אמר רבי כתיב כי עמך הסליחה למען תורא הסליחה מופקדת אצלך מר"ה, וכל כך למה, למען תורא ליתן אימתך על הבריות מיוהכ"פ עד החג כל ישראל עסוקין במצות זה עוסק בסוכתו וזה עוסק בלולבו וביום טוב הראשון של חג הם נוטלין לולביהן ואתרוגיהן בידיהן, ומקלסין להקב"ה, והקב"ה אומר להן כבר מחלתי לכם על מה שעבר מכאן ואילך חשבו עונותיכם [לפניכם]. לפיכך אמר ביום הראשון ראשון לחשבון עונות מיום הראשון של מועד ואילך.
אליהו חיים כתב:ידוע עיקר הטעם בזה שיום א' של סוכות הוא ראשון לחשבון עונות מפני שכלל ישראל עסוקים בימים אלו במצוות ואין להם פנאי לעשות עבירות וכדכתב הטור סי' תקפ"א, ובמהרי"ל הל' סוכות בשם האורחות חיים דלכן לא אומרים תחנון בימים אלו.
אך נתעורר אצלי הערה דלפו"ר נראה שזה סותר למשנה כריתות כ"ה א' דבכל יום בבא בן בוטא היה מתנדב אשם תלוי חוץ מאחר יום הכיפורים יום אחד דאומרים לי המתן עד שתכנס לבית הספק, ולמה לא אומרים לו להמתין עד סוכות מפני שחזקה שאינו עושה עבירות בימים אלו
אוהב עמו כתב:שמעתי פעם מרבי יגאל רוזן שהטענה שכולם עסוקים תעזור רק לעבירות בידיים אבל אפשר לעבור עבירה במתעסק, וזה תלוי בנידון (עי' שו"ת רעק"א סי' ח') אם מתעסק הוא פטור מקרבן או אינו מעשה עבירה
.
בקרו טלה כתב:אליהו חיים כתב:ידוע עיקר הטעם בזה שיום א' של סוכות הוא ראשון לחשבון עונות מפני שכלל ישראל עסוקים בימים אלו במצוות ואין להם פנאי לעשות עבירות וכדכתב הטור סי' תקפ"א, ובמהרי"ל הל' סוכות בשם האורחות חיים דלכן לא אומרים תחנון בימים אלו.
אך נתעורר אצלי הערה דלפו"ר נראה שזה סותר למשנה כריתות כ"ה א' דבכל יום בבא בן בוטא היה מתנדב אשם תלוי חוץ מאחר יום הכיפורים יום אחד דאומרים לי המתן עד שתכנס לבית הספק, ולמה לא אומרים לו להמתין עד סוכות מפני שחזקה שאינו עושה עבירות בימים אלו
עדות בישראל
אליהו חיים כתב:ידוע עיקר הטעם בזה שיום א' של סוכות הוא ראשון לחשבון עונות מפני שכלל ישראל עסוקים בימים אלו במצוות ואין להם פנאי לעשות עבירות וכדכתב הטור סי' תקפ"א, ובמהרי"ל הל' סוכות בשם האורחות חיים דלכן לא אומרים תחנון בימים אלו.
אך נתעורר אצלי הערה דלפו"ר נראה שזה סותר למשנה כריתות כ"ה א' דבכל יום בבא בן בוטא היה מתנדב אשם תלוי חוץ מאחר יום הכיפורים יום אחד דאומרים לי המתן עד שתכנס לבית הספק, ולמה לא אומרים לו להמתין עד סוכות מפני שחזקה שאינו עושה עבירות בימים אלו [ואולי יש בזה דרגות שונות אך צריך ביאור וגדר ברור לחלק בין הדבקים].
אולי יש להלומדים דרך ליישב הערה זו
עזריאל ברגר כתב:אליהו חיים כתב:ידוע עיקר הטעם בזה שיום א' של סוכות הוא ראשון לחשבון עונות מפני שכלל ישראל עסוקים בימים אלו במצוות ואין להם פנאי לעשות עבירות וכדכתב הטור סי' תקפ"א, ובמהרי"ל הל' סוכות בשם האורחות חיים דלכן לא אומרים תחנון בימים אלו.
אך נתעורר אצלי הערה דלפו"ר נראה שזה סותר למשנה כריתות כ"ה א' דבכל יום בבא בן בוטא היה מתנדב אשם תלוי חוץ מאחר יום הכיפורים יום אחד דאומרים לי המתן עד שתכנס לבית הספק, ולמה לא אומרים לו להמתין עד סוכות מפני שחזקה שאינו עושה עבירות בימים אלו [ואולי יש בזה דרגות שונות אך צריך ביאור וגדר ברור לחלק בין הדבקים].
אולי יש להלומדים דרך ליישב הערה זו
וכי לא שייך לאכול ספק-חלב בשוגג בד' ימים אלו?!
אליהו חיים כתב:נראה דכמו דביום ראשון אחרי יוה"כ לא נחשב עדיין בית הספק, כן הוא בשאר הג' ימים לפי המדרש הזה.
הַמְתֵּן עַד שֶׁתִּכָּנֵס לְבֵית הַסָּפֵק. כְּלוֹמַר, הַמְתֵּן עַד לְמָחָר, שֶׁיֵּשׁ מִקְצָת סָפֵק שֶׁמָּא חָטָאתָ הַיּוֹם; אֲבָל מוֹצָאֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים אֵין לָחשׁ בְּכָךְ, דְּהָא כִּפֵּר עָלָיו יוֹם הַכִּפּוּרִים עַל סְפֵקוֹ, כִּדְאָמְרִינַן בְּפֶרֶק בָּתְרָא: חַיָּבֵי אֲשָׁמוֹת תְּלוּיִין שֶׁעָבַר עֲלֵיהֶן יוֹם הַכִּפּוּרִים - פְּטוּרִין.
בקרו טלה כתב:אליהו חיים כתב:ידוע עיקר הטעם בזה שיום א' של סוכות הוא ראשון לחשבון עונות מפני שכלל ישראל עסוקים בימים אלו במצוות ואין להם פנאי לעשות עבירות וכדכתב הטור סי' תקפ"א, ובמהרי"ל הל' סוכות בשם האורחות חיים דלכן לא אומרים תחנון בימים אלו.
אך נתעורר אצלי הערה דלפו"ר נראה שזה סותר למשנה כריתות כ"ה א' דבכל יום בבא בן בוטא היה מתנדב אשם תלוי חוץ מאחר יום הכיפורים יום אחד דאומרים לי המתן עד שתכנס לבית הספק, ולמה לא אומרים לו להמתין עד סוכות מפני שחזקה שאינו עושה עבירות בימים אלו
אליהו חיים כתב:בקרו טלה כתב:אליהו חיים כתב:ידוע עיקר הטעם בזה שיום א' של סוכות הוא ראשון לחשבון עונות מפני שכלל ישראל עסוקים בימים אלו במצוות ואין להם פנאי לעשות עבירות וכדכתב הטור סי' תקפ"א, ובמהרי"ל הל' סוכות בשם האורחות חיים דלכן לא אומרים תחנון בימים אלו.
אך נתעורר אצלי הערה דלפו"ר נראה שזה סותר למשנה כריתות כ"ה א' דבכל יום בבא בן בוטא היה מתנדב אשם תלוי חוץ מאחר יום הכיפורים יום אחד דאומרים לי המתן עד שתכנס לבית הספק, ולמה לא אומרים לו להמתין עד סוכות מפני שחזקה שאינו עושה עבירות בימים אלו...
לעמל יולד כתב:ממש עכשיו שמעתי מהג"ר מיכל זילבר בדרך חידוד; שהיצר הרע אינו רוצה לגרות אותנו בין יוה"כ וסוכות שטרודים אנו במצות וניחא ליה לשטן כך "אבי נישט לערנען" (עדיפא ליה שנהיה טרודים במצות העיקר שלא לומדים")! ודפח"ח.
אחד הלומדים כתב:ידוע בשם הרש"מ דיסקין זצ"ל ע"פ הגר"א שבכל עבירה יש "דין" על העבירה עצמה ו"חשבון" על הזמן שעשה בו את העבירה והיה יכול לעשות בו מצוה.
וכיון שכולם עסוקים לכן לא יתבעו אלא על גוף העבירה אבל לא על ה"חשבון" וזהו ראשון לחשבון עוונות...
ארזי ביתר כתב:ישנו ווארט יפה מאוד מהבארדיטשובער זי"ע, בענין זה.
ידוע, שכשאדם שב בתשובה מיראה, זדונות נעשין לו כשגגות, אך כששב מאהבה, זדונות נעשין לו כזכויות. בחציו הראשון של ירח האיתנים, ראש השנה, עשרת ימי תשובה ויום הכפורים, התשובה היא מיראה, כך שכל זדונותינו נעשין כשגגות. אך, בסוכות התשובה היא תשובה מאהבה, וזדונותינו נעשין כזכויות.
יום הראשון של סוכות, הוא ראשון לחשבון עוונותינו של השנה שעברה, בכדי שיהפכו לזכויות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים