עמוד 1 מתוך 1

ביאורים בפיוט ונתנה תוקף

פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 5:09 pm
על ידי צופה_ומביט
את החיל ורעדה במרום כי לא יזכו בעיניך בדין מקובל להבין על ראש השנה שבכל שנה ושנה. ויש על כך הרבה הסברים.

אבל בפיוט נאמר בפתיחת קטע זה:
ובשופר גדול יתקע

והוא להדיא לשון הכתוב על השופר גדול דלעתיד לבוא: "ביום ההוא יתקע בשופר גדול".

כיצד נכנסת כאן תקיעה בשופר גדול שנאמרת על יום הדין הגדול והנורא דלעתיד?

ואולי כי תקיעת השופר שלנו מערבבת את השטן כמו שהביאו הראשונים בשם הירושלמי שהשטן חושב שזו התקיעה דלעתיד שהגיע זמנו להתבטל.
אבל לא שמענו כן על כלל המלאכים במרום.

א"כ על מה מדובר כאן בפיוט, על ראש השנה בכל שנה או על יום הדין העתיד?

[אגב, אותו לשון הנדרש בזוה"ק פינחס על ראש השנה "היום", נאמר על "היום ההוא" בהרבה כתובים, "הנה היום בא בוער כתנור" ועוד. כי משמעות "היום" היא היום המיוחד, המסוים, הידוע. והבינו בפשטות דהיינו יום הדין. ויש יום דין בכל שנה, ויש יום דין לעתיד, והם קשורים זה לזה, כמו שהסמיכה אותם הגמרא בר"ה טז, ב]

Re: ביאורים בפיוט ונתנה תוקף

פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 5:10 pm
על ידי אור עולם
לכאו' צושטעל של הפייטן.

Re: ביאורים בפיוט ונתנה תוקף

פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 5:37 pm
על ידי בברכה המשולשת
צופה_ומביט כתב:את החיל ורעדה במרום כי לא יזכו בעיניך בדין מקובל להבין על ראש השנה שבכל שנה ושנה. ויש על כך הרבה הסברים.

אבל בפיוט נאמר בפתיחת קטע זה:
ובשופר גדול יתקע

והוא להדיא לשון הכתוב על השופר גדול דלעתיד לבוא: "ביום ההוא יתקע בשופר גדול".

כיצד נכנסת כאן תקיעה בשופר גדול שנאמרת על יום הדין הגדול והנורא דלעתיד?

ואולי כי תקיעת השופר שלנו מערבבת את השטן כמו שהביאו הראשונים בשם הירושלמי שהשטן חושב שזו התקיעה דלעתיד שהגיע זמנו להתבטל.
אבל לא שמענו כן על כלל המלאכים במרום.

א"כ על מה מדובר כאן בפיוט, על ראש השנה בכל שנה או על יום הדין העתיד?

[אגב, אותו לשון הנדרש בזוה"ק פינחס על ראש השנה "היום", נאמר על "היום ההוא" בהרבה כתובים, "הנה היום בא בוער כתנור" ועוד. כי משמעות "היום" היא היום המיוחד, המסוים, הידוע. והבינו בפשטות דהיינו יום הדין. ויש יום דין בכל שנה, ויש יום דין לעתיד, והם קשורים זה לזה, כמו שהסמיכה אותם הגמרא בר"ה טז, ב]


דניאל גולדשמידט העיר על זה בביאורו שם.

Re: ביאורים בפיוט ונתנה תוקף

פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 5:39 pm
על ידי צופה_ומביט
לא ראיתי שהסביר משהו. ראיתי רק שציין שהוא מלשון הכתוב דלעתיד.

Re: ביאורים בפיוט ונתנה תוקף

פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 5:49 pm
על ידי צופה_ומביט
שאלה/בקשה להנהלה:
אולי כדאי להעביר לפורום עיון תפילה וחקר פיוט?
אנא עשו כפי הנראה לכם. תודה רבה.

Re: ביאורים בפיוט ונתנה תוקף

פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 7:37 pm
על ידי בברכה המשולשת
צופה_ומביט כתב:לא ראיתי שהסביר משהו. ראיתי רק שציין שהוא מלשון הכתוב דלעתיד.


אכן כדברי הדרת גאונו שליט"א, ולכן כתבתי שהעיר על זה, דהיינו על עצם השאלה.

Re: ביאורים בפיוט ונתנה תוקף

פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 8:55 pm
על ידי חד ברנש
'בקול גדול יתקע' וכו', מתאר את דינם של המלאכים בראש השנה.
שגם המלאכים והנשמות נידונים בראש השנה.
הרעיון נזכר בעוד כמה פיוטים קדומים, וגם בפיוט קלירי לראש השנה.

Re: ביאורים בפיוט ונתנה תוקף

פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 8:56 pm
על ידי צופה_ומביט
חד ברנש כתב:'בקול גדול יתקע' וכו', מתאר את דינם של המלאכים בראש השנה.
שגם המלאכים והנשמות נידונים בראש השנה.
הרעיון נזכר בעוד כמה פיוטים קדומים, וגם בפיוט קלירי לראש השנה.

אכן, כך הפשטות, וכנ"ל. אבל א"כ מדוע הוא מזכיר "בשופר גדול יתקע" שהוא לשון הלקוח להדיא מהשופר דלעתיד?
סתם כמליצה?

Re: ביאורים בפיוט ונתנה תוקף

פורסם: ב' אוקטובר 14, 2024 12:49 am
על ידי חד ברנש
כנראה.

Re: ביאורים בפיוט ונתנה תוקף

פורסם: ב' אוקטובר 14, 2024 12:52 am
על ידי חד ברנש
מתוך מבואה של ש' אליצור לפיוטי הקליר לראש השנה
מלאכים1.PNG
מלאכים1.PNG (70.78 KiB) נצפה 334 פעמים

מלאכים2.PNG
מלאכים2.PNG (328.62 KiB) נצפה 334 פעמים