הודו לה' כי טוב כתב:למה האושפיזין רק באים בסוכות ולא בפסח או שבועות? מה היחס בין האושפיזין לסוכות?
שאלה נוסף: איך להבין המושג בכלל של אושפיזין בימינו ? ואיך מגיד הענין להילדים?
יאיר כתב:עשוי לנחת תוכל לתמצת בקצרה את האופנים שכן הספר אינו בהישג ידי.
תודה.
והקב"ה מקבל תשובתנו ברחמים, ופורס עלינו סוכת שלום,
וראוי לאדם לשבת בסוכה בקדושה ובטהרה כי הוא חופף בכנפי השכינה, ושבעה צדיקים אבות העולם המה אושפיזים עמנו בסוכה.
וראוי לכבד אורחים חשובים כאלו, להכין להם מעדנים טובים אשר אהבו, ומה הם המטעמים הנאהבים להם, הוא לשמח נפש האומללים האביונים. זהו עיקר השמחה, אבל מאן דחדי בלחודוהי, ולא יהיב למסכנא, עליו נאמר וזריתי פרש על פניכם פרש חגיכם, אבל כשמשמח העניים בחלקם הוא שמחה לפני השכינה.
גם ליזהר אחרי שהסוכה מרמזת על דברים גדולים, לעשותה במקום נקי, וכשיעור הכשר, ולא ימצא סביבה בסמוך לה שום טינופת, שלא יבא ח"ו ריח רע לסוכה ויברחו כל האושפיזין קדישין. ומה גם שהוא אומר שם דברי קדושה קידוש וברכת המזון.
שפתי כהן עה"ת כתב:...הרי השבעה צדיקים רמוזים שהם באים עם שאר הצדיקים ויושבים בסוכה, על כן צריך לשבת בה באימה ויראה בבושה וענוה, ולא ימשך אחר האכילה ושתיה שלא יבוא לידי דברי נבילה ולא יכניס לתוכה עובדי גלולים שהסוכה היא צלא דמהימנותא ועובד גלולים לית ליה מהימנותא ואז בורחת הקדושה ושבעה הצדיקים מקללים קללות נמרצות, אם כשאינם נותנים להם חלקם שהוא חלק העניים מקללים אותם קללות שכתב הזוהר עיין שם, כל שכן אם בא כותי ובפרט שהוא עובד עבודת גלולים שהוא אל קנא, וכמה בני אדם חושבים שיושבים בצל סוכה והם חוץ ממנה, שמי שהוא אזרחי ושורשו וענפיו מישראל ומכוון לישב בצילא דמהימנותא סוכה קלטתו, ואם לאו סוכה פולטתו, זהו כל האזרח בישראל ישבו וגו' שמחלה פניהם, כל האזרח בישראל ישבו בסוכות, סופי תיבות לחלות, וקיבלנו שתשמיש המטה אסור בסוכה...
חיס כתב:יש קשר לאליהו הנביא עם סוכות ואושפזין ראה מנהג מרוקו בספר נתיבות מערב עמוד 87 ראה צילום
יוסף חיים אוהב ציון כתב:חיס כתב:יש קשר לאליהו הנביא עם סוכות ואושפזין ראה מנהג מרוקו בספר נתיבות מערב עמוד 87 ראה צילום
פתחתי שם וכותב שמקורו בחיד"א ולא מצאתי שם.
בשער המלך כתב:האם יש מקור קדמון שהאמהות מגיעים גם לסוכה ביחד עם הבעל
יוסף חיים אוהב ציון כתב:בשער המלך כתב:האם יש מקור קדמון שהאמהות מגיעים גם לסוכה ביחד עם הבעל
מהר"ש מבעלזא.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://hilchata.co.il/wp-content/uploads/2024/02/%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%A8-132-%D7%90%D7%95%D7%A9%D7%A4%D7%99%D7%96%D7%99%D7%9F-%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99-%D7%99%D7%92-%D7%AA%D7%A9%D7%A8%D7%99-%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%97.pdf
יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://hilchata.co.il/wp-content/uploads/2024/02/%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%A8-132-%D7%90%D7%95%D7%A9%D7%A4%D7%99%D7%96%D7%99%D7%9F-%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99-%D7%99%D7%92-%D7%AA%D7%A9%D7%A8%D7%99-%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%97.pdf
צופה_ומביט כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://hilchata.co.il/wp-content/uploads/2024/02/%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%A8-132-%D7%90%D7%95%D7%A9%D7%A4%D7%99%D7%96%D7%99%D7%9F-%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99-%D7%99%D7%92-%D7%AA%D7%A9%D7%A8%D7%99-%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%97.pdf
לגבי מה שכתוב שם מיד בהתחלה.
כמדומה שהמילה אושפיז פירושה מארח, ולא אורח. כך בש"ס, לשאול באושפיזא, אושפזיכניה, וכו'. הכוונה למארח. [ועד היום הוספיס, והוספיטליטי, והוספיטל].
וכבר דיברו בזה, שלכאורה הכוונה שאנחנו אורחי האושפיזין, אי נמי שיחד עמם אנו אורחי השכינה, ופרוס עלינו סוכת שלומך.
אי נמי שזו ארמית "זוהרית" ואין להקיש ממנה ולדמותה לארמית של הבבלי. וצ"ת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים