בני ברקי כתב:איך המ"ב לא דיבר בזה מאומה? ולא ראה לנכון לחדש את המנהג הזה??
משה ובני ישראל כתב:בערלוי (נוסח אשכנז כמעט כולו) אומרים עד היום
משולש כתב:משה ובני ישראל כתב:בערלוי (נוסח אשכנז כמעט כולו) אומרים עד היום
תוכל לפרט יותר, מה אומרים וכמה?
(יש גם כמה מניינים בירושלים ובק"ס שנתייסדו בעיקר לצורך אמירת הסליחות. ובע"ה גם במחזור וילנא שיצא לאור בע"ה בימים הקרובים ממש, יופיעו כל סליחות יום הכיפורים כמנהג ליטא, עם השלמות למנהג פולין ומנהג אונגארן. ואגב, האם יש איזכור בגר"א לדלג סליחות ביו"כ, אם לא כתב מזה כלום בוודאי דעתו ככל הגאונים הראשונים ואחרונים שהסליחות בכל תפילות היום זה חובה, ואם זה נכון, צ"ע על נוהגי מנהג הגרא למיניהם שמתעלמים מזה).
בני ברקי כתב:איך המ"ב לא דיבר בזה מאומה? ולא ראה לנכון לחדש את המנהג הזה??
משולש כתב:משה ובני ישראל כתב:בערלוי (נוסח אשכנז כמעט כולו) אומרים עד היום
תוכל לפרט יותר, מה אומרים וכמה?
(יש גם כמה מניינים בירושלים ובק"ס שנתייסדו בעיקר לצורך אמירת הסליחות. ובע"ה גם במחזור וילנא שיצא לאור בע"ה בימים הקרובים ממש, יופיעו כל סליחות יום הכיפורים כמנהג ליטא, עם השלמות למנהג פולין ומנהג אונגארן. ואגב, האם יש איזכור בגר"א לדלג סליחות ביו"כ, אם לא כתב מזה כלום בוודאי דעתו ככל הגאונים הראשונים ואחרונים שהסליחות בכל תפילות היום זה חובה, ואם זה נכון, צ"ע על נוהגי מנהג הגרא למיניהם שמתעלמים מזה).
משולש כתב:ואגב, האם יש איזכור בגר"א לדלג סליחות ביו"כ, אם לא כתב מזה כלום בוודאי דעתו ככל הגאונים הראשונים ואחרונים שהסליחות בכל תפילות היום זה חובה, ואם זה נכון, צ"ע על נוהגי מנהג הגרא למיניהם שמתעלמים מזה
ברזילי כתב:ולאידך גיסא יש לומר שהחלופה לדחיית הסליחות אחרי חזרת הש"ץ היא (כפי הנהוג בהרבה מקומות היום) להקדים ולהתחיל נעילה בפלג המנחה דידן, הרבה קודם שתהיה חמה בראש האילנות, ואף הוא מנהג שלא שערוהו אבותינו ולכה"פ אינו מן המובחר.
שבטיישראל כתב:ותמוה ביותר על "קהילת זילברמן" המתיימרים לנהוג הכל בכל מכל ע"פ "מנהג הגר"א", ולכבוד זה אף עקרו מנהגים ישנים ומתעלמים מפסיקת ההלכה המקובל בישראל זה כמה דורות, ובמקומם הנהיגו מנהגים חדשים שונים ומשונים אשר לא שערום אבותינו, ובפיהם מענה שהם "נוהגים כמנהג הגר"א", דא עקא שלענין אמירת הפיוטים משום מה מתעלמים לגמרי מ"מנהג הגר"א" וכמעט ולא אומרים אצלם שום פיוט (כפי שהנתי אפ' פחות מהנהוג אצל הפרושים ובני הישיבות), ועל זאת תמה תמה אקרא מה קרה עם "מנהג הגר"א" ?!?!
בברכה המשולשת כתב:ייש"כ.
שתי הערות:
א. זה אחד מהדברים שבהם מנהג הפרושים אינו כמנהג אדוננו הגר"א אלא כמנהג הספרדים (יעויין באזור אליהו).
ב. לגבי הטענה שאמירת הסליחות אחרי חזרת הש"ץ היא מנהג בדוי, יעויין במש"כ מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"ב (מצ"ב)
בני ברקי כתב:מבין ריסי עיני הכותבים ניכר שיש טענות רבות כלפי הפרושים וכלפי נוהגי מנהגי הגר"א ובעיקר כלפי הישיבות הק' שביטלו אמירת סליחות בתפילות יום כיפור ובדו מנהגים חדשים כגון הקדמת תפילת נעילה לפלג המנחה או אמירת סליחות לאחר חזרת השץ בתפילת נעילה.
בכל חצרות החסידים מלבד ויזניץ(חב"ד,גור,בעלזא,באבוב,רוז'ין עוד) לא אומרים סליחות! אז מדוע יצא הקצף על הישיבות הקדושות?
משולש כתב:עדיין יש בידי מחזור שנקרא "מחזור וילנא" לא זוכר מתי ואיפה נדפס (לא הרבה מאוד שנים), ושם יש את כל סדר הסליחות מסודר.
לדעתי בוילנא לא דילגו סליחות, וכמו שכותב החכם גולדשמידט בהקדמתו שמנהג השמטת הסליחות אינו מוקדם ממחצית המאה הי"ט.
מעט דבש כתב:שבטיישראל כתב:ותמוה ביותר על "קהילת זילברמן" המתיימרים לנהוג הכל בכל מכל ע"פ "מנהג הגר"א", ולכבוד זה אף עקרו מנהגים ישנים ומתעלמים מפסיקת ההלכה המקובל בישראל זה כמה דורות, ובמקומם הנהיגו מנהגים חדשים שונים ומשונים אשר לא שערום אבותינו, ובפיהם מענה שהם "נוהגים כמנהג הגר"א", דא עקא שלענין אמירת הפיוטים משום מה מתעלמים לגמרי מ"מנהג הגר"א" וכמעט ולא אומרים אצלם שום פיוט (כפי שהנתי אפ' פחות מהנהוג אצל הפרושים ובני הישיבות), ועל זאת תמה תמה אקרא מה קרה עם "מנהג הגר"א" ?!?!
viewtopic.php?t=15108#p141962
משולש כתב:דיברתי היום עם אחד ממארגני המניין ה"זילברמני" שהוא רואה עצמו תלמיד מובהק לשיטה.
הוא מודה בפה מלא שלפי הגר"א אומרים פיוטים בימים נוראים. העיקר שגרם להם להוציא את הפיוטים לדבריו, הוא בגלל שר' אליהו ראה שאנשים מחשיבים את הפיוטים יותר מהתפילות. ולכן הוא סילק אותם מתוך התפילה. (הוא גם אמר לי שביו"כ צריכים זמן לעשות תשובה, ולכן הם מסיימים ב11 כדי לתת זמן לעשות תשובה. אני אישית מאמין ש90 אחוז מהמתפללים שם עושים תשובה תוך כדי שינה בשעות ההפסקה האלו. (או תוך כדי עזרה לאשה ולילדים) מלבד העובדה שכל פיוטי יו"כ הם מעוררים לתשובה יותר מהכל).
עדיין הם לא מוציאים מכלל אפשרות את הכנסת הפיוטים בחזרה לתוך החזרה. (אגב, במוסף יו"כ הם כמובן אומרים את כל סדר העבודה כולל כל הפיוטים הנלווים והסליחות שאחריהם, (כמובן בלי י"ג מידות לצערנו) מכאן ברור שלא מדובר בחשש הפסק אלא בסתם תקנה פנימית של קהילת זילברמן)
בני ברקי כתב:איך המ"ב לא דיבר בזה מאומה? ולא ראה לנכון לחדש את המנהג הזה??
שבטיישראל כתב:בברכה המשולשת כתב:ייש"כ.
שתי הערות:
א. זה אחד מהדברים שבהם מנהג הפרושים אינו כמנהג אדוננו הגר"א אלא כמנהג הספרדים (יעויין באזור אליהו).
ב. לגבי הטענה שאמירת הסליחות אחרי חזרת הש"ץ היא מנהג בדוי, יעויין במש"כ מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"ב (מצ"ב)
ילמדנו רבינו !!
מתי נוהגים בזה כמנהג "אדוננו הגר"א" למרות שהוא בניגוד לדעת הפסוקים וסמכות פסיקת ההלכה המקובלת ?
ומתי מתחכמים לנהוג שלא כעת הגר"א כי אם "כמנהג הספרדים" למרות שהגר"א בהחלט לא נהג כן ?!
והרי לא יתכן לאחוז את החבל בשני הצדדים !
אגב,אם תדייק בדברי הג"מ על מנהג רבו מהר"ם תראה שרק לפעמים דילג על ה"פזמונים" דהיינו שאמר מקצת סליחות ורק דילג על הפזמונים
הכותב כנראה אינו מודע לכך שע"פ המבואר עוד בדברי הגאונים יש צורך לומר הסליחות בתוך הברכה הרביעית ולחתום אחריהם בברכת "מלך מוחל וסולח לעונותנו וכו'" (כך דלחינם פקפק על מש"כ ב"נשיאת כפיים כהלכה" דאין לשנות סדר התפילה).
מדהים, איך בדור האחרון יש להם בעיות בדברים שמנהגם היה ידוע לכל בדורות הראשונים ולא ראו צורך לחפש עצות והצעות תוך כדי שינוי מנהגים שתקנו הקדמונים.
אגב, יש הנוהגים דווקא לגמור נעילה כשהוא וודאי לילה, ואכמ"ל בנידון זו שכבר פתחו עליו אשכול המיועד לענין זה.
בברכה המשולשת כתב:שבטיישראל כתב:בברכה המשולשת כתב:ייש"כ.
שתי הערות:
א. זה אחד מהדברים שבהם מנהג הפרושים אינו כמנהג אדוננו הגר"א אלא כמנהג הספרדים (יעויין באזור אליהו).
ב. לגבי הטענה שאמירת הסליחות אחרי חזרת הש"ץ היא מנהג בדוי, יעויין במש"כ מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"ב (מצ"ב)
ילמדנו רבינו !!
מתי נוהגים בזה כמנהג "אדוננו הגר"א" למרות שהוא בניגוד לדעת הפסוקים וסמכות פסיקת ההלכה המקובלת ?
ומתי מתחכמים לנהוג שלא כעת הגר"א כי אם "כמנהג הספרדים" למרות שהגר"א בהחלט לא נהג כן ?!
והרי לא יתכן לאחוז את החבל בשני הצדדים !
אגב,אם תדייק בדברי הג"מ על מנהג רבו מהר"ם תראה שרק לפעמים דילג על ה"פזמונים" דהיינו שאמר מקצת סליחות ורק דילג על הפזמונים
הכותב כנראה אינו מודע לכך שע"פ המבואר עוד בדברי הגאונים יש צורך לומר הסליחות בתוך הברכה הרביעית ולחתום אחריהם בברכת "מלך מוחל וסולח לעונותנו וכו'" (כך דלחינם פקפק על מש"כ ב"נשיאת כפיים כהלכה" דאין לשנות סדר התפילה).
מדהים, איך בדור האחרון יש להם בעיות בדברים שמנהגם היה ידוע לכל בדורות הראשונים ולא ראו צורך לחפש עצות והצעות תוך כדי שינוי מנהגים שתקנו הקדמונים.
אגב, יש הנוהגים דווקא לגמור נעילה כשהוא וודאי לילה, ואכמ"ל בנידון זו שכבר פתחו עליו אשכול המיועד לענין זה.
א1. האם אני הקטן קבעתי את מנהגי הפרושים?? (אני אפילו לא נוהג בכל מנהגי הפרושים, אלא כמנהג אדוננו הגר"א בלנ"ד ובעז"ה) אני בסה"כ ציינתי עובדה, ולא חילקתי ציונים לכאן או לכאן. אם לכת"ר יש ושיות על מנהג הפרושים בירושלים, יכול הוא לפנות לבקש תשובות מהמבינים בזה (דהיינו לא ממני הקטן, שבסה"כ ציין עובדה כאמור).
א2. בר מן דין, למיטב ידיעתי, מנהגי הפרושים מעולם לא התיימרו להיות לגמרי כמנהגי אדוננו הגר"א (יעויין בהסכמת מרן הגר"ש דבליצקי שליט"א לסידור אזור אליהו) אז אין כאן שום סתירה ולא התחכמות ולא קושיא ולא תמיהה.
ב1. מרן הח"ח לא היה בדור אחרון, ובכ"ז חפש בזה "עצות והצעות".
ב2. כמדומני שידוע לכת"ר שגם בספרד המנהג הקדמון היה לומר פיוטים (כולל סליחות) בתוך התפילה, ובכל זאת יש מראשוני ספרד אמרו לשנות את המנהג הזה, וזה המנהג שהתקבל בפועל בין הספרדים (כמעט לגמרי)
ב3. ועוד ידוע לכת"ר שהמנהג הקדום באשכנז היה לומר את הסליחות בתע"צ בתוך חזרת הש"ץ ואעפ"כ רבותינו האחרונים שינו זאת.
ב4. על סיום הנעילה בלילה יש אריכו בתשובה הנ"ל, רק לא הבאתיה באשכול זה
שבטיישראל כתב: ובכגון דא תמה תמה אקרא !
ילמדנו רבינו מתי הוא נוהג "כמנהג אדוננו הגר"א בלנ"ד ובעז"ה" בכל פרטותיה ודקדוקיה ובדיוק כפי שנהג הגר"א עצמו ?
ומתי הוא בוחר לעזוב את את "מנהג אדוננו הגר"א" (שאמר הפיוטים סליחות בתוך התפילה) ולנהוג כ"מנהג הספרדים" (לומר הסליחות לאחר התפילה - ואני מניח שזה לא הדבר היחיד בו הנך נוהג לנהוג אחרת מדעת הגר"א, ועוד חזון למועד)?.
שבטיישראל כתב:בא נשאיר את "מנהג הפרושים" בצד (הרי הם עצמם אינם ידועים מקור "מנהגיהם", ולגופא דענין המדובר במין שעטנז של מנהגים "מלוקטים" זעיר משם וזעיר משם, ובפרט שברוב ימים ושנים המושג "פרושים" כבר לא היה קשור בעצם לתלמידי הגר"א, כי אם לבני ירושלים "אשכנזיים" שלא היו "חסידים", ובתוכם מסתמא רוב מוחץ מעולי ארצות אונגארין בעהמען ומעהרין, וכדוגמת גאב"ד ירושלם הגרי"ח זאנענפעלד זצ"ל שהגיע עם רבו מקאבעסרדארף שבגליל העליון בארץ הגר, ולא היה לו שום קשר עם ה"פרושים" תלמידי הגר"א הליטאיים, כי אם בזאת שלא היה נמנה על "עדת חסידים", ובאמת אותו דבר קרה אצל ה"חסידים" שמנהגיהם הם סלט מעורב ללא מקור אחיד, והרי גם מנהגי ה"פרושים" ומנהגי ה"חסידים" נתערבו זו בזו).
אשר177 כתב:ככלל בכל ענייני מנהג, אין טעם לחדש מנהגים שנשתנו.
דור דור ומנהגיו.
משולש כתב:אשר177 כתב:ככלל בכל ענייני מנהג, אין טעם לחדש מנהגים שנשתנו.
דור דור ומנהגיו.
זה "חובת היום" ולא מנהג.
והפיוטים הכל כמנהג. ומה שתמיהני דהנה הרא"ש שלהי יומא והטור בסי' זה הביאו בשם הגאונים לומר בשחרית ה' פעמים ויעבור וי"א י"ג פעמים כנגד י"ג מדות וי"א ז' פעמים ובמוסף ז' פעמים וכן במנחה ע"ש ואנחנו אין מזכירין אפילו פעם אחת. ויש מנהגים שאין להם עיקר ונזהרים בהם וזה שהוא מהגאונים ובהזכרת י"ג מידות ואין נזהרים בזה [וזה נצמח הכל מאריכת הניגונים עד שלא נשאר זמן לומר סליחות ואמירת י"ג מדות א"א בלא אמירת סליחות וכבר צווחו גאוני עולם על החזנים אך אין כח בידינו למחות וד' יכפר]:
משולש כתב:תקנת גאונים (ומסתמא גם חז"ל למרות שלא מוזכר) וקיבלוהו כל ישראל עליהם בחובה, אם ביטלוהו אינו בטל.
ובאופן כללי שמעתי בשם הגרי"ש אלישיב שמנהג של דילוג (אפי' פיוטים, וכ"ש השמטת עיקר התפילה) אין לו שם "מנהג".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים