מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"המלך" ואומה"ע בסוכות. ועל תעתועי ההיסטוריה.

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

"המלך" ואומה"ע בסוכות. ועל תעתועי ההיסטוריה.

הודעהעל ידי יהודהא » א' אוקטובר 16, 2022 4:05 pm

המלך - בסוכות

ועל תעתועי ההיסטוריה- בתגובות.

אין הכוונה לאמירת "המלך" בנשמת .
אלא לכך שמלך ישראל יש לו מעמד והתייחסות מיוחדת בחג הסוכות .
א.

ארבע מתוך שבע הדברים המיוחדים לשמ"ע היו במקדש וסימנם :פזר קשב.
פייס, קרבן,שיר וברכה . אבל מה זה הב' = "ברכה" ? מחלוקת רשי ור"ת.

*ראש השנה ד,ב.
 שְׁמִינִי רֶגֶל בִּפְנֵי עַצְמוֹ הוּא
אֵימוֹר דְּאָמְרִינַן שְׁמִינִי רֶגֶל בִּפְנֵי עַצְמוֹ לְעִנְיַן "פָּזֵר קָשֶׁב" אֲבָל לְעִנְיַין תַּשְׁלוּמִין דִּבְרֵי הַכֹּל תַּשְׁלוּמִין דְּרִאשׁוֹן הוּא..

העם מברך את המלך
*וברשי....ברכה לעצמה [העם]מברכין היו את המלך זכר לחנוכת הבית שנא' (מ''א ח) ביום השמיני שלח את העם ויברכו את המלך כך מפורש בתוספתא דסוכה (פ''ד) ברכה שהיו מברכין לתפילת חיי המלך.

ובתוספות: זכירה בברכות.
פז''ר  קש''ב. פירש הקונטרס רגל בפני עצמו.. וברכה לעצמה פי' בקונטרס שמברכין היו[הקהל] המלך זכר לחנוכת הבית.
דכתי' בספר מלכים (א' ח' ) "ביום השמיני שלח את העם ויברכו את המלך " כדתניא בתוספתא דסוכה [פ''ד] י''ט האחרון של חג .. וברכה לעצמו שנאמר ביום השמיני שלח את העם ויברכו את המלך.

ובפרק לולב וערבה (סוכה ד' מז. ושם) אין משמע כך...אלא [שיש להזכיר שמ"ע בקידוש ] ברכה ברכת המזון ותפלה ודומה לההוא דמפרש ר''ת ההיא דהכא ורגל לעצמו שטעונה לינה ו..

המלך מברך את העם.
ולאבודרהם וכן בספר האשכול ובמ,ויטרי שקורין -וזאת הברכה שברך משה [גם הוא נקרא "מלך" , בחזקוני "ויהי משה בישורון מלך" ]את ישראל - בדומה למה ששלמה המלך ברך את ישראל.
ויְבָרֶךְ אֵת כָּל קְהַל יִשְׂרָאֵל וְכָל קְהַל יִשְׂרָאֵל עֹמֵד. שם ח,יד.

ואכן פרק זה נבחר להפטרת שמחת תורה בחו"ל ובו נאמר :
וַיַּעְמֹד וַיְבָרֶךְ אֵת כָּל קְהַל יִשְׂרָאֵל קוֹל גָּדוֹל לֵאמֹר.
(שם נו) בָּרוּךְ יְקוק אֲשֶׁר נָתַן מְנוּחָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל, כְּכֹל אֲשֶׁר דִּבֵּר לֹא נָפַל דָּבָר אֶחָד מִכֹּל דְּבָרוֹ הַטּוֹב אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד מֹשֶׁה עַבְדּוֹ.

ב.
התייחסות נוספת למלך היא כמובן בעניין הקהל שהיא מצווה שעל המלך, הקורא בתורה וכו, ואכן בספר האשכול כתב שמנהג א"י וירושלים לקרוא את פרשת המלך בשמיני עצרת בדברים ל,יא והמשכה הכוללת את מצוות הקהל.

דהיינו המלך נמצא במרכז ב:
1.ברכת המלך -לרשי
2.קריאת התורה ביום שמיני עצרת -לאבודרהם ומ, ויטרי.
3.ובהפטרה של שמחת תורה בחו"ל.
4. קריאת המלך בתורה בהקהל
.
--------------------------------
ג. אומות העולם
ובהסתכלות נוספת על חג הסוכות כולו ניווכח לדבר נוסף שחג הסוכות מיוחד בו .ההתייחסות הגדולה והמיוחדת לאומות העולם - הגויים בחג סוכות. ובקצרה אלו האירועים בהם הם מתבטאים:

1. קרבנות החג = 70 פרים.
2. שתי הפטרות בחג ראשון ואחרון העוסקים במלחמות קץ הימים, גוג ומגוג ומשפט עמי העולם.

3. בחזל - על המצווה שנתן השם לגויים "מצוות סוכה" והם נכשלו בה.למה דווקא מצווה זו מכל המצוות ? והאם יש קשר בין זה להפטרה - דלהלן ?

4.ההפטרה בזכריה יד בא' סוכות , מזהירה את האומות לבוא לירושלים לחוג את סוכות: ואת העונש לנמנעים מכך:
. "וְהָיָ֗ה כָּל־הַנּוֹתָר֙ מִכָּל־הַגּוֹיִ֔ם הַבָּאִ֖ים עַל־יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְעָל֞וּ מִדֵּ֧י שָׁנָ֣ה בְשָׁנָ֗ה לְהִֽשְׁתַּחֲוֺת֙ לְמֶ֨לֶךְ֙ יְקוק צְבָא֔וֹת וְלָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת׃ יז וְ֠הָיָה אֲשֶׁ֨ר לֹֽא־יַעֲלֶ֜ה מֵאֵ֨ת מִשְׁפְּח֤וֹת הָאָ֨רֶץ֙ אֶל־יְר֣וּשָׁלִַ֔ם לְהִֽשְׁתַּחֲוֺ֔ת לְמֶ֖לֶךְ יְקוק צְבָא֑וֹת וְלֹ֥א עֲלֵיהֶ֖ם יִֽהְיֶ֥ה הַגָּֽשֶׁם׃
יח וְאִם־מִשְׁפַּ֨חַת מִצְרַ֧יִם לֹֽא־תַעֲלֶ֛ה וְלֹ֥א בָאָ֖ה וְלֹ֣א עֲלֵיהֶ֑ם תִּֽהְיֶ֣ה הַמַּגֵּפָ֗ה אֲשֶׁ֨ר יִגֹּ֤ף יְקוק אֶת־הַגּוֹיִ֔ם אֲשֶׁר֙ לֹ֣א יַֽעֲל֔וּ לָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת׃ יט זֹ֥את תִּֽהְיֶ֖ה חַטַּ֣את מִצְרָ֑יִם וְחַטַּאת֙ כָּל־הַגּוֹיִ֔ם אֲשֶׁר֙ לֹ֣א יַֽעֲל֔וּ לָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת׃

5 .מעמד הקהל- השומעים היו גם נוכרים. וכך כותב הנציב " בהעמק דבר במדבר כט,יב] שבימי שלמה המלך בחג הסוכות באו גם אומות העולם לירושלים , כיון שאז מקריבים הפרים שהם כנגד אומות העולם, וע"י כך באה פרנסתם, ואז שלמה היה משמיע להם את הדברים שבקוהלת .
ולדברי הנציב זאת הסיבה שבקוהלת מוזכר רק השם אלוקים ולא שם הויה.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' אוקטובר 18, 2022 10:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: "המלך" בסוכות .וגם אומה"ע בסוכות.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' אוקטובר 18, 2022 12:03 am

א.
מה נאמר באותה תפילה לשלום המלך ?

לא ידוע. אלא שהתוכן היה "תפילה לחיי המלך".

אולם באחת ממגילות מדבר יהודה שנמצאו בקומראן זוהה קטע כמכיל תפילה לשלומו של יונתן המלך, הוא אלכסנדר ינאי, שמלך כמה דורות לפני רבי חנינא סגן הכהנים.
אך לא נראה שניתן ללמוד משהו על נוסח התפילה שהיה במקדש בשמיני עצרת.

ב.
תפילות לשלום המלכות

ככלל-יש אמנם תפילות לשלום המלכות הנוכרית - בגלות. אולם אינם מחזל . ומחבריהם עלומים.
התפילות המוקדמות ביותר הם נוסחים שונים של תפילת 'מי שברך', שנכתבו בספרד ובפרובנס. בסידור ספרדי, משנת 1300 (בערך) מצויה תפילת 'מי שברך' למלך אחרי קריאת התורה בשבת בבוקר. ויש בה גם משפטים שבחלקם דומים למי שברך הרגיל.

בין התפילות שיש לנו חלקם חוברו ע"י גדולי ישראל כך-
בין התפילות המיוחדות שחוברו במהלך השנים לכבוד שליטים שונים. אחת שחוברה לכבוד מריה תרזה על ידי רבי יחזקאל לנדא ("הנודע ביהודה"), רבה של פראג, וכן יש תפילה לכבוד פרנץ הראשון, קיסר אוסטריה על ידי רבי מרדכי בנט, רבה של ניקלשבורג וחבל מוראביה.

ג.
הנותן תשועה למלכים.

. .הנוסח המוכר לנו 'הנותן תשועה למלכים' החל רק בסוף המאה ה- 15. והנוסח הראשון, המחליף את 'מי שברך' נמצא במחזור אראגון הספרדי מסוף המאה ה- 15. וזה נוסחה -

. "הנותן תשועה למלכים ומלכותו מלכות כל העולמים ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד הוא יאמץ ויברך וינשא וירומם למעלה למעלה אדונינו המלך דון פירנדו, מלך מלכי המלכים ברחמיו יברכהו ויגדלהו וינשאהו וישמרהו מכל צער ונזק אין שטן ואין פגע רע, מלך מלכי המלכים יפדה נפשו ממות ובמלחמה מידי חרב, ויטה לבו לעשות טוב לישראל ולדבר אלהם טובות בכל מקום שהם וכן יהי רצון ונאמר אמן".

ד.
תעתועי ההיסטוריה

תפילה זו נתחברה, כנראה, בין 1479 ל- 1492 והמתברך הוא דון פירנדו.
המלך המבורך "דון פירדנו". הוא ככל הנראה פֶרְנַנְדוֹ השני מלך אראגון, אשר למרבה האירוניה שנים ספורות לאחר מכן חתם על צו גירוש היהודים מספרד.
מכאן, שבתעתועי ההיסטוריה המלך הראשון שזכה שיתפללו למענו את תפילת 'הנותן תשועה' הוא אותו מלך שהיה אחראי, עם המלכה איזאבלה, לאחד האסונות היהודים הגדולים, גירוש יהודי ספרד, בשנת 1492.

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 440
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: "המלך" ואומה"ע בסוכות. ועל תעתועי ההיסטוריה.

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ד' אוקטובר 19, 2022 7:33 am

לא קראתי כל הדברים, אך לענין מש"כ באחרונה כקוריוז, אולי היא הנותנת, וע"ד מש"כ כאן.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: "המלך" ואומה"ע בסוכות. ועל תעתועי ההיסטוריה.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' אוקטובר 19, 2022 11:53 am

גיורא בשמי שמיא כתב:לא קראתי כל הדברים, אך לענין מש"כ באחרונה כקוריוז, אולי היא הנותנת, וע"ד מש"כ כאן.

-----------------------------
חידוש ומעניין - תודה

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: "המלך" ואומה"ע בסוכות. ועל תעתועי ההיסטוריה.

הודעהעל ידי יהודהא » א' אוקטובר 01, 2023 2:39 pm

יהודהא כתב:המלך - בסוכות

העם מברך את המלך
*וברשי....ברכה לעצמה [העם]מברכין היו את המלך זכר לחנוכת הבית שנא' (מ''א ח) ביום השמיני שלח את העם ויברכו את המלך כך מפורש בתוספתא דסוכה (פ''ד) ברכה שהיו מברכין לתפילת חיי המלך.
.....
דהיינו המלך נמצא במרכז ב:
1.ברכת המלך -לרשי
2.קריאת התורה ביום שמיני עצרת -לאבודרהם ומ, ויטרי.
3.ובהפטרה של שמחת תורה בחו"ל.
4. קריאת המלך בתורה בהקהל
.
--------------------------------
[.

כנל ההפטרה של יום שני חג סוכות בחול היא ההפטרה במלכים ב פרק ח חנוכת מקדש שלמה , אולם מספר פסוקים אחרונים בהם מפורש עניין ברכת המלך מדלגין אבל עניינה מוזכר ב'פזר קשב' כדלעיל.

ובפסוק סו. בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי שִׁלַּח אֶת-הָעָם, וַיְבָרְכוּ אֶת-הַמֶּלֶךְ; וַיֵּלְכוּ לְאָהֳלֵיהֶם, שְׂמֵחִים וְטוֹבֵי לֵב, עַל כָּל-הַטּוֹבָה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה לְדָוִד עַבְדּוֹ, וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ.

ולחג זה יש יש בקולמוס מאמר ארוך ויפה על ברכת המלך 'הנותן תשועה', הכולל גם התייחסות לנ"ל הקשר למלכי ספרד הרשעים .
אבל משום מה נעדר כל אזכור שלנושא יש זיקה עמוקה לחג הסוכות כנל .


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים