עמוד 1 מתוך 1
החזקת ספרי התורה בשעת התקיעות
פורסם: ו' אוגוסט 31, 2018 1:30 pm
על ידי דורשי יחודך
מהו המנהג הנהוג \ הנכון לגבי מקומם של ספרי התורה בשעת התקיעות?
לכאורה אין להניחם על הבימה, שכן תמיד מקפידים שיאחזם אדם, כשם שבשעת ההפטרה והתפילות שאחרי קה"ת לפני מוסף אין מניחים אותם על הבימה, שאין זה כבודם.
(מצד שני, בקדיש כן מניחים את ספרי התורה על הבימה.)
והאם המחזיקים צריכים לעמוד בשעת התקיעות, או שיכולים להשאר בישיבה?
Re: החזקת ספרי התורה בשעת התקיעות
פורסם: ש' ספטמבר 01, 2018 11:07 pm
על ידי עזריאל ברגר
בחב"ד נוהגים שהם מונחים על הבימה, כמו בקדיש וביזכור.
Re: החזקת ספרי התורה בשעת התקיעות
פורסם: ש' ספטמבר 01, 2018 11:25 pm
על ידי משולש
מסתמא בישיבות (ואחריהם כל בתי הכנסת הליטאיים) עושים הפסקה וכולם יוצאים ומשאירים הס"ת על הבימה (ובשו"ע נפסק שאסור לצאת קודם שיכניסו ס"ת לארון). וממילא הוא נשאר ככה על הבימה עד אחרי התקיעות.
מנהג אשכנז (וככה היה כנראה גם מנהג ליטא עד הדור השני של הישיבות [קלם סלבודקא וכו'], ופולין עד ???) שאין הפסקה לאכול לפני תקיעות ומיד בסיום ההפטרה מתחילים להתכונן לתקיעת שופר, ולכן מחזיקי ספר התורה נשארים לשבת במקומם כרגיל עד ההכנסה.
Re: החזקת ספרי התורה בשעת התקיעות
פורסם: ש' ספטמבר 01, 2018 11:41 pm
על ידי עושה חדשות
כמדומני שאם עושים הפסקה אז מחזירים את הס"ת קודם.
בלא"ה כך הוא המנהג לפי הרמב"ם, ראה
כאן.
Re: החזקת ספרי התורה בשעת התקיעות
פורסם: ש' ספטמבר 01, 2018 11:48 pm
על ידי דורשי יחודך
אכן, במקום שעושים הפסקה התמונה שונה, אם כי למיטב ידיעתי יש הרבה מקומות שעושים הפסקה ובכל זאת לא מחזירים את ספרי התורה עד אחרי התקיעות.
(במקום שאני מתפלל בשנים האחרונות לא עושים הפסקה אלא מיד ממשיכים לתקיע"ש, ולכן השאילה תמיד רלוונטית)
הרב עזריאל ברגר: יישר כוח על מנהג חב"ד.
הרב משולש: זאת אומרת שהמחזיקים נשארים לשבת בתקיעות?
Re: החזקת ספרי התורה בשעת התקיעות
פורסם: א' ספטמבר 02, 2018 12:08 am
על ידי משולש
כן. נשארים לשבת בתקיעות
Re: החזקת ספרי התורה בשעת התקיעות
פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 2:20 pm
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב:בחב"ד נוהגים שהם מונחים על הבימה, כמו בקדיש וביזכור.
לבי במערב כתב:יעויין 'אוצר מנהגי חב"ד - תשרי'
ס"ע קיב:
- אוצר מנהגי חב''ד.JPG (28.07 KiB) נצפה 5381 פעמים
Re: החזקת ספרי התורה בשעת התקיעות
פורסם: ד' אוקטובר 14, 2020 10:25 am
על ידי גבול ים
התקיעות הן תקיעות דמיושב, כך שפשוט שאין מניעה שאוחזי ספרי התורה ישבו, וכמנהג אשכנז המערבי.
מכ"מ המנהג הרווח אצל אלו עושים הפסקה ולא מחזירים את הספרים לארה"ק אלא מכסים בטלית, שהספרים נשארים על הבימה עד לאחר התקיעות.
Re: החזקת ספרי התורה בשעת התקיעות
פורסם: ד' אוקטובר 14, 2020 12:48 pm
על ידי יהודה בן יעקב
גבול ים כתב:התקיעות הן תקיעות דמיושב, כך שפשוט שאין מניעה שאוחזי ספרי התורה ישבו, וכמנהג אשכנז המערבי.
הדברים נכונים ביחס לתקיעות עצמן. אך הברכה היא ברכת המצוות שיש לעמוד בה מדינא.
Re: החזקת ספרי התורה בשעת התקיעות
פורסם: ד' אוגוסט 18, 2021 6:43 pm
על ידי כדכד
עושה חדשות כתב:כמדומני שאם עושים הפסקה אז מחזירים את הס"ת קודם.
בלא"ה כך הוא המנהג לפי הרמב"ם, ראה
כאן.
לא מחזירים
זה חלק ממה שזכות התורה תצטרף לזכות התקיעה ולכן תוקעים על הבימה
Re: החזקת ספרי התורה בשעת התקיעות
פורסם: ד' אוגוסט 18, 2021 9:21 pm
על ידי עץ הזית
יהודה בן יעקב כתב:הדברים נכונים ביחס לתקיעות עצמן. אך הברכה היא ברכת המצוות שיש לעמוד בה מדינא.
לדעת הגר"א אין דין כזה, וגם לסוברים שיש דין כזה יש סוברים דהיינו שאין לשבת בברכה ולהיעמד לקיום המצוה אבל מצוה המתקיימת מיושב מותר (לדעות אלו) לברך עליה מיושב.
Re: החזקת ספרי התורה בשעת התקיעות
פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 9:18 pm
על ידי איש לוי
עץ הזית כתב:לדעת הגר"א אין דין כזה, וגם לסוברים שיש דין כזה יש סוברים דהיינו שאין לשבת בברכה ולהיעמד לקיום המצוה אבל מצוה המתקיימת מיושב מותר (לדעות אלו) לברך עליה מיושב.
למה הכרעת בפשיטות כזאת בענין הזה, כשבמג"א ריש סימן תר"צ ובמחצית השקל כתבו ההיפך, לענין ברכות המגילה שיש לעמוד בהם אע"ג שהמצוה מקיימת בישיבה, וכ"כ השעה"צ להלכה שם. ואמנם דעת הפנ"י במגילה דף כ"א כמש"כ אבל סתימת הפוסקים אינו כן, ועי' תשובות והנהגות ח"ג תשו' רכ"ו. וכ"כ המג"א בסי' ח' שהקשה היאך מברכין על הפרשת חלה במיושב, אע"ג שאין ההפרשה טעונה עמידה, ומוכח לא כמש"כ.
Re: החזקת ספרי התורה בשעת התקיעות
פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 10:49 pm
על ידי עזריאל ברגר
איש לוי כתב:עץ הזית כתב:לדעת הגר"א אין דין כזה, וגם לסוברים שיש דין כזה יש סוברים דהיינו שאין לשבת בברכה ולהיעמד לקיום המצוה אבל מצוה המתקיימת מיושב מותר (לדעות אלו) לברך עליה מיושב.
למה הכרעת בפשיטות כזאת בענין הזה, כשבמג"א ריש סימן תר"צ ובמחצית השקל כתבו ההיפך, לענין ברכות המגילה שיש לעמוד בהם אע"ג שהמצוה מקיימת בישיבה, וכ"כ השעה"צ להלכה שם. ואמנם דעת הפנ"י במגילה דף כ"א כמש"כ אבל סתימת הפוסקים אינו כן, ועי' תשובות והנהגות ח"ג תשו' רכ"ו. וכ"כ המג"א בסי' ח' שהקשה היאך מברכין על הפרשת חלה במיושב, אע"ג שאין ההפרשה טעונה עמידה, ומוכח לא כמש"כ.
הוא לא הכריע.
הוא כתב ש"יש סוברים".
Re: החזקת ספרי התורה בשעת התקיעות
פורסם: ו' אוגוסט 20, 2021 12:14 am
על ידי איש לוי
עזריאל ברגר כתב:איש לוי כתב:עץ הזית כתב:לדעת הגר"א אין דין כזה, וגם לסוברים שיש דין כזה יש סוברים דהיינו שאין לשבת בברכה ולהיעמד לקיום המצוה אבל מצוה המתקיימת מיושב מותר (לדעות אלו) לברך עליה מיושב.
למה הכרעת בפשיטות כזאת בענין הזה, כשבמג"א ריש סימן תר"צ ובמחצית השקל כתבו ההיפך, לענין ברכות המגילה שיש לעמוד בהם אע"ג שהמצוה מקיימת בישיבה, וכ"כ השעה"צ להלכה שם. ואמנם דעת הפנ"י במגילה דף כ"א כמש"כ אבל סתימת הפוסקים אינו כן, ועי' תשובות והנהגות ח"ג תשו' רכ"ו. וכ"כ המג"א בסי' ח' שהקשה היאך מברכין על הפרשת חלה במיושב, אע"ג שאין ההפרשה טעונה עמידה, ומוכח לא כמש"כ.
הוא לא הכריע.
הוא כתב ש"יש סוברים".
צודק, טעות שלי, לא דייקתי בדבריו של עץ הזית.
Re: החזקת ספרי התורה בשעת התקיעות
פורסם: ה' אוגוסט 24, 2023 11:00 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:בחב"ד נוהגים שהם מונחים על הבימה, כמו בקדיש וביזכור.
לאחרונה נודע לי שיש עוד קהילות בחב"ד שנוהגים לאחוז את הספרים.