מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פירוק הסוכה בחול המועד

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

פירוק הסוכה בחול המועד

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוקטובר 02, 2018 8:05 pm

הלכה למעשה - האם מותר לפרק סוכה באמצע חול המועד, השאלה היא בין מצד הלכות סוכה ובין מצד הלכות עשיית מלאכה בחול המועד.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פירוק הסוכה בחול המועד

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 02, 2018 8:38 pm

מצד חול המועד - ככל הלכות חול המועד.
מצד סוכה זה בעיה, דהא תנן (סוכה פ"ד מ"ח) גמר מלאכול - לא יתיר סוכתו. וזכור לי שזה מדין כבוד המצווה.
אבל לכאורה אם זה דבר האבד יש מקום להקל.
ולצורך המועד (שאין לו מקום לאכול בשמע"צ) - התירו לפחות בסוכתו, אבל לא מצאתי שהתירו לסתרה.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: פירוק הסוכה בחול המועד

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ג' אוקטובר 02, 2018 8:39 pm

זכור לי ששמעתי שהאבני נזר כותב שיש בזה איסור משום לא תעשון כן לה' אלוקיכם כשם שאסור לסתור בית כנסת.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פירוק הסוכה בחול המועד

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוקטובר 02, 2018 8:41 pm

אמר לי אחד שהוא רוצה לפרק את הסוכה בהושענא רבה, לאחר שהוא מסיים לאכול, כי אז יש לו מי שיעזור לו ואחרי החג כבר לא יהיה מי שיעזור לו.

האם אפשר להחשיב כזה מצב כ'דבר האבד'?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פירוק הסוכה בחול המועד

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 02, 2018 8:45 pm

דרומי כתב:אמר לי אחד שהוא רוצה לפרק את הסוכה בהושענא רבה, לאחר שהוא מסיים לאכול, כי אז יש לו מי שיעזור לו ואחרי החג כבר לא יהיה מי שיעזור לו.

האם אפשר להחשיב כזה מצב כ'דבר האבד'?

לזה אני קורא "מכוון מלאכתו למועד", שלא הותר אלא לצרכי ציבור במצבים מסוימים.

האמת והשלום
הודעות: 143
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: פירוק הסוכה בחול המועד

הודעהעל ידי האמת והשלום » ה' אוקטובר 04, 2018 6:09 pm

עזריאל ברגר כתב:מצד חול המועד - ככל הלכות חול המועד.
מצד סוכה זה בעיה, דהא תנן (סוכה פ"ד מ"ח) גמר מלאכול - לא יתיר סוכתו. וזכור לי שזה מדין כבוד המצווה.
אבל לכאורה אם זה דבר האבד יש מקום להקל.
ולצורך המועד (שאין לו מקום לאכול בשמע"צ) - התירו לפחות בסוכתו, אבל לא מצאתי שהתירו לסתרה.

עיין בר"ן שעל הרי"ף בסוף סוכה שמעתי מחבר שמלבד מצות ישיבת הסוכה ישנה מצוה לעשות סוכה לשבעה ימים ועל כן לא יתיר,בין היתר א' הראיות שלו לדבר היא שהר"ן לא כתב כרש"י.ועדיין לא ירדתי לעומקה של סוגיא אך בתור כיון ראיתי לנכון לכתוב דברים אלו.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 66 אורחים