עליך עיננו כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=53214
אור עולם כתב:עליך עיננו כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=53214
מה זה נוגע? שם הוא דיון הלכתי בדיני "מצטער", וכאן דיון בגדרי "סימן קללה".
נראה לי ברור שגם את"ל ששאר מצטער אינו סימן קללה, מ"מ שוו מצטער וגשמים זל"ז לעניין דיני "מצטער".
עליך עיננו כתב:למה לא? הרי משמע מהגר"א שזה דין רק על גשמים..
ועוד כך מבואר במשנה וכן ברש"י בריש תענית..
ועוד בכלל איך זה יהיה שייך על שאר דברים הרי כל אדם יכול להסתדר שלא יהיה מצטער וזה תלוי בו (רק לא הכריחו אותו לעשות הכל כמבואר במ"ב) אבל גשמים לא תלוי בו כלל
ע"כ שזה סימן קללה וכך משמע בתוס' בריש סוכה..
חוות דעת כתב:איתא במס' סוכה ( דף כח:) כל שבעת הימים אדם עושה סוכתו קבע וביתו עראי ירדו גשמים מאימתי מותר לפנות משתסרח המקפה משלו משל למה הדבר דומה לעבד שבא למזוג כוס לרבו ושפך לו קיתון על פניו
ופרש"י דהוי סימן קללה.
הסתפקתי, האם דוקא בירדו גשמים הוי סימן קללה, או אף שאר מצבים של מצטער שפוטרים מהסוכה?
אור עולם כתב:כמדומני שעומק העניין הוא ב"מזיגת" היין במים - היינו מיתוק הדין ע"י חסדים (וכמנהג המקובלים בכל ליל שבת), וא"ז האדון לא מקבל ושופך את המים ונשארים גבורות לא ממותקות, זכורני שהגר"א מדבר ע"ז באיזה מקום.
כמו"כ, נראה לי שפעם שמעתי שיעור מהגר"ב רוזנבלום שליט"א ע"ז, והקבלת שפיכת המים על ישראל אל הקדרת החמה על סוכות העכו"ם.
נוטר הכרמים כתב:אור עולם כתב:כמדומני שעומק העניין הוא ב"מזיגת" היין במים - היינו מיתוק הדין ע"י חסדים (וכמנהג המקובלים בכל ליל שבת), וא"ז האדון לא מקבל ושופך את המים ונשארים גבורות לא ממותקות, זכורני שהגר"א מדבר ע"ז באיזה מקום.
כמו"כ, נראה לי שפעם שמעתי שיעור מהגר"ב רוזנבלום שליט"א ע"ז, והקבלת שפיכת המים על ישראל אל הקדרת החמה על סוכות העכו"ם.
עי' חי' וביאורי הגר"א סוכה כח, ב
קול אליהו
מאורות הגר"א עמ' צח
יהל אור פר' פינחס.
ועי' עוד בפירוש הון עשיר על המשניות סוכה פ"ב מ"ט,
ובערה"ש סי' תרלט סעיף כ.
ובעיקר הנידון, ראה במאמרו המקיף של הרב שילה בן דוד,
קובץ צהר יז עמ' רמג ואילך.
תוס' סוכה ב, א
וא"ת וכיון דלא חיישינן אלא שתהא ראויה לעשותה עראי ואע"פ שעושה אותה קבע א"כ אמאי אמר (תענית דף ב:) גשמים סימן קללה בחג והלא יכול לקבוע הנסרים במסמרים שלא ירדו גשמים בסוכה ואפילו תימצי לומר דאסור משום גזרת תקרה כי היכי דאמר לקמן בפירקין (דף יד.) גבי פלוגתא דר"מ ורבי יהודה דמסככין בנסרין דאי מכשרת בהו אתי למימר מה לי לסכך בזה מה לי לישב תחת תקרת ביתי וביתו ודאי פסול מדאורייתא דסוכה אמר רחמנא ולא ביתו של כל ימות השנה מ"מ כיון דלא אסור אלא מדרבנן לא שייכא למימר שהגשמים סימן קללה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים