אליהוא כתב:שמוע שמעתי שמועה שנמצא בכתבי הרב חיד"א שראוי לאכול כזית מצה ביו"ט ראשון של סוכות מהקש ט"ו ט"ו.
ועוד שמעתי שישנם חסידים ואנשי מעשה שנוהגים כך למעשה.
אליהוא כתב:שמוע שמעתי שמועה שנמצא בכתבי הרב חיד"א שראוי לאכול כזית מצה ביו"ט ראשון של סוכות מהקש ט"ו ט"ו.
ועוד שמעתי שישנם חסידים ואנשי מעשה שנוהגים כך למעשה.
כמובן שהדברים זרים ומוזרים ורציתי לדעת אם ישנו באמת דבר כזה.
חכם באשי כתב:אליהוא כתב:שמוע שמעתי שמועה שנמצא בכתבי הרב חיד"א שראוי לאכול כזית מצה ביו"ט ראשון של סוכות מהקש ט"ו ט"ו.
ועוד שמעתי שישנם חסידים ואנשי מעשה שנוהגים כך למעשה.
כמובן שהדברים זרים ומוזרים ורציתי לדעת אם ישנו באמת דבר כזה.
ומדוע שלא יקישו גם להפך, וינהיגו שאת הכזית מצה ראשונה של ליל פסח יאכלוה בסוכה?
"'ובחמישה עשר יום לחודש הזה חג המצות' -
יום זה טעון מצה, ואין חג הסוכות טעון מצה.
והלא דין הוא: ומה אם זה שאין טעון סוכה טעון מצה,
זה שטעון סוכה אינו דין שטעון מצה?
תלמוד לומר: 'זה', חג המצות זה טעון מצה, ואין חג הסוכות טעון מצה".
"'הזה חג הסוכות' - זה טעון סוכה, ואין חג המצות טעון סוכה.
והלא דין הוא: ומה זה שאינו טעון מצה טעון סוכה,
חג המצות שהוא טעון מצה, אינו דין שיטעון סוכה?
תלמוד לומר: 'הזה חג הסוכות' - זה חג הסוכות טעון סוכה, ואין חג המצות טעון סוכה".
ומה נעשה בפרי מגדים (תרלט אשל אברהם ס"ק טו), שאין יוצאים ידי חובת אכילת כזית פת בלילה הראשון של סוכות בלחם הנילוש במי פירות, כשם שבמצה אינו יוצא ידי חובה במצה עשירה.גוראריה כתב:מזכיר לי את אותו פרומער עקום בבית מדרשנו שהרעיש שנה א' על האכילה בכא"פ של הכזית ראשון וכו'.
היה שם פיקח א' שהעמיד פני תם ועורר את השאלה למה לא יצטרכו בהסיבה...
אותו פרומער לקח את העסק ברצינות ושמחת יו"ט כבר לא חסרה...
סכינא חריפא כתב:ומה נעשה בפרי מגדים (תרלט אשל אברהם ס"ק טו), שאין יוצאים ידי חובת אכילת כזית פת בלילה הראשון של סוכות בלחם הנילוש במי פירות, כשם שבמצה אינו יוצא ידי חובה במצה עשירה.
גוראריה כתב:מזכיר לי את אותו פרומער עקום בבית מדרשנו שהרעיש שנה א' על האכילה בכא"פ של הכזית ראשון וכו'.
היה שם פיקח א' שהעמיד פני תם ועורר את השאלה למה לא יצטרכו בהסיבה...
אותו פרומער לקח את העסק ברצינות ושמחת יו"ט כבר לא חסרה...
ילמדנו רבנו מה יש לדון בזה הא לא הוי אכילה, וכי מי שאכל פחות מכזית ושבע מברך ברכת המזון?אוצר החכמה כתב:(מסתמא גם לעניין ברהמ"ז כך הוא שאם אכל כזית ולא אכלו בכא"פ לא חייב ורק אם שבע יש לדון).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים