מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אריק
הודעות: 112
הצטרף: ד' מרץ 08, 2017 3:45 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי אריק » ה' ספטמבר 23, 2021 10:12 pm

יבנה כתב:
אריק כתב:
יבנה כתב:
אריק כתב:
יבנה כתב:
אריק כתב:בקריאת התורה בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת נביאים בצבור מברכים לפניה ואחריה. בקריאת מגילות מברכים רק לפניה ולא לאחריה, פרט למגילת אסתר.
מדוע?

קריאת שאר המגילות היא רק מנהג.


אז מדוע אתה מברך וצוונו?

רמ"א סימן תצ סעיף ט
ונוהגין לומר שיר השירים בשבת של חול המועד, ואם שבת ביום טוב האחרון אומרים אותו באותו שבת; וכן הדין בסוכות עם קהלת. ונוהגין לומר רות בשבועות (אבודרהם). והעם נהגו שלא לברך עליהם על מקרא מגילה ולא על מקרא כתובים.
משנה ברורה סימן תצ ס"ק יט
(יט) והעם נהגו וכו' - וכן הסכים הט"ז ומ"א הסכים עם אותן הפוסקים המצריכין לברך על כולם חוץ מקהלת והגר"א בביאורו כתב דאף על קהלת יש לברך. ולכן הנוהג לברך עכ"פ כשכתובין על קלף בודאי אין למחות בידו.

המברכים נמשכים אחרי מנהג אשכנז שמברכים וציוונו על מנהגים.


גם על מנהג שלא התקבל על ידי כל ישראל?

כן מבואר בדברי ר"ת בברכות יד. תוד"ה ימים, שבזמן רב רק אנשי בבל נהגו לומר הלל בר"ח, וכתב שהם ברכו. וכן בהדלקת נר של יו"כ שתלוי במנהג המקומות מברכים. ואף בזה לא נהגו כולם לקרוא את כל המגילות, ובכ"ז יש שמברכים וציוונו.


ייש"כ, אז האם ניתן לברך על תקיעת שופר בחודש אלול?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' ספטמבר 23, 2021 11:35 pm

כמדומה דהתם שאני,
שעלול להכנס בחשש (מיחזי כ)מוסיף על המצוה.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' ספטמבר 23, 2021 11:57 pm

דרומי כתב:כשרואים מישהו מבני הבית וכו' שקורא או צופה בחומר לא 'חלק' - האם יש ענין לעוררו שיעשה זאת בסוכה?
מוטב לעוררו שיכנס לסוכה, לקיים מצותה, וגם ישמור על קדושתה כדבעי (היינו שלא יקרא או יצפה בזה...).
ואם יודע שלא ישמע לו - לכאו' שוא"ת עדיף, דהא ליכא חיוב תוכחה במה שאינו מפורש בתורה.

מן הדרום
הודעות: 768
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי מן הדרום » ו' ספטמבר 24, 2021 8:48 am

בענינא דיומא של גשם שהוציאנו מהסוכה באמצע הלילה,
ראיתי בפסקי תשובות הפניה לספר סוכה כהלכתה של הרב יואל שוורץ ןהרב שלום גלבר [מצ"ב]
ועיינתי בפנים[ נמצא בהייברובוקס] שיש לדון שבזמננו אפשר להמשיך לישון גם אם התעורר אחרי עלות השחר , כי אנשים לא קמים אז
[אמנם הם כותבים על הזמן שהיה שעון חורף שעלות ב4]
מידי שמיע לכו בהא?
קבצים מצורפים
סוכה כהלכתה.pdf
(36.33 KiB) הורד 157 פעמים

מן הדרום
הודעות: 768
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי מן הדרום » ו' ספטמבר 24, 2021 9:14 am

כעת ראיתי בהלכות חג בחג סוכה עמוד קלב
שמעתי להסתפק.. ואמנם מלבד שאין בידינו להקל בלא מקור בחשש דאורייתא ובדבר שהעתיקוהו כל הפוסקים ולא ביארו חילוק בזה, נראה שאף מעומק הדין כן הוא , שהרי כשהקיץ מבואר בראשונים שדינו כגמר סעודתו , ולכן הישו ביום אם הקיץ עולה מיד, רק שכל זמן שהוא קודם עלוה"ש אין מחייבין אותו לעלות הואיל וקבע עצמו לשינת הלילה בביתו , אך משעלה עמוד השחר, אף שרגיל לישן , מ"מ שינת היום היא, וא"כ מה יתן לנו מה שרגילין אצלנו לאחר בשינה, הרי עכ"פ כל שהפסיק כבר משינת הלילה הרי שינה אחרת היא ושינת היום היא וכדמוכח מהראשונים ז"ל, ואם ניעור אחר עלוה"ש ושוב ישן הוי כהלך לישון אחר עמוה"ש שחייב לילך לסוכה כשיקיץ

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' ספטמבר 24, 2021 12:06 pm

מן הדרום כתב:בענינא דיומא של גשם שהוציאנו מהסוכה באמצע הלילה,
ראיתי בפסקי תשובות הפניה לספר סוכה כהלכתה של הרב יואל שוורץ ןהרב שלום גלבר [מצ"ב]
ועיינתי בפנים[ נמצא בהייברובוקס] שיש לדון שבזמננו אפשר להמשיך לישון גם אם התעורר אחרי עלות השחר , כי אנשים לא קמים אז
[אמנם הם כותבים על הזמן שהיה שעון חורף שעלות ב4]
מידי שמיע לכו בהא?

בירושלים לא יצאו רובא דאינשי.

סמל אישי של המשתמש
מי אנוכי
הודעות: 227
הצטרף: ו' יולי 09, 2021 6:46 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי מי אנוכי » ו' ספטמבר 24, 2021 5:24 pm

דרומי כתב:כשרואים מישהו מבני הבית וכו' שקורא או צופה בחומר לא 'חלק' - האם יש ענין לעוררו שיעשה זאת בסוכה?

השאלה היא מה זה לא 'חלק'?
אם זה חומר אסור אז פשוט שאין להכניסו לסוכה.
אבל אם זה לא דברים אסורים - אלא סתם דברי חול - אז עדיף שיעשה זאת בסוכה ולכן נכון לומר לו שיעשה זאת בסוכה

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' ספטמבר 25, 2021 9:54 pm

אם זה חומר אסור - אסור לצפות בו, גם חוץ לסוכה... (והיינו מש"כ).

שאראש-פאטאק
הודעות: 124
הצטרף: ו' ינואר 04, 2019 5:21 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי שאראש-פאטאק » א' ספטמבר 26, 2021 5:14 am

בהודו לה׳ האחרון שמנענים הלולב באיזה הודו מנענים הראשון או השני?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » א' ספטמבר 26, 2021 6:46 am

שאראש-פאטאק כתב:בהודו לה׳ האחרון שמנענים הלולב באיזה הודו מנענים הראשון או השני?
ראה ב'אוצר מנהגי חב"ד' ע' שיב, וש"נ.

שאראש-פאטאק
הודעות: 124
הצטרף: ו' ינואר 04, 2019 5:21 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי שאראש-פאטאק » א' ספטמבר 26, 2021 8:48 am

לבי במערב כתב:
שאראש-פאטאק כתב:בהודו לה׳ האחרון שמנענים הלולב באיזה הודו מנענים הראשון או השני?
ראה ב'אוצר מנהגי חב"ד' ע' שיב, וש"נ.

יישר כח

אריק
הודעות: 112
הצטרף: ד' מרץ 08, 2017 3:45 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי אריק » א' ספטמבר 26, 2021 4:43 pm

הפרושים מנענעים בשני הודו האחרון

סמל אישי של המשתמש
מי אנוכי
הודעות: 227
הצטרף: ו' יולי 09, 2021 6:46 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי מי אנוכי » א' ספטמבר 26, 2021 9:50 pm

שאראש-פאטאק כתב:בהודו לה׳ האחרון שמנענים הלולב באיזה הודו מנענים הראשון או השני?

הספרדים נוהגים לנענע בהודו הראשון.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 09, 2022 12:05 pm

האם יש הנוהגים לאכול שלשידעס בבית הכנסת מחוץ לסוכה?


רשימות לב - הרב הוטנר.jpeg
רשימות לב - הרב הוטנר.jpeg (70.82 KiB) נצפה 11862 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

אושפיזין כשיורד גשם

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אוקטובר 13, 2022 8:28 am

האם האושפיזין באים לסוכה גם כשיורד גשמים?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' אוקטובר 13, 2022 2:26 pm

מהו ה"נווה אפיריון" המוזכר בלשם ייחוד שלפני נט"ל ?

"מדעת עליון לנווה אפריון"

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוקטובר 17, 2022 8:45 pm

חדר גדול שפיחת חלק מהגג וסיכך שם, אבל הוא חדר אחד ממש יחד עם הקטע הלא מסוכך, האם מותר לעשות תשמיש מגונה וכד' בחלק שאינו תחת הסכך? והאם יש דין נויי סוכה והוקצה למצותו וכו' בקירות הנגדיים? (זכורני שעסקו בזה בפירוש).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 17, 2022 9:27 pm

עושה חדשות כתב:חדר גדול שפיחת חלק מהגג וסיכך שם, אבל הוא חדר אחד ממש יחד עם הקטע הלא מסוכך, האם מותר לעשות תשמיש מגונה וכד' בחלק שאינו תחת הסכך? והאם יש דין נויי סוכה והוקצה למצותו וכו' בקירות הנגדיים? (זכורני שעסקו בזה בפירוש).

מסברא:
דפנות שיכולות להיחשב כחלק מדופני הסוכה לענין "דופן עקומה" - הרי הן חלק מהסוכה לענינים אלו.
אבל אלו שרחוקות ד' אמות מהסכך, או שיש אויר ג טפחים ביניהם וכדו' - אינן חלק מהסוכה.
ולגבי תשמיש מגונה - יש לחלק אם הוא פועל גנאי בסוכה עצמה, והכל לפי הענין.
עד כאן מסברא.

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: אושפיזין כשיורד גשם

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ב' אוקטובר 17, 2022 10:12 pm

שמואל דוד כתב:האם האושפיזין באים לסוכה גם כשיורד גשמים?

ראיתי באחד העלונים שהביאו מאיזה צדיקים שהטעם שנשארו בסוכה בשעת הגשמים כי מהכנסת אורחים (של האושפיזין) אינם פטורים.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 21, 2022 1:25 pm

עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:חדר גדול שפיחת חלק מהגג וסיכך שם, אבל הוא חדר אחד ממש יחד עם הקטע הלא מסוכך, האם מותר לעשות תשמיש מגונה וכד' בחלק שאינו תחת הסכך? והאם יש דין נויי סוכה והוקצה למצותו וכו' בקירות הנגדיים? (זכורני שעסקו בזה בפירוש).

מסברא:
דפנות שיכולות להיחשב כחלק מדופני הסוכה לענין "דופן עקומה" - הרי הן חלק מהסוכה לענינים אלו.
אבל אלו שרחוקות ד' אמות מהסכך, או שיש אויר ג טפחים ביניהם וכדו' - אינן חלק מהסוכה.
ולגבי תשמיש מגונה - יש לחלק אם הוא פועל גנאי בסוכה עצמה, והכל לפי הענין.
עד כאן מסברא.

לגבי דופן עקומה עי' בכור"י תרלט,י דתלי לה בגדר ההילכתא, (וא"כ משמע דבלאו דופן עקומה ודאי מותר, וצ"ע).

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: באספך

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 23, 2023 9:48 pm

עושה חדשות כתב:עי' בסנהדרין דף יג נידון בגמ' האם האסיף יוצא בחוה"מ או ביו"ט וכו'.
ובחגיגה דף יח מבואר בגמ' שבחוה"מ בכלל אסור לעשות אסיף.
וגם כשעם ישראל עולה לרגל, הרי לא נמצאים בבית כמה ימים קודם, ועד שחוזרים.

אז מתי בדיוק אוספים את התבואה והפירות, האם הכוונה שבזמן הזה מסתיים כבר כל/רוב האסיף.

חוזר ושואל; אם אחרון שבישראל הגר בנהר פרת מקדיש כחודש ימים על כל עליה ברגל, בתקופת קציר השעורים קציר החיטים ואסיף הפירות, מלאכת שדהו היאך נעשית?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי יעקל » ש' ספטמבר 30, 2023 8:28 pm

מחפש (ולא מוצא) מקור מפורש במקרא על ענני כבוד שהגינו על ישראל במדבר : בפשטות, כאשר מדברים בענני כבוד לא מדובר בעמוד הענן יומם לנחותם הדרך ...

או במילים אחרות, ענני הכבוד שהגינו על ישראל במדבר הם קבלה איש מפי איש, ולא כתוב במפורש שכך הווה כמו לדוג' המכות וכו' או קי"ס.

אשמח לתגובות מחברי הבמה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' ספטמבר 30, 2023 9:55 pm

תוספתא מסכת סוטה פרק ד
באברהם הוא אומר (בראשית יח) והשענו תחת העץ אף המקום נתן לבניו שבעה ענני כבוד במדבר אחד מימינם ואחד משמאלם ואחד לפניהם ואחד לאחריהם ואחד למעלה מראשיהם ואחד לשכינה שביניהם ועמוד ענן שהיה מקדים לפניהם הורג נחשים ועקרבים ושורף סירים וקוצים ואטד [משפיל] להם את הגבוה ומגביה [להם] את השפל ועושה להן דרך מיושר דרך [סרט] מושך והולך שנא' (במדבר י) וארון ברית ה' נוסע לפניהם וגו' ובו היו משתמשין כל ארבעים שנה שהיו במדבר שנא' (שם) וענן ה' עליהם יומם וגו' מה ת"ל (שמות יג) לא ימיש עמוד הענן יומם של יום משלים לשל לילה ושל לילה משלים לשל יום

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי יעקל » ש' ספטמבר 30, 2023 10:03 pm

ייש"כ, אז כן, עמוד הענן יומם היה אחד מהעננים

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' אוקטובר 05, 2023 6:51 pm

מחפש מ"מ בעניין מנהג אמירת תיקון לליל הו"ר לפי הקהילות : לאומרו בתוך הסוכה או בבה"כ ?

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

שדרת הלולב

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 15, 2024 1:18 am

האם יש מקור לכך שיש להקפיד ששידרת הלולב תהיה ישרה?
כן מצאתי משהו:
כף החיים שידרת לולב סימן תרמה ס''ק נז.png
כף החיים שידרת לולב סימן תרמה ס''ק נז.png (68.82 KiB) נצפה 864 פעמים

כמו כן:
בספר סוכת ציון (מוצפי) מעשה רב עמ' 30 על אביו חכם סלמאן זצוק"ל:
"הקפדות בבחירתם היה לוקח לולב סגור ועטוף בקליפתו החומה קורא והיה בוחר לולב ישר ביותר...".

אכן לא רואים שיש הידור מיוחד באופן שרואה שהוא לא עקום ולא אמור להתעקם.
אולי יש דבר מה מאחר ושדרת הלולב היא כנגד שידרת גב האדם. ולכך צריך מקור.
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב ג' אוקטובר 15, 2024 11:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודה טאוב 3
הודעות: 43
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2023 5:14 pm
שם מלא: הרב יהודה טאוב
יצירת קשר:

רואה שגשם מגיע האם חייב לישון בסוכה

הודעהעל ידי יהודה טאוב 3 » ג' אוקטובר 15, 2024 6:45 pm

שינה בסוכה.png
שינה בסוכה.png (10.35 KiB) נצפה 837 פעמים

ראיתי חידוש מעניין.

וזה חידוש גדול לחלק בין אכילה לשינה
שלגבי אכילה הריטב"א אומר שאם אדם רואה עננים מגיעים, מותר לאכול מחוץ לסוכה. הר"ן (על הרי"ף סוכה דף יג/א) גם מסכים בעיקרון עם הדין, אבל אומר: 'זהו דעתי, אבל למעשה איני סומך על סברתי אחר שאין בזה ראיה ברורה'.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוקטובר 21, 2024 11:10 pm

אשמח לדעת את מקור המנהג הנהוג בכמה קהילות לומר הושע נא לפני ואחרי תיבות הפיוט

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 22, 2024 7:12 pm

שמעתי;
ג"פ בתנ"ך מופיע "נגילה ונשמחה".

פסיקתא דרב כהנא - וכיון שיצאו שבעת ימי החג א' הקדוש ברוך הוא לישר' בניי יודע אני שכל שבעת ימי החג הייתם עסוקי' בקרבנותיהם של אומות העולם ועכשיו אני ואתם נשמח יחד ואיני מטריח עליכם הרבה אלא פר אחד איל אחד, וכיון ששמעו ישר' כך התחילו מקלסין להקב"ה ואו' זה היום עשה י"י נגילה ונשמחה בו. א"ר אבון אין אנו יודעין במה לשמוח, אם ביום אם בהקב"ה, ובא שלמה ופירש, נגילה ושמחה בך, בך בתורתך, בך בישועתך.

ישעיהו פרק כה - וְאָמַר֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא הִנֵּ֨ה אֱלֹהֵ֥ינוּ זֶ֛ה קִוִּ֥ינוּ ל֖וֹ וְיֽוֹשִׁיעֵ֑נוּ זֶ֤ה יְקֹוָק֙ קִוִּ֣ינוּ ל֔וֹ נָגִ֥ילָה וְנִשְׂמְחָ֖ה בִּישׁוּעָתֽוֹ - הדא הוא דאמרינן בך בישועתך.
שיר השירים פרק א - מָשְׁכֵ֖נִי אַחֲרֶ֣יךָ נָּר֑וּצָה הֱבִיאַ֨נִי הַמֶּ֜לֶךְ חֲדָרָ֗יו נָגִ֤ילָה וְנִשְׂמְחָה֙ בָּ֔ךְ נַזְכִּ֤ירָה דֹדֶ֙יךָ֙ מִיַּ֔יִן מֵישָׁרִ֖ים אֲהֵבֽוּךָ - הה"ד בך בתורתך.

ובתהילים פרק קיח - זֶה־הַ֭יּוֹם עָשָׂ֣ה יְקֹוָ֑ק נָגִ֖ילָה וְנִשְׂמְחָ֣ה בֽוֹ
בא שלמה ופירש בך בתורתך.
בא ישעיה ופירש בך בישועתך.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שדרת הלולב

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 22, 2024 11:25 pm

איתן נוי כתב:האם יש מקור לכך שיש להקפיד ששידרת הלולב תהיה ישרה?

'אוצר מנהגי חב"ד' תשרי ע' רעא. נטע"ג הל' ארבעת המינים ע' נד.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 22, 2024 11:33 pm

יעקל כתב:אשמח לדעת את מקור המנהג הנהוג בכמה קהילות לומר הושע נא לפני ואחרי תיבות הפיוט

ראה ב'אוצר מנהגי חב"ד' תשרי ע' שיד.

מן הדרום
הודעות: 768
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי מן הדרום » ד' אוקטובר 23, 2024 11:57 am

האם שמיני עצרת מצריך טבילה מדין לטהר עצמו ברגל, או שמספיק ערב סוכות?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 23, 2024 3:17 pm

מן הדרום כתב:האם שמיני עצרת מצריך טבילה מדין לטהר עצמו ברגל, או שמספיק ערב סוכות?

הטבילה לא נמנתה ב"פזר קשב".
ובפשטות הדין של "לטהר עצמו ברגל" פירושו: להיות טהור כל משך החג, ואין חילוק לגבי זה בין יום חמישי של החג ליום השביעי או השמיני.

כמובן שהנוהגים לטבול בכל עש"ק - טובלים גם ביום זה.

אליהו חיים
הודעות: 1028
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי אליהו חיים » ד' אוקטובר 23, 2024 3:54 pm

ברמ"א סי' תרסט 'וקורין יו"ט האחרון שמחת תורה לפי ששמחין ועושין בו סעודה לגמרה של תורה'.
'ונוהגין שהמסיים התורה והמתחיל בראשית נודרים נדבות וקוראים לאחרים לעשות משתה'.
מדובר כאן בשתי סעודות שונות א' שכל אחד עושה וב' שהמסיים והמזמין עושה, או דילמא סעודה אחת נשנית כאן שהמסיים והמתחיל עושים הסעודה לגמרה של תורה ומזמינים לאחרים להשתתף.
נערך לאחרונה על ידי אליהו חיים ב ד' אוקטובר 23, 2024 4:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' אוקטובר 23, 2024 3:56 pm

אליהו חיים כתב:ברמ"א סי' תרסט 'וקורין יו"ט האחרון שמחת תורה לפי ששמחין ועושין בו סעודה לגמרה של תורה'.
'ונוהגין שהמסיים התורה והמתחיל בראשית נודרים נדבות וקוראים לאחרים לעשות משתה'.
מדובר כאן בשתי סעודות שונות א' שכל אחד עושה וב' שהמסיים והמזמין עושה, או דילמא סעודה אחת נשנית כאן שהמסיים והמזמין עושים הסעודה לגמרה של תורה ומזמינים לאחרים להשתתף.

יפה.
כמו"כ מצריך שהחיינו בפנ"ע.

אליהו חיים
הודעות: 1028
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי אליהו חיים » ד' אוקטובר 23, 2024 4:02 pm

שאלתי ברצינות מה כוונת כפילות הרמ"א?

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 23, 2024 4:09 pm

אולי כפל הלשון הוא ע"פ האו"ז בסי' שכ -
ובתשיעי ספק שמיני אנו עושין שמחת תורה ומסיימין התורה ומתחילין בראשית וחתני תורה עושין סעודה לכבוד גמר תורה. ובמלכותנו בשושני"א עושים חתני תורה סעודה גמורה ומזמנין מבני הקהל ונותנים להם מאכלים טובים אווזות ותרנגולין...

אליהו חיים
הודעות: 1028
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי אליהו חיים » ד' אוקטובר 23, 2024 4:15 pm

עושה חדשות כתב:אולי כפל הלשון הוא ע"פ האו"ז בסי' שכ -
ובתשיעי ספק שמיני אנו עושין שמחת תורה ומסיימין התורה ומתחילין בראשית וחתני תורה עושין סעודה לכבוד גמר תורה. ובמלכותנו בשושני"א עושים חתני תורה סעודה גמורה ומזמנין מבני הקהל ונותנים להם מאכלים טובים אווזות ותרנגולין...

ייש"כ, ומדוקדק שינוי הלשון ברישא סעודה ובסיפא משתה, וגם בסיפא מוזכר דקוראין לאחרים ולא ברישא.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' אוקטובר 23, 2024 5:04 pm

אליהו חיים כתב:
איתן נוי כתב:
אליהו חיים כתב:ברמ"א סי' תרסט 'וקורין יו"ט האחרון שמחת תורה לפי ששמחין ועושין בו סעודה לגמרה של תורה'.
'ונוהגין שהמסיים התורה והמתחיל בראשית נודרים נדבות וקוראים לאחרים לעשות משתה'.
מדובר כאן בשתי סעודות שונות א' שכל אחד עושה וב' שהמסיים והמזמין עושה, או דילמא סעודה אחת נשנית כאן שהמסיים והמזמין עושים הסעודה לגמרה של תורה ומזמינים לאחרים להשתתף.

יפה.
כמו"כ מצריך שהחיינו בפנ"ע.

שאלתי ברצינות מה כוונת כפילות הרמ"א?

סעודה אחת!

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני סוכות ושמנ"ע ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 24, 2024 7:11 pm

שאלה שהסתפקתי בה בשמח"ת לפני כמה שנים:
הנוהגים להתחיל שמו"ת ב"ליל שישי" - כיצד נוהגים עם פרשת בראשית בקביעות שנה זו בחו"ל - שעדיין לא סיימו את התורה בלילה זה?


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים