מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
פלוריש
הודעות: 2613
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב

הודעהעל ידי פלוריש » ו' אוקטובר 11, 2024 1:17 am

בצה"ל ייצרו סוכה ממסגרת ברזל וחוטי לבוד, בגודל מטר מרובע.
האם מותר ביום טוב ושבת להזיז אותה ממקום למקום?
והאם העובדה שהיא יועדה מראש לכך שיוכלו להזיז אותה מעמדה לעמדה משפיעה על ההלכה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 11, 2024 10:51 am

מהיכי תיתי לאסור?
כמובן בשבת רק במקום שיש עירוב (ובמקום שאין - ברור שאסור, ואם שייך חיוב חטאת - תלוי במחלוקות בביאור סוגיית "זרק כוורת" ובהשוואה בינה לבין הוצאת הארון והמזבח וכו' ואכמ"ל).

אליהו בעסער
הודעות: 27
הצטרף: ד' פברואר 05, 2020 4:21 pm

Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב

הודעהעל ידי אליהו בעסער » א' אוקטובר 13, 2024 1:49 am

בדיני סוכה גזולה, סוכה שעל גבי קרקע, נחשב תמיד כמחובר לקרקע.

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 13, 2024 10:04 am

אליהו בעסער כתב:בדיני סוכה גזולה, סוכה שעל גבי קרקע, נחשב תמיד כמחובר לקרקע.

לא כי, אלא נחשב שגוזל את הקרקע.
אבל אם הקרקע לא גזולה בידו - אכן הסוכה היא מטלטלין (כגון שראובן הרשה לשמעון לבנות סוכה בחצרו, ובאמצע החג בא ראובן והוציא את שמעון מהסוכה וישב בה - הרי זו סוכה גזולה ופסולה).

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 13, 2024 10:09 am

עזריאל ברגר כתב:מהיכי תיתי לאסור?
כמובן בשבת רק במקום שיש עירוב (ובמקום שאין - ברור שאסור, ואם שייך חיוב חטאת - תלוי במחלוקות בביאור סוגיית "זרק כוורת" ובהשוואה בינה לבין הוצאת הארון והמזבח וכו' ואכמ"ל).

האין זה נחשב שסותר אהל במקום שהיה קודם, ובונה אהל במקום השני? כשם שהתקבל בכל ישראל לאסור מטריה. ואפילו גגון של סוכה היה אסור להזיזו מטעם הנ"ל לולא שזה בנוי מלכתחילה על ציר שדרכו בכך.

מטריה וגגון - הבעיה היא שהגג לא מוצמד למחיצות, משא"כ כאן.
כשמטלטלים את הסוכה בשלמותה - כל הזמן יש שם-אוהל עליה.

וכי יש איסור לטלטל "שידה תיבה ומגדל" בשבת?

אליהו בעסער
הודעות: 27
הצטרף: ד' פברואר 05, 2020 4:21 pm

Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב

הודעהעל ידי אליהו בעסער » א' אוקטובר 13, 2024 2:19 pm

עזריאל ברגר כתב:
אליהו בעסער כתב:בדיני סוכה גזולה, סוכה שעל גבי קרקע, נחשב תמיד כמחובר לקרקע.

לא כי, אלא נחשב שגוזל את הקרקע.
אבל אם הקרקע לא גזולה בידו - אכן הסוכה היא מטלטלין (כגון שראובן הרשה לשמעון לבנות סוכה בחצרו, ובאמצע החג בא ראובן והוציא את שמעון מהסוכה וישב בה - הרי זו סוכה גזולה ופסולה).


לא כי, אלאכשהקרקע היא של הגזלן הרי הסוכה (שהקרקע דמי)היא בחזקת הגזלן.

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב

הודעהעל ידי הוה אמינא » א' אוקטובר 13, 2024 2:22 pm

אליהו בעסער כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אליהו בעסער כתב:בדיני סוכה גזולה, סוכה שעל גבי קרקע, נחשב תמיד כמחובר לקרקע.

לא כי, אלא נחשב שגוזל את הקרקע.
אבל אם הקרקע לא גזולה בידו - אכן הסוכה היא מטלטלין (כגון שראובן הרשה לשמעון לבנות סוכה בחצרו, ובאמצע החג בא ראובן והוציא את שמעון מהסוכה וישב בה - הרי זו סוכה גזולה ופסולה).


לא כי, אלאכשהקרקע היא של הגזלן הרי הסוכה (שהקרקע דמי)היא בחזקת הגזלן.

אתם אומרים אותו דבר, אז למה "לא כי"??

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 13, 2024 4:06 pm

לא כתבתי מדויק.
יעוין סימן תרלז.
אבל אכן נאמר שם שהסוכה נחשבת כקרקע מדין מחוברת לקרקע.
וצ"ע אם זה דווקא במחוברת בפועל, או ש"כובדה קובעה", או ש"מחוברת" לאו דווקא אלא הכוונה "טפלה לקרקע".
ועכ"פ איך שלא נהפוך זאת - אינני רואה איך זה קשור לבונה וסותר דהלכות שבת.

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הזזת סוכה ממקום למקום ביום טוב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 13, 2024 4:10 pm

היה לי בעבר אוהל קטן מפלסטיק וכו', שהילדים היו משחקים בו.
האם אסור לטלטל אותו בשבת מדין בונה וסותר?!


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים