הודעהעל ידי יהודה טאוב 3 » ג' אוקטובר 15, 2024 5:53 am
יש הסוברים שיש חילוק בין אדם שבא לשאול את הרב - שאז אומרים לו את הדין
שפיקוח נפש אפילו בחשש רחוק דוחה את המצוות.
לבין אדם שרוצה מאוד לקיים את המצווה - שאז מותר לו לסמוך על שומר מצווה לא ידע דבר רע.
כמו שמצאנו באליה רבה סימן סו
עוד הקשה הב"ח מאי דעתא דאותו חסיד שלא השיב להגמון כשנתן לו שלום.
נלענ"ד דמחמיר על עצמו היה, וכה"ג כתבו תוס' בעירובין דף כ"א [ע"ב] ד"ה מוטב וכו' גבי ר"ע שאמר מוטב שאמות מיתת עצמי ואל אוכל בלא נטילת ידים עי"ש.
ומצאתי בספר חסידים סי' (ת"צ) [תשפז] על מעשה דחסיד הנ"ל זה לשונו, הרי [אם] אדם מחמיר על עצמו בתפלה אף על פי שמסתכן בנפשו, בטוב עושה, כמו שעשה דניאל [וכו'] ע"כ. ובספר מנורת המאור נר שלישי פי"ח מבואר נמי דחסיד אשר כל ימיו זהיר במצוה, מחמיר אפילו בסכנה גמורה, וחסד יסובבנהו.
כך גם מצאתי בחשוקי חמד מסכת סוכה דף כג עמוד א
יש לדון אם היושב בסוכה בזמן ההפצצה, כשחייב לרדת למקלט בעת מלחמה, ובפרט כשהאויב מטיל פצצות כימיות שהסכנה גדולה ח"ו האם היושב בסוכה מקיים מצות עשה.
דהנה מבואר במסכת יבמות (דף סד ע"ב) דהמל תינוק בשבת כשמתו אחיו מחמת מילה, מחלל את השבת. דכיון דסכנה למולו, נחשבת המילה כמל "שלא בזמנו" בשבת וחייב. ואם כן גם בעניננו נחשבת הישיבה בסוכה כ"לא בזמנה", וכאילו ישב בה בחנוכה. לאור זאת גם בעניננו כיון דסכנה לישב בסוכה הוי כיושב בה שלא בזמן מצוה.
מסופר על הגאון הצדיק ר' חיים יעקב רוטנברג זצ"ל, רב הקהלה החרדית בפריז, שבהיותו במחנה ההשמדה אצל הנאצים ימ"ש הקים סוכה בערב החג, כדי לקיים מצות אכילה בליל סוכות, ומיד לאחר שאכל בה כזית, פירק אותה באותו לילה מחשש פיקוח נפש. זכות צדיק זה בתוך שאר הקדושים שמסרו נפשם על קדוש ה' יעמוד לנו ולכל ישראל אמן. ולכאורה יש להעיר כמה הערות בעקבות מעשה נפלא זה של קדוש ה' מתוך מסירת נפש.
והנה לדברי מו"ח שליט"א שמשער דבזמן קצר לא היתה הסכנה גדולה, אתי שפיר. דהגאון ר' חיים יעקב רוטנברג זצ"ל לא סיכן עצמו.
גם יתכן דבשעת גזירת שמד, מאחר והיה מותר להסתכן עבור קיום מצוות, הוי כמקיים סוכה בזמנה. וסברת רש"י ביבמות לא נאמרה בשעת שמד. ולכן הגאון ר' חיים יעקב רוטנברג קיים מצוה בישיבתו.
ויש להוסיף את הנאמר בספר חסידים (סימן תצ על פי הגמרא בברכות דף לב ע"ב) מעשה דחסיד שהיה מתפלל בדרך, בא שר אחד ונתן לו שלום ולא החזיר לו שלום, הרי אדם מחמיר על עצמו בתפלה אעפ"י שמסתכן בנפשו, טוב עושה, כמו שעשה דניאל. ובספר מנורת המאור (נר שלישי פרק יח) מבואר נמי דחסיד אשר כל ימיו זהיר במצוה, מחמיר אפילו בסכנה גמורה, וחסד יסובבנו, עכ"ל. יתכן שהצדיק כמו ר' חיים יעקב שהיה זהיר כל ימיו במצות סוכה, היה מותר לו להסתכן קצת, כי מובטח לו שחסד א' יסובבנו, ושפיר קיים את המצוה.
וראה את מקבץ הסיפורים שהבאנו לעיל מגדולי ישראל שנכנסו לסכנה בשביל קיום מצוות סוכה.
וכמו שפתחנו בתחילה - יש הסוברים שצריך להדר במצוות ונשמרתם ויש הסוברים שצריך להדר בביטחון במיוחד בקיום מצווה.