חיימשה כתב:ואני התפללתי בביהכ"נ שנוהגים כאות ג', ורק בפיסקה שהובאה בכותרת החזן אמר תחילה וסוף.
הושע נא שואגים הושע נא.
פלתי כתב:חיימשה כתב:ואני התפללתי בביהכ"נ שנוהגים כאות ג', ורק בפיסקה שהובאה בכותרת החזן אמר תחילה וסוף.
הושע נא שואגים הושע נא.
זה אינו שונה מן השאר, אא"כ אמרו הושע נא שואגים הושע נא הושע נא.
ושליח ציבור מתחיל בקול רם ואומר 'הושענא', והצבור עונין אחריו 'הושענא';
וחוזר השליח צבור ואומר 'למענך אלדינו', 'למענך בוראנו', 'למענך גואלנו', 'למענך דורשנו', והצבור עונין על כל אחד ואחד 'הושענא'.
ומתחיל השליח צבור ואומר 'אערוך שועי' (=ההושענא ליום ראשון במחזור הנ"ל), ומסבבים סביב הבימה וגומרים כל אותה ההושענא בעודם מסבבים. ואחר כך שליח צבור מתחיל בסוף אותה הושענא ואומר בקול רם 'ש-די מושיעי', והצבור עונין אחריו 'הושענא'; וכן 'תופיעי ותושיעי' אומר השליח צבור, והצבור עונין אחריו 'הושענא'.
ואחר כך אומר השליח צבור 'אני והוא הושיעה נא', והקהל חוזרים אחריו לאמר 'אני והוא הושיעה נא'.
ואחר כך אומרים 'כהושעת אלים בלוד עמך' וכו' והשליח צבור מתחיל בסופה ואומר 'כהושעת שבות שבטי יעקב' וכו', והקהל עונין אחריו 'אני והוא הושיעא נא';
ואומרים 'כהושעת שומרי מצות וחוכי ישועות' וכו', וחוזר השליח צבור בניגון 'כהושעת שומרי מצות' וכו', והצבור עונין אחריו 'אני והוא הושיעא נא'.
וחוזר השליח צבור ואומר 'אני והוא הושיעא נא', והצבור חוזרים 'אני והוא הושיעה נא'.
ואומר 'הושיעה את עמך' וכו', קדיש שלם.
...וחזן מתחיל בקול רם 'הושענא', והקהל משיב 'הושענא'.
חזן אומר בקול רם 'למענך אלדינו', וקהל אומר בקול רם 'הושענא'. וכן 'למענך בוראינו', וכן 'למענך גואלנו', וכן 'למענך דורשינו', והקהל משיבין כל פעם בקול רם 'הושענא'...
ואומר ההושענא המיוחד ליום...
החזן מתחיל בקול רם ב' חרוזות שבהושענא של אותו היום, והקהל משיב על כל אחד 'הושענא'.
ונוהגין לסמוך מלת 'הושע נא' עם 'למען אמתך'; כלומר, הושע נא למען אמתך, ולמען בריתך, ולמען גדלך וכו', כאלו היה כל חרוז מתחיל במלת 'הושע נא'. וכן בכל הושענות, מלת 'הושע נא' קאי על התחלת כל חרוז וחרוז.
וכן מצאתי באחד מסדורי קלף, בהושענת 'אום נצורה' של שבת, שכל חרוז וחרוז מתחיל 'הושע נא'.
לכן כשהחזן אומר בקול רם שתי חרוזות אחרונות של 'הושע נא', אז אומר בתחלת כל חרוז 'הושע נא'. וכן נוהגין בכל הארצות, ואין לשנות.
הושענות מתחילין להקיף באות ראשון מאותיות א"ב, ומסיימין ההקפה באות ת'.
והש"ץ והצבור אומרים אות באות, וקודם כל אות אומרים 'הושענא'; היינו: הש"ץ אומר 'הושענא אבן שתיה' והצבור עונין כן אחריו, וכן בכל אות, עד שמסיימין ההקפה.
כח הטענה כתב:מאי שנא מסליחות שאומרים עננו ה' עננו, עננו אלוקי אבותינו עננו וכו'?
איש_ספר כתב:מי יורנו דעה?!
א. יש אומרים הושע נא רק בתחילת כל פסקה,
ב. יש אומרים תחילה וסוף (ולהם יאות לומר כמו שהוא בכותרת האשכול: הושע נא "שואגים הושע נא" הושע נא)
ג. יש אומרים בכל רק תחילה, זולת הפסקה האחרונה שאומרים תחילה וסוף.
ד. ושמעתי שבק"ק "זילברמן" הש"ץ אומר תחילה והקהל אחריו חוזר רק "הושע נא".
באזור אליהו הבין ד' המע"ר שיש לומר כאות א. אולי ק"ק הנז' הבינו דבריו כאות ד?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים