עמוד 1 מתוך 1

שכרות בהושע"ר

פורסם: ש' אוקטובר 02, 2010 11:59 pm
על ידי זקן ששכח
משנה ברורה סי' תרסח סק"א
"אין לקבוע סעודה (א) מן מנחה קטנה ולמעלה וכדלעיל בסימן תקכ"ט ס"א בהג"ה כדי שיאכל בלילה לתיאבון ולא כאותן שאוכלין ושותין ומשתכרין עד שאין יכולין לקדש בלילה".
היכן מצוי חומר אודות מנהג ההשתכרות בהושענא רבא?? על שמח"ת שמענו, על הושע"ר שהוא יום גמר דין?

Re: שכרות בהושע"ר?

פורסם: א' אוקטובר 03, 2010 12:02 am
על ידי גוראריה
זקן ששכח כתב:משנה ברורה סי' תרסח סק"א
"אין לקבוע סעודה (א) מן מנחה קטנה ולמעלה וכדלעיל בסימן תקכ"ט ס"א בהג"ה כדי שיאכל בלילה לתיאבון ולא כאותן שאוכלין ושותין ומשתכרין עד שאין יכולין לקדש בלילה".
היכן מצוי חומר אודות מנהג ההשתכרות בהושענא רבא?? על שמח"ת שמענו, על הושע"ר שהוא יום גמר דין?

לא בהושע"ר שבא"י שנינו אלא בשמיני עצרת שבחו"ל שאחר תפלת מנחה היו מסבים על כוסות מלאים כ"הכנה" להקפות הלילה. וע"כ בא המ"ב להדריך איך לעשות ע"פ הלכה.

Re: שכרות בהושע"ר

פורסם: א' אוקטובר 03, 2010 12:09 am
על ידי זקן ששכח
להסרת כל ספק:

מגן אברהם, או"ח סי' תרסח:
"אסור לקבוע סעודה מן המנחה ולמעלה כמ"ש סימן תקכ"ט, ולא כאותם האוכלין ושותין ומשתכרין בהושענא רבה עד שאין יכולים לקדש בלילה".

Re: שכרות בהושע"ר

פורסם: א' אוקטובר 03, 2010 12:11 am
על ידי גוראריה
זקן ששכח כתב:להסרת כל ספק:

מגן אברהם, או"ח סי' תרסח:
"אסור לקבוע סעודה מן המנחה ולמעלה כמ"ש סימן תקכ"ט, ולא כאותם האוכלין ושותין ומשתכרין בהושענא רבה עד שאין יכולים לקדש בלילה".

שמעתי עדויות בעבר על מנהגים כאלו כאן בארץ בשעת הפרידה מהסוכה
אבל בחו"ל עדיין לא נפרדים לגמרי?!

Re: שכרות בהושע"ר

פורסם: א' אוקטובר 03, 2010 12:13 am
על ידי זקן ששכח
גוראריה כתב: שמעתי עדויות בעבר על מנהגים כאלו כאן בארץ בשעת הפרידה מהסוכה
אבל בחו"ל עדיין לא נפרדים לגמרי?!

מעולם לא שמעתי ולא ידעתי. אשמח אם תוכל לציין מקור בספר, או אפילו מקום שנהגו כן.
ושוב, מה שאני מחפש זה אודות ה'מנהג' בהושע"ר.

Re: שכרות בהושע"ר

פורסם: א' אוקטובר 03, 2010 12:18 am
על ידי בור ועם הארץ
כוונת המג"א שבסעודה שנוהגים לאכול בהושע"ר, יש אנשים שאוכלים ושותים הרבה מדי ומגיעים לידי שכרות. ולא שהיה מנהג קבוע לעשות כן.

Re: שכרות בהושע"ר

פורסם: א' אוקטובר 03, 2010 12:47 am
על ידי יהושע מונדשיין
לא הרי מנהגי הסעודה והשתיה בימים ההם כמנהגי הסעודה בימינו, אשר על כן ביטלו נשיאת כפיים בתפילת המנחה, מפני שהשכרות מצויה.

Re: שכרות בהושע"ר

פורסם: א' אוקטובר 03, 2010 4:11 am
על ידי אתנחתא
הימים ההם של המגן אברהם?

Re: שכרות בהושע"ר

פורסם: א' אוקטובר 03, 2010 9:35 am
על ידי חכם באשי
יהושע מונדשיין כתב:לא הרי מנהגי הסעודה והשתיה בימים ההם כמנהגי הסעודה בימינו, אשר על כן ביטלו נשיאת כפיים בתפילת המנחה, מפני שהשכרות מצויה.


ביטול נשיאת כפיים בתפילת המנחה היה בתקופת חז"ל, ואז אכן "השכרות מצויה"
לא כן בזמן המג"א.

Re: שכרות בהושע"ר

פורסם: א' אוקטובר 03, 2010 10:36 am
על ידי יהושע מונדשיין
מישהו יכול להוכיח כיצד נהגו בימי המג"א?
ואף אם לא היתה השכרות מצויה בימיו מדי יום ביומו, אבל כאן בחוה"מ עסקינן שבו אין שמחה אלא ביין.

Re: שכרות בהושע"ר

פורסם: א' אוקטובר 03, 2010 2:44 pm
על ידי למדן
ממשמעות הגמ' תענית שבמנחה לא היתה נשיאת כפים בגלל שכרות משמע שבכל סעודה הי' שכרות
ומכיון שיש סעודה בהושע"ר הי' גם שכרות אבל זה לא מנהג לשכרות אלא לאלו שהיו משתכרים בכל סעודה
יש מוסר השכל שאפילו לאלו שהשתכרו בסעודה התחשבו בהם ולא הסתכלו עליהם כ........ וד"ל

Re: שכרות בהושע"ר

פורסם: א' אוקטובר 03, 2010 8:45 pm
על ידי זקן ששכח
יהושע מונדשיין כתב:מישהו יכול להוכיח כיצד נהגו בימי המג"א?
ואף אם לא היתה השכרות מצויה בימיו מדי יום ביומו, אבל כאן בחוה"מ עסקינן שבו אין שמחה אלא ביין.

סברתך לכאורה נכונה.
אלא שמעתה יקשה עד מאד, כמה חששו שיאכל סעודה בליל יו"ט לתיאבון, ולא רמזו ולא אמרו כלום אודות תפילת ערבית שבכל ליל חוה"מ עם קריאת שמע מדאורייתא. אתמהה!!!

Re: שכרות בהושע"ר

פורסם: ה' אוקטובר 20, 2016 11:00 pm
על ידי עושה חדשות
מענין לענין, ראיתי כעת -
ספר הרוקח כתב:ולפי שזה היום גדול בעיני כל והכל נודרים והכל צריכין לגשמים והיו נוהגין לאחר שלא היו מקדשין החדש על פי הראייה לעבר כדי שלא יבא הושענא רבה בשבת כי היו בוכים ומתחננים על המים לכך לא יתכן בשבת. ואם כשיבא בשבת היה נדחה ופעמים שתי שנים זה אחר זה בשבת וישתכח לגמרי לפי שאינו מן התורה והעם היו מצטערין כל השנה שלא התפללו עבור מים ולא היו שואבין מים בכלי שיר ובשירים כי אם בהושענא רבה כי היו יראים שמא יש ביניהם שנדרו ולא שלמו והיו ממשכנים אותן כי חוטא אחד יאבד טובה הרבה ומתחננים בבכי ויש המתענים וכתיב ושאבתם מים בששון...

Re: שכרות בהושע"ר

פורסם: ו' אוקטובר 21, 2016 8:09 am
על ידי סעדיה
עושה חדשות כתב:מענין לענין, ראיתי כעת -
ספר הרוקח כתב:ולפי שזה היום גדול בעיני כל והכל נודרים והכל צריכין לגשמים והיו נוהגין לאחר שלא היו מקדשין החדש על פי הראייה לעבר כדי שלא יבא הושענא רבה בשבת כי היו בוכים ומתחננים על המים לכך לא יתכן בשבת. ואם כשיבא בשבת היה נדחה ופעמים שתי שנים זה אחר זה בשבת וישתכח לגמרי לפי שאינו מן התורה והעם היו מצטערין כל השנה שלא התפללו עבור מים ולא היו שואבין מים בכלי שיר ובשירים כי אם בהושענא רבה כי היו יראים שמא יש ביניהם שנדרו ולא שלמו והיו ממשכנים אותן כי חוטא אחד יאבד טובה הרבה ומתחננים בבכי ויש המתענים וכתיב ושאבתם מים בששון...

מאי משמע?