שיהיה בהצלחה!אברהם כתב:נשמח מאד להוספות וביקורת, בתקווה להוציא לאור לשנים הבאות חיבור מקיף על סוגיא עמומה זאת.
אברהם כתב:בראש השנה תשפ"ב למדתי עם בני יקירי שמואל נ"י את סוגיית אמירת מז"ש במסכת ראש השנה. במהלך הלימוד התעוררנו שעדיין לא התחבר שום חיבור לברר אלו פסוקים כשרים לקיום המצוה הגדולה הזו.
עושה חדשות כתב:אברהם כתב:נשמח מאד להוספות וביקורת, בתקווה להוציא לאור לשנים הבאות חיבור מקיף על סוגיא עמומה זאת.
כמדומה שכדאי לעיין בפיוטים הנ"ל כי לא כל הפסוקים שווים עם מנהגינו, ונפק"מ לכמה מהנידונים בקונטרס הנפלא הנ"ל.
בחי' רשב"ץ כ' שם "...מכאן נזהרין שלוחי צבור שלא להחזיר פסוקי פורענות כגון נגוע מוכה אלהים של זולת", ותיכף מביא שם את אכילת הסימנים וכו', והיינו שבכל ענייני ר"ה ("ריש שתא") אין מזכירין פורענות, ולאו דוקא בפסוקי מזו"ש. (ואיני יודע לאיזה פיוט 'זולת' כוונתו).עושה חדשות כתב:פסוקים של פורענות אם מותר להוסיפם על עשרה פסוקים כתיקונם
עושה חדשות כתב:נפלא מאד, הרבה נחת!
"הרי כולנו צאצאי רחל מצד אמותינו", למה?
עושה חדשות כתב:אשר נסתפקת בפסוקי מז"ש של תעניות אי מהני של יחיד ופורענות, ודקדקת מדברי רש"י וכו',
כ"ה בפירוש המשנה לרמב"ם בתענית "הזכרונות והשופרות כמו שנתבאר בראש השנה, כלומר שלא יאמר זכרון יחיד ולא זכרון פורענות".
זכית לכוין לשאגת-אריה!אברהם כתב:פלא פלאים! הרי הגמרא אומרת שהטעם של פורענות משום "בריש שתא", ואילו לרמב"ם פשוט שגם בתעניות הם פסולים. [ואולי כוונת הרמב"ם רק לפורענות גמורה ולא לפורענות שאנו מצפים לה כמו בחימה שפיכה אמלוך שע"ז רק משום ריש שתא לא אמרינן?]
גבורת ארי תענית טו. כתב:ואלו הן זכרונות ושופרות. הרמב"ם פירוש בפירוש המשניות הזכרונות ושופרות כמו שקדם זכרם בראש השנה. רוצה לומר שלא יאמר זכרון של יחיד ולא זכרון של פורעניות. ולכאורה לא משמע הכי בפרק ד' דראש השנה (דף ל"ב) אין מזכירין מלכות זכרונות ושופרות של פורעניות. ומפרש מלכות כגון אם לא ביד חזקה אמלוך עליכם ואף על גב דאמר רב נחמן כל כי האי ריתחא לירתח קוב"ה עלן ונפרקינן כיון דבריתחא אמור אדכורי ריתחא בריש שתא לא מדכרינן. משמע דוקא בראש השנה לא מדכרינן משום דריש שתא הוא אבל בתענית דלאו ריש שתא הוא לית לן בה. מיהו יש לומר דוקא אהאי קאמר הכי דהא לאו פורעניות הוא כדאמר רב אלא מכל מקום כיון דבריתחא אמור לא מדכרינן בריש שתא אבל דבר שהוא פורעניות גמור לעולם לא מדכרינן. והדבר שקול:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים