מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הקצאה למצוה בנטלן בזאח"ז

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הקצאה למצוה בנטלן בזאח"ז

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 13, 2019 4:02 pm

קי"ל דבנטלן לד' מינים בזאח"ז יצא,
וד' מינים שקיימו בהם המצוה נאסרים בהנאה משום שהוקצו למצוותן. (והזמנה לאו מילתא).
א"כ יש לשאול -
כאשר נטל בזאח"ז, האם הראשון נאסר למפרע מיד בנטילתו, או רק לאחר שיצטרף לנטילת ג' המינים האחרים?
ומה הדין באופן שנטל כמה לולבים זאח"ז, ואח"כ נטל את שאר ג' המינים, איזה לולב ייאסר?

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הקצאה למצוה בנטלן בזאח"ז

הודעהעל ידי סעדיה » ג' אוקטובר 22, 2019 8:36 pm

עושה חדשות כתב:קי"ל דבנטלן לד' מינים בזאח"ז יצא,
וד' מינים שקיימו בהם המצוה נאסרים בהנאה משום שהוקצו למצוותן. (והזמנה לאו מילתא).
א"כ יש לשאול -
כאשר נטל בזאח"ז, האם הראשון נאסר למפרע מיד בנטילתו, או רק לאחר שיצטרף לנטילת ג' המינים האחרים?

עי' באבנ"ז או"ח סי' תצ"ג, ודו"ק.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הקצאה למצוה בנטלן בזאח"ז

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 08, 2023 4:45 pm

בענין אחר כעי"ז יל"ע האם הסוכה נאסרת רק בישיבה מחוייבת בסעודת קבע וכד' או גם בשתיית מים, האם דוקא בישיבת רובו או גם בישיבת מיעוטו באופן שרובו בסוכה אחרת, ואי נימא דרק ישיבה גמורה אוסרת -מה הדין אם יושב בג' סוכות כאשר רק ב' מתוכם נצרכים להשלים רובו בסוכה, האם הכל נאסר או רק ב' מתוך ג'.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הקצאה למצוה בנטלן בזאח"ז

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 11, 2023 8:05 pm

ארחיב יותר;

בחי' הגרד"ל למס' סוכה סי' י דן האם שתיית מים אוסרת ג"כ את הסוכה בהנאה בהקצאתה למצוה. יש להתבונן עוד כעי"ז באדם היושב בב' סוכות, ראשו ורובו בסוכה אחת, ומיעוטו בשניה, (בהנחה שאפשר לצרף ב' סוכות למצוה), האם גם הסוכה בה הוא יושב במיעוטו נאסרת מכח ישיבה זו. [אם ראשו בסוכה אחת ורובו בשנית לכאו' פשיטא דשניהם נאסרו]. ולכך צריך להקדים נידון אחר (שדנו בו פוסקי זמנינו) האם לכתחילה יש לישב 'כולו' בסוכה, או דלכתחילה נמי סגי בראשו ורובו. עכ"פ אי נימא דמיעוטו אינו אוסר את הסוכה, יל"ע באופן הנ"ל כאשר יושב בג' סוכות ורק ב' מהם נצרכים להשלמת ראשו ורובו, האם נאסרים 'שנים מתוך שלש' בגדר ספק, או אולי י"ל דאף סוכה אינה נאסרת. (ושמעתי שכך אמר הגר"א גניחובסקי, והוסיף לדמות ל'שלשה שעשו' כאשר אחד אינו יכול ושניים יכולים שכ' הרעק"א דהוי כל אחד מצ"ע כמסייע שאין בו ממש, וה"ה הכא דאף סוכה אינה נאסרת. אבל לא מצאתי כן בכתביו של הגאון הנ"ל זצ"ל). יתכן עוד לומר שהדבר תלוי בדעתו במה מכוין, ולכן אם יכוין להדיא על סוכה אחת מתוך השלושה שאינו מכוין לישב בה כלל, דבאמת לא תיאסר. (והרי פשיטא שאפילו אם שתיית מים אוסרת את הסוכה, אבל אם מכוין שלא לשם מצוה ודאי לא תיאסר הסוכה בכך). ולאידך גיסא אם אינו מכוין במסויים, אז יש לאסור גם את הסוכה של רובו וגם את הסוכה של מיעוטו, כי שמא דוקא המיעוטו הוא המשלים למצות סוכה ולא חלק אחר מתוך הרובו. ובאמת יל"ע יתר על כן, בסוכה אחת ארוכה ויושב בה לאכול, אבל מכוין להדיא שישיבתו היא רק במקומו עם ג' הדפנות הסמוכות, אבל כל שאר המשך הסוכה לא יוקצה עדיין למצוה, דלכאו' ג"ז מהני להגביל ההקצאה. (וא"כ כבר אי"צ לדון דוקא בהנחה שאפשר לצרף ב' סוכות). עוד יל"ע בנוטל הדס ארוך אבל מכוין להדיא שחלקו התחתון לא יוקצה למצוה, האם מהני להגביל האיסור. וכן אם יועיל להגביל ההקצאה כלפי עלה מסויים גם בחלקו העליון של ההדס. ואם הרגשת הלב דבכה"ג ודאי כל ההדס נאסר, אולי יש בזה גם טענה שכל חלקי הגוף אוסרים את הסוכה וא"א להגביל את ההקצאה, ואולי אפילו בב' סוכות זה טעם לאסור גם את הסוכה שמיעוטו בלבד נמצא בה. ואינו מוכרח כמובן. ויל"ע כה"ג כאשר אינו יודע שמיעוטו נמצא בתוך הסוכה או אינו יודע שההדס יותר ארוך כלפי מטה ושיש בו עלים נוספים מסתתרים וכד', וא"כ כלפי חלק זה הוא 'מתעסק' ואינו מקיים בו את המצוה, ושמא זה ודאי טעם לומר שלא ייאסר ויוקצה למצוה. ועוד יל"פ הרבה.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים