פראנקפורט כתב:חוששני מאוד ששגגה יצאה כאן מפי קולמוסם של הציירים. על פניו, כלומר - לפניו.
פירוש. במקום ליהנות מהמשקה, לוקח הרב את הקיתון ושופך את תכולתו לתוך הכיור וכדו' - בפני העבד, כשהוא רואה ונוכח בפעולת זלזול זה.
כך נראה לי, ואני מבקש לדעת אם יש לדברי מקור וצדק.
חכם באשי כתב:ואם בציורים איירינן,
הנה דוגמא נוספת לבורותם של הציירים:
בסוף חומש שמות ובעוד מקומות, צוייר מעמד הר סיני כשכל ישראל סובבים את ההר.
וזה נוגד את דברי רש"י הכותב ע"פ המדרש והמכילתא על אתר: "לנגד ההר, לצד מזרח" (כך בערך לשונו).
היינו, שכל פני ישראל היו מופנות לצד אחד בלבד!
(נכון שמצאתי בכמה פייטנים הנוקטים בלשון 'סבב' ביחס לעמידת ישראל לפני הר סיני,
אך לא נראה שהציירים הכירו מקורות אלו...)
ואפשר לפרש הא דבעי שם בסוכה (דף כט) אמתניתין דירדו גשמים משלו משל למה הדבר דומה לעבד שבא למזוג כוס לרבו ושפך לו על פניו ואיבעי להו מי שפך למי ופרש"י ז"ל דמבעיא ליה אם כוונת המשנה שהעבד שפך הכוס על רבו או הרב על העבד ופרש"י ז"ל שזה סימן שאין ישראל עובדין כשורה וזה דוחק דלמה מראים לו סימן זה דווקא במצות ישיבת סוכה שקיים ולא הראו לו סימן זה במצוה אחרת. אבל לדברינו אפשר לפרש דבעיית הש"ס הוא משום דמתניתין משמע דמיירי שירדו הגשמים אחר שהיה כבר בסוכה וא"כ כבר נתקדשה הסוכה וא"כ אפשר לפרש כוונת המשנה דהעבד שפך הכוס על פני רבו והיינו דכיון דירדו גשמים אם ישב שם יהא דומה כמי ששופך הכוס ע"פ רבו דנהנה מסוכה מקודשה שקדושה כמו חגיגה ונהנה מקודש בשעה דליכא מצוה דהיינו בשעת ירידת גשמים ומבעיא ליה על כוונת המשנה אם העבד שפך לרבו בישיבתו או הרב שפך ע"פ העבד שאומר איני חפץ בשימושך:
חלמישצור כתב:ב. פירוש נוסף בשו"ת עונג יום טוב, סימן מט בהגהה, עמ' קצה במהד' תשנ"ז (וכן במלאכת שלמה עיי"ש; וע"ע שו"ת הרשב"א א, נז):ואפשר לפרש הא דבעי שם בסוכה (דף כט) אמתניתין דירדו גשמים משלו משל למה הדבר דומה לעבד שבא למזוג כוס לרבו ושפך לו על פניו ואיבעי להו מי שפך למי ופרש"י ז"ל דמבעיא ליה אם כוונת המשנה שהעבד שפך הכוס על רבו או הרב על העבד ופרש"י ז"ל שזה סימן שאין ישראל עובדין כשורה וזה דוחק דלמה מראים לו סימן זה דווקא במצות ישיבת סוכה שקיים ולא הראו לו סימן זה במצוה אחרת. אבל לדברינו אפשר לפרש דבעיית הש"ס הוא משום דמתניתין משמע דמיירי שירדו הגשמים אחר שהיה כבר בסוכה וא"כ כבר נתקדשה הסוכה וא"כ אפשר לפרש כוונת המשנה דהעבד שפך הכוס על פני רבו והיינו דכיון דירדו גשמים אם ישב שם יהא דומה כמי ששופך הכוס ע"פ רבו דנהנה מסוכה מקודשה שקדושה כמו חגיגה ונהנה מקודש בשעה דליכא מצוה דהיינו בשעת ירידת גשמים ומבעיא ליה על כוונת המשנה אם העבד שפך לרבו בישיבתו או הרב שפך ע"פ העבד שאומר איני חפץ בשימושך:
ג. באותו עניין, גם 'למזוג כוס לרבו' בדר"כ לענ"ד אפשר לפרש בסגנון מדויק יותר, שהעבד בא עם קיתון מים 'למזוג', היינו למהול במים את כוס היין שכבר נמצאת אצל הרב, והרב אינו מעוניין במזיגת הכוס ושופך את קיתון המים של העבד (וכדפי' שם ר"ע חי ריקי בהון עשיר, הסבר נפלא ע"פ הקבלה, וכ"כ עוד).
ד. בכל העניין עיין מאמרו של ר"א וולפיש שהעמיק, האריך, וציין למקורות, 'הסוכה ומשל העבד: החידה שבפשר', מחקרי ירושלים בספרות העברית, כ"ג, תש"ע, עמ' 77-98. כדי לסבר את האוזן, הפרקים במאמרו: א. משל חידתי - מי שפך, כיצד ועל שום מה? ; ב. מיקומו של המשל בעריכת הפרק: הקושי בהבנת המיקום, העריכה של סוכה פרק ב, המשל כ'חתימה מעין הפתיחה' של הפרק, המשל כבבואה של תחילת הפרק; ג. מיקומו של המשל בעריכת המסכת: חתימת חטיבת דיני סוכה (פרקים א-ב), מעבר בין דיני סוכה לבין מצוות המקדש של חג הסוכות; סיכום.
ארזי הלבנון כתב:ב. יותר מאשמח אם כב' או משתמש אחר, יואיל בטובו להעלות עבורנו את מאמרו של ר"א וולפיש.
חלמישצור כתב:ארזי הלבנון כתב:ב. יותר מאשמח אם כב' או משתמש אחר, יואיל בטובו להעלות עבורנו את מאמרו של ר"א וולפיש.
ב. המאמר הנ"ל: https://daf-yomi.com/Data/UploadedFiles ... -sFile.pdf. וראה גם מאמר נוסף בזה, המתפלמס עם המאמר מרא"ו, מאריאל מואב, 'מי שפך למי?', אסופות, ג, תשע"ב (http://asif.co.il/?wpfb_dl=1719).
פראנקפורט כתב:משנה שלימה שנינו במסכת סוכה (ב' ח'), "משלו משל למה הדבר דומה לעבד שבא למזוג כוס לרבו ושפך לו קיתון על פניו".
בציורים הנפוצים, רואים כיצד רבו תופס בידיו את הכד, תוך שהוא מתיז את תכולתו על פרצופו המבוהל של העבד.
חוששני מאוד ששגגה יצאה כאן מפי קולמוסם של הציירים.
על פניו, כלומר - לפניו.
פירוש. במקום ליהנות מהמשקה, לוקח הרב את הקיתון ושופך את תכולתו לתוך הכיור וכדו' - בפני העבד, כשהוא רואה ונוכח בפעולת זלזול זה.
וכן פירש רש"י על הפסוק: ויעבור "על פניו": כמו "לפניו".
כך נראה לי, ואני מבקש לדעת אם יש לדברי מקור וצדק.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים