מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אצרן
הודעות: 119
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי אצרן » ב' ספטמבר 13, 2021 2:08 am

בפיוט עשה למען אמיתך עשה למען בריתך,
למה לא מנוקדת עֲשֵׂה לַמַּעַן אמיתךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן בּריתךָ

למה לא מנוקדת בקמצות ך כמו שכתוב בתורה אַתָּ֤ה הַחִלּ֙וֹתָ֙ לְהַרְא֣וֹת אֶֽת־עַבְדְּךָ֔ אֶ֨ת־גָּדְלְךָ֔ וְאֶת־יָדְךָ֖ הַחֲזָקָ֑ה

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' ספטמבר 13, 2021 5:46 am

ו'נקדישך'?

יש סדורים ש'תיקנו' בהם - כבמקומות נוספים - לקמֵּץ הך', ולא נהירא.

אצרן
הודעות: 119
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

Re: עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי אצרן » ב' ספטמבר 13, 2021 6:40 am

ראיתי באיזה ספר שהפיוט הקדום ״עשה למען אמיתך״ וכו׳ נתקן קודם תקופת בן אשר שנקטו לקמץ ה׳ך׳.

אבל אחריו נקטו כולם לומר כמו ולירושלים עירך.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' ספטמבר 13, 2021 6:57 am

נתתי דוגמא נוספת ('נקדישך'), וכהנה רבות בסדור התפלה.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי גימפעל » ב' ספטמבר 13, 2021 7:57 am

בחב"ד אכן נקדו עם קמ"ץ


עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 13, 2021 11:33 pm

גימפעל כתב:בחב"ד אכן נקדו עם קמ"ץ

בסליחות של חב"ד - הך' קמוצה.
אבל בהושענות (ליום הראשון) - הך' שבויה, והקמץ עבר לאות שלפניה.
ואומרים שהרבי מליובאוויטש אמר בסליחות כבהושענות.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי במסתרים » ג' ספטמבר 14, 2021 2:57 am

עזריאל ברגר כתב:בסליחות של חב"ד - הך' קמוצה.

לא מהכרעת גדולי חב"ד הוא אלא שהעתיקו מספר סליחות שהזדמן להם.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' ספטמבר 14, 2021 3:08 pm

אכן (משא"כ 'הושענות' - שנדפסו בסדור אדה"ז).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 14, 2021 8:14 pm

עזריאל ברגר כתב:
גימפעל כתב:בחב"ד אכן נקדו עם קמ"ץ

בסליחות של חב"ד - הך' קמוצה.
אבל בהושענות (ליום הראשון) - הך' שבויה, והקמץ עבר לאות שלפניה.
ואומרים שהרבי מליובאוויטש אמר בסליחות כבהושענות.

הקלטות של הרבי אומר סליחות ניתן למצוא בקישורים:
https://ashreinu.page.link/21m8
https://ashreinu.page.link/N3CG
https://ashreinu.page.link/4NY3
אך באף אחד מהם לא הצלחתי לשמוע ברור איך הרבי קורא את הפיסקה המדוברת.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 14, 2021 9:11 pm

במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:בסליחות של חב"ד - הך' קמוצה.

לא מהכרעת גדולי חב"ד הוא אלא שהעתיקו מספר סליחות שהזדמן להם.

אם כי נראה שספרי הסליחות (שלפני ראש השנה) הוגהו ע"י הרבי בעצמו (שהעיר על כמה טעויות ושינויים בליקוט שכתב ונדפס בסוף הספר) וגם במהלך המהדורות השונות שיצאו בעשרות השנים שאח"כ.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ספטמבר 15, 2021 6:58 am

ועדיין,
היו הערות שנתווספו רק במהדורות דשלהי שנות ה'תש"מ.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ספטמבר 15, 2021 7:05 am

עזריאל ברגר כתב:אך באף אחד מהם לא הצלחתי לשמוע ברור איך הרבי קורא את הפיסקה המדוברת.
בהקלטה דעשרה בטבת תשכ"ה נשמעת הגיית הקמ"ץ בבירור, וכ"ה ביומן שנכתב בשעתו:
יומן הר[מ]מ''מ וואלף.JPG
יומן הר[מ]מ''מ וואלף.JPG (27.45 KiB) נצפה 3055 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ספטמבר 15, 2021 7:18 am

גם בהקלטת הסליחות דצו"ג תשמ"ט שמעתי בבירור: 'עשה למען פארָךְ'.

בעל קורא
הודעות: 305
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי בעל קורא » א' ספטמבר 19, 2021 3:42 pm

אצרן כתב:ראיתי באיזה ספר שהפיוט הקדום ״עשה למען אמיתך״ וכו׳ נתקן קודם תקופת בן אשר שנקטו לקמץ ה׳ך׳.

אבל אחריו נקטו כולם לומר כמו ולירושלים עירך.

לא זכיתי להבין את דבריו, וכי בן אשר שינה בניקוד המקרא?

לגופו של ענין, שתי הצורות נכונות, אלא שבצורת הקשר הניקוד הוא בשווא וקמץ, ובצורת הפסק הניקוד הוא בקמץ ושווא, ויש שהחשיבו זאת לצורת הקשר ויש שהחשיבו לצורת הפסק, אין כאן שאלה של שינוי משמעות וכיו"ב.

יאיר אתמר
הודעות: 1283
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ב' ספטמבר 27, 2021 7:59 pm

בעל קורא כתב:שתי הצורות נכונות, אלא שבצורת הקשר הניקוד הוא בשווא וקמץ, ובצורת הפסק הניקוד הוא בקמץ ושווא

צורת-הפסק זו נוהגת (בעברית המקראית הטברנית), מלבד במיליות: בך לך אותך אתך עמך ו-כֻלך, בכינוי החבור לפועל בלבד (ולעיתים רחוקות יחסית), וכפי שהראה בן-דוד בספרו על צורות ההפסק עמ' 290-300.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתּךָ - עֲשֵׂה לַמַּעַן אַמיתָּךְ

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוקטובר 04, 2021 10:50 am

מבחינה פרקטית יותר קל ומהיר לומר כשהת' מנוקדת בקמץ. בדוק ומנוסה...


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 74 אורחים