pdf
לגבי מה שכתוב שם מיד בהתחלה.
כמדומה שהמילה אושפיז פירושה מארח, ולא אורח. כך בש"ס, לשאול באושפיזא, אושפזיכניה, וכו'. הכוונה למארח. [ועד היום הוספיס, והוספיטליטי, והוספיטל].
וכבר דיברו בזה, שלכאורה הכוונה שאנחנו אורחי האושפיזין, אי נמי שיחד עמם אנו אורחי השכינה, ופרוס עלינו סוכת שלומך.
אי נמי שזו ארמית "זוהרית" ואין להקיש ממנה ולדמותה לארמית של הבבלי. וצ"ת.
זכורני שהגרי"ח סופר שליט"א האריך בזה בלשון אושפיזא, בספרו ברית יעקב.