היא שיחתי כתב:דין ד' טפחים נאמר לעניין להפריד שיעור ז' דסוכה לשניים, דאם יש מכאן ז' ומכאן ו' ובאמצע ד', הרי כל הצד של הו' פסול, או שיש מכאן ד' ומכאן ד' ובאמצע ד' פסול אז כל הסוכה פסולה
ובמן הצד כל זה אינו שייך כלל וכלל, אלא הד' פסול אכן פסול, ובעינן ז' כשר מלבד זה
היא שיחתי כתב:רק דדין ד' טפחים דסכך פסול, נאמר לא לעניין לישב תחתיו, שהרי לישב תחתיו לא יושבים אף בג' טפחים אם אינני טועה.
עושה חדשות כתב:היא שיחתי כתב:דין ד' טפחים נאמר לעניין להפריד שיעור ז' דסוכה לשניים, דאם יש מכאן ז' ומכאן ו' ובאמצע ד', הרי כל הצד של הו' פסול, או שיש מכאן ד' ומכאן ד' ובאמצע ד' פסול אז כל הסוכה פסולה
ובמן הצד כל זה אינו שייך כלל וכלל, אלא הד' פסול אכן פסול, ובעינן ז' כשר מלבד זה
המחיצה מסומנת באדום, הסכך הכשר בירוק, והפסול בשחור. נניח שרוחבו אמה.
(שים לב שבסמוך לשחור אין מחיצה, וכן בצד דרום אין מחיצה).
לדבריך יוצא שכל מה שמצד ימין של השחור או משמאלו פסול, לאורך כל הסוכה ולרוחב אמה.
זו שמענו?
היא שיחתי כתב:אם יש בירוק ז' אז הכל כשר בין כך לכל הפחות מדין פסל
ואם אין בירוק ז' אזי הכל פסול
בעיקרון הירוק מחובר אז השחור לא משנה כלום
הנידון הוא כשהשחור חוצץ לחלוטין בין שתי הירוקים באופן שבכל אחד אין ז' לחוד
וראה תוספות בסוכה טז. או יז. שסגי בחיבור קצת לחבר הסכך הירוק, וכן הוא ברא"ש שם ונפסק בשו"ע
ואז יוכשר גם בסכך פסול יותר מד' אמות?שומע ומשמיע כתב:הסיבה שמן הצד פוסל גם כשאינו מהלך ע"פ כולה, הוא כי אז הדפנות לא מגיעות לסכך. אבל במקום שלא צריך דופן, לא צריך שהסכך יגיע.
אני לא רואה אותם. (בצד התחתון בציור אין מחיצה).כח עליון כתב:במאוזן? אינו נכון כי שם יש לו מחיצות מעולות.
עושה חדשות כתב:ואז יוכשר גם בסכך פסול יותר מד' אמות?שומע ומשמיע כתב:הסיבה שמן הצד פוסל גם כשאינו מהלך ע"פ כולה, הוא כי אז הדפנות לא מגיעות לסכך. אבל במקום שלא צריך דופן, לא צריך שהסכך יגיע.
עושה חדשות כתב:אני לא רואה אותם. (בצד התחתון בציור אין מחיצה).כח עליון כתב:במאוזן? אינו נכון כי שם יש לו מחיצות מעולות.
שומע ומשמיע כתב:עושה חדשות כתב:ואז יוכשר גם בסכך פסול יותר מד' אמות?שומע ומשמיע כתב:הסיבה שמן הצד פוסל גם כשאינו מהלך ע"פ כולה, הוא כי אז הדפנות לא מגיעות לסכך. אבל במקום שלא צריך דופן, לא צריך שהסכך יגיע.
אכן
עושה חדשות כתב:סכך פסול פוסל את הסוכה בארבעה טפחים,
ומן הצד, אמרי' דופן עקומה ואינו פוסל אלא בד' אמות.
ואמנם בדפנות הסוכה אין חיוב שיהיה "כולו עומד", אלא סגי בעומד מרובה.
ומסברא נראה דל"ש לומר דופן עקומה כנגד המיעוט הפרוץ.
וא"כ העיר לי חכ"א דמצינו דין מחודש ביותר -
דסכך פסול פוסל בארבעה אף מן הצד, באופן שהוא כנגד המועט הפרוץ ולא כנגד העומ"ר.
וזו לא שמענו.
הנחתי ככה מסברא, וק"ו מהענין של תרי הילכתות.כח עליון כתב:למה נראה לך מסברא דל"ש דופ"ע כנגד המיעוט הפרוץ? הרי...
עושה חדשות כתב:הנחתי ככה מסברא, וק"ו מהענין של תרי הילכתות.כח עליון כתב:למה נראה לך מסברא דל"ש דופ"ע כנגד המיעוט הפרוץ? הרי...
כל פירצה שהיא כעשר אמות מותרת מפני שהיא כפתח
כח עליון כתב:הבאתי ראיה (לכאו') שעומד מרובה עדיף מפתח ואפי' צוה"פ, ממה שזכור לי שבצוה"פ אתי רבים ומבטלי מחיצתה משא"כ בעומד מרובה דחשיב כמחיצה אין הרבים מבטלים. (החזו"א כתב להתיר כל רה"ר שיש בו רחוב שיוצא ממנו ב90 מעלות ויש בו עומד מרובה, שנמצא העומד שברחוב ממשיך לסתום הפרוץ (- כלומר הרה"ר שעוברת עליו), ונמצא הרה"ר עם ג' מחיצות (2 טבעיות, ו1 מדין עומ"ר), ובזה לא אמרי' אתי רבים ומבטלי מחיצתא.
יש עוד נפק"מ, שלהרמב"ם צוה"פ יותר מעשר לא מועלת אלא אם יש עומד מרובה (וזה יש לדחות).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים