מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סיכוך על ידי יהודים שאינם חובשי כיפה ביום-יום

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

סיכוך על ידי יהודים שאינם חובשי כיפה ביום-יום

הודעהעל ידי דרומי » ג' ספטמבר 26, 2017 2:26 pm

מנהג ישראל להיעזר בשכנים לצורך בניית הסוכה וסיכוכה.

ונסתפקתי במי שגר בשכונה 'מעורבת', ויש לו שכנים מקפידים על קלה כבחמורה, וגם כאלה שאינם ממש כאלה, ואף אינם חובשים כיפה ביום-יום, ויש בידו ברירה, האם עליו להעדיף להיעזר בסיכוך דוקא במי שאכן מקפיד וכו', או שאין קפידא בדבר ואין כל צורך לבחור בשכנים מסויימים.

ויש להעיר כי מבחינה טכנית, הרי לעתים קרובות החרדים הם יותר כבדים (תרתי משמע...), ויותר קל ופשוט להסתייע דוקא באלו שאינם כ"כ מקפידים, ובפרט במקרה שהם לא בונים סוכה בעצמם כך שישמחו יותר אם ישתפו אותם במצוה זו, וע"ז שאלתי, האם יש ענין בזה שלא להיעזר בהם.

[אגב, שאלה דומה נסתפקתי לענין עירוב תבשילין ע"י גדול העיר, האם יש ענין שיעשה את הזיכוי דוקא על ידי יהודי חרד וירא, או שלאו דוקא. וגם בזה יש סברא שאדרבה, לשתף גם אותו בעירוב, אף שמבחינה הלכתית אינו מועיל כמובן. אלא שיש לחלק הרבה בין זיכוי בעלמא לבין מצוה ממש כבניית סוכה].

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: סיכוך על ידי יהודים שאינם חובשי כיפה ביום-יום

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' ספטמבר 26, 2017 2:39 pm

אני מבין שאתה לא שואל על כשרות הסוכה אלא במידת חסידות?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: סיכוך על ידי יהודים שאינם חובשי כיפה ביום-יום

הודעהעל ידי דרומי » ג' ספטמבר 26, 2017 3:25 pm

פשוט שהסוכה כשרה ומהודרת בכל מקרה. השאלה היא האם יש בזה 'ענין' לכתחילה

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סיכוך על ידי יהודים שאינם חובשי כיפה ביום-יום

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 26, 2017 9:19 pm

לענין סוכה - לכאורה סוכה שנעשתה ע"י מחלל שבת בפרהסיא יש מקום לומר שדינה כסוכת גוי שצריך לחדש בה דבר, וצ"ע.
לענין זיכוי בעירוב - אין בזה שום פעולה בין אדם למקום אלא קנין ממוני בין אדם לחבירו.

ולמעשה נלפענ"ד שאם זה יגרום ליהודי לקיים מ"ע דאורייתא אפילו פעם אחת - זה ודאי עדיף מכל ה"ענינים".

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: סיכוך על ידי יהודים שאינם חובשי כיפה ביום-יום

הודעהעל ידי עובדיה חן » ג' ספטמבר 26, 2017 10:20 pm

עזריאל ברגר כתב:לענין סוכה - לכאורה סוכה שנעשתה ע"י מחלל שבת בפרהסיא יש מקום לומר שדינה כסוכת גוי שצריך לחדש בה דבר, וצ"ע.
לענין זיכוי בעירוב - אין בזה שום פעולה בין אדם למקום אלא קנין ממוני בין אדם לחבירו.

ולמעשה נלפענ"ד שאם זה יגרום ליהודי לקיים מ"ע דאורייתא אפילו פעם אחת - זה ודאי עדיף מכל ה"ענינים".

בניית סוכה זה הכשר מצוה בזה לא מקיים מצווה דאורייתא.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: סיכוך על ידי יהודים שאינם חובשי כיפה ביום-יום

הודעהעל ידי מיכאל1 » ג' ספטמבר 26, 2017 10:27 pm

עובדיה חן כתב:בניית סוכה זה הכשר מצוה בזה לא מקיים מצווה דאורייתא.


מסתמא כבר נכב"ב על רש"י במכות שבניית הסוכה היא מצווה, וכבר האריך הנצי"ב בהעמק שאלה שהכשר מצווה שהוזכר בתורה חשיב מצוה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סיכוך על ידי יהודים שאינם חובשי כיפה ביום-יום

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 26, 2017 11:26 pm

עובדיה חן כתב:
עזריאל ברגר כתב:לענין סוכה - לכאורה סוכה שנעשתה ע"י מחלל שבת בפרהסיא יש מקום לומר שדינה כסוכת גוי שצריך לחדש בה דבר, וצ"ע.
לענין זיכוי בעירוב - אין בזה שום פעולה בין אדם למקום אלא קנין ממוני בין אדם לחבירו.

ולמעשה נלפענ"ד שאם זה יגרום ליהודי לקיים מ"ע דאורייתא אפילו פעם אחת - זה ודאי עדיף מכל ה"ענינים".

בניית סוכה זה הכשר מצוה בזה לא מקיים מצווה דאורייתא.

התכוונתי שאם הוא עוזר לך לבנות - אז יש סיכוי שהוא גם יתארח אצלך בחלק מהחג ויקיים מצוות סוכה/לולב/ד-מינים וכיו"ב.

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: סיכוך על ידי יהודים שאינם חובשי כיפה ביום-יום

הודעהעל ידי ערער בערבה » ד' ספטמבר 27, 2017 2:08 pm

עזריאל ברגר כתב:לענין סוכה - לכאורה סוכה שנעשתה ע"י מחלל שבת בפרהסיא יש מקום לומר שדינה כסוכת גוי שצריך לחדש בה דבר, וצ"ע.


סוכת גנב"ך היינו שלא נעשית לשם מצוה, ובנידון דידן הרי עושה לשם סוכה, ושיטת הרדב"ז (ב' אלפים נ"ה) שגנב"ך שעשו תוך ל' יום אי"צ לחדש בה דבר. וכ"כ החזו"א (מס' סוכה סי' קנ, ו) שגם לב"ש דבעי' סוכה לשם חג - גנב"ך שעשו תוך ל' יום כשרה.
ובשם הרב ואזנר ראיתי מביאים שדברי החזו"א ל"ד בגנב"ך אלא ברקב"ש, שהרי גוי אינו עושה לשמה. אך ראה בס' הלכות חג בחג של הרמ"מ קארפ שכתב להוכיח שיש שליחות לגוי בעשיית סוכה, ובזה הקים דברי החזו"א.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים