ברזילי כתב:זמן תפילת נעילה הוא כשהחמה בראש האילנות, כך מבואר בירושלמי ונפסק בטוש"ע (ולשון הרמב"ם סמוך לשקיעת החמה, וסתם סמוך הוא כחצי שעה). אמנם יש מן האחרונים שכתבו שאפשר להתפלל מפלג, אך הפשטות היא שלכה"פ עיקר זמנה כשחמה בראש האילנות או סמוך לשקיעה.
אלא שאצל האשכנזים ברוב המקומות בחו"ל לא נשאו כפים בלא"ה, וממילא לא היה שום דוחק לסיים חזרה דנעילה עם השקיעה, והתחילו בתפילה כשחמה בראש האילנות והאריכו בסליחות ובפיוטים עד שחשכה. אצל הספרדים נשאו כפים, ומנהגם אכן להתחיל נעילה בזמנה חצי שעה או רק מעט יותר קודם השקיעה, ומזדרזים בתפילה להספיק נ"כ קודם השקיעה, ואומרים הסליחות אחרי חזרת הש"ץ.
כשהתיסד מנהג אשכנזים פרושים בא"י, התעוררה הבעיה כיצד ניתן להספיק נוסח תפילת נעילה כמנהג האשכנזים וכן לשאת כפים בנעילה כדין, ולכן הונהג לסמוך לכתחילה על הפמ"ג ועוד אחרונים ולהתחיל נעילה קצת אחרי פלג המנחה (של הגאונים).
ויש מקומות שמעדיפים לבטל מראש נ"כ בנעילה כדי שלא להתפלל במרוצה, וממשיכים המנהג כפי שהיה בחו"ל להתפלל אל תוך הלילה, אבל סוף סוף זה נגד משנה מפורשת (מלבד מה שי"ל בזה אם לא עכשיו אימתי).
ויש מקומות שדוחים הסליחות לאחר החזרה, כמנהג הספרדים (וכמנהגו של מהר"ם רוטנבורג, שבמקומו נשאו כפיים בנעילה), ונראה שזהו פתרון מרווח יותר משתי הדרכים הנ"ל. אינני יודע מדוע אתה סבור שגם זה לא לכתחילה, מלבד החשש הכללי מחידושים (גם להתחיל מפלג המנחה זה חידוש לעומת מנהג אבותינו, אבל חידוש של קרוב למאתיים שנה; מכל מקום אחר שכבר מצאנו שכך נהג מהר"ם רוטנבורג, אפילו חידוש אין כאן).
למשל ב"ח וט"ז, והביאם במשנ"ב (שעה"צ ב).משולש כתב:מה המקור שחמה בראשי האילנות זה חצי שעה? (הדיוק ברמב"ם לא משכנע אותי).
בקהילת פפד"מ מצאתי מנהג (לפחות בדורות האחרונים) להתחיל כשעה לפני השקיעה.
קשה לקבל את טענתו. הט"ז מדבר במפורש על התחלה חצי שעה לפני שקיעה ראשונה (וסיום התפילה עם שקיעה ראשונה, לדעת השו"ע), ועלה קאי הפמ"ג שאומר שעכ"פ לא יקדימו לפני פלג. פלג של ר"ת הוא רק כרבע שעה לפני שקיעת גלגל החמה.יורד ומתעה כתב:ר' שלמה פישר דבר על זה פעם באחד משיעוריו. הוא תקף את כל העניין של פלג המנחה, בטענה כי גם בעבר שהיו נוהגים בנעילה מפלג המנחה, לא היה זה אלא מפני שנהגו בשקיעה כמנהג ר"ת, ומשום כך פלג המנחה דידהו הוי ממש כשחמה בראש האילנות (אם לא יותר מאוחר).
כוונת לדברי כמה מחברים בני זמננו (למשל מועדים וזמנים ובירור הלכה), אם כי כמובן הפרזת בענין המסיים עשר דקות קודם השקיעה (לשון הרמב"ם והשו"ע היא כדי שישלים אותה סמוך לשקיעת החמה, ולא כפי שכתבת).בני ברקי כתב:מדברי הרמב"ם משמע שזמן נעילה זה לסיים בסוף היום ולא משנה מתי מתחילים וכך משמע מדברי השו"ע זמנה שהחמה בראש האילנות כדי לסיים בשקיעה,משמע שהעיקר זמנה זה הסיום של התפילה ולא כ"כ ההתחלה(אדם שיתפלל יחידי ויתחיל שמו"ע 20 שק' לפני השקיעה ויסיים 10 דק' לפני השקיעה,הוא לא התפלל בזמן!! וברכותיו לבטלה למרות שהתחיל סמוך(תוך חצי שעה) לשקיעה). ולכן לדעתי, הנוהגים להתחיל 3/4 שעה לפני השקיעה ומדלגים הסליחות ומסיימים את החזרה לפני השקיעה למרות שהתחילו כביכול בזמן ,הם לא התפללו בזמן.
בני ברקי כתב:מדברי הרמב"ם משמע שזמן נעילה זה לסיים בסוף היום ולא משנה מתי מתחילים וכך משמע מדברי השו"ע זמנה שהחמה בראש האילנות כדי לסיים בשקיעה,משמע שהעיקר זמנה זה הסיום של התפילה ולא כ"כ ההתחלה(אדם שיתפלל יחידי ויתחיל שמו"ע 20 שק' לפני השקיעה ויסיים 10 דק' לפני השקיעה,הוא לא התפלל בזמן!! וברכותיו לבטלה למרות שהתחיל סמוך(תוך חצי שעה) לשקיעה). ולכן לדעתי, הנוהגים להתחיל 3/4 שעה לפני השקיעה ומדלגים הסליחות ומסיימים את החזרה לפני השקיעה למרות שהתחילו כביכול בזמן ,הם לא התפללו בזמן.
שומע ומוסיף כתב:כמדומני שכששוקלים את שני הצדדים זה לעומת זה, ברור שיש להעדיף את האפשרות השנייה המוזכרת בשאלה, דהיינו התחלה 3/4 שעה לפני השקיעה, כי הזמן של נעילה כשהחמה בראשי האילנות, הוא לעיכובא, משא"כ אמירת הסליחות בתוך התפילה הוא מנהג [וכידוע יש המפקפקים על מנהג זה, כידוע שיטת זילברמן לא לומר כלל פיוטים בתוך חזרת הש"ץ בטענה שכן נראה דעת הגר"א, אלא שהגר"א לא יכל לעשות יותר מדאי שינויים הנוגדים את מנהג עירו], ופוק חזי שכן נוהגים המדקדקים [כדוגמת הגר"ש דבליצקי שליט"א שבעבר נהג להתחיל מפלג המנחה ושינה להתחיל כשלושת רבעי שעה לפני השקיעה (וכפי שמובא בספר המנהגים שלו "וזרח השמש" עמ' מח סעיף כח)].
האם ייתכן שהשיב לך לפי הנחתך (אם כבר להמתין ולהתפלל ביחידות, עדיף להתפלל תוך חצי שעה לשקיעה שבזה יוצא ידי כל הדעות), אבל לא ענה על עצם השאלה? הוא עצמו נהג בעבר להתחיל נעילה בפלג.אליהו בן עמרם כתב:במוצאי שבת האחרון שאלתי את הגר"ש דבליצקי שליט"א מה יעשה מי שמתפלל במנין בו מתחילים נעילה מפלג המנחה, האם יחכה ל-45 דקות לפני השקיעה ויתפלל ביחידי?
תשובתו: למה להמתין רק עד 45 דקות, אדרבה, ימתין עד שלושים דקות לפני השקיעה ויתפלל ביחיד!
תשובה מעניינת, למרות שבעצמו נוהג להתחיל נעילה במניינו כ- 45 דק' לפני השקיעה. כנראה בגלל שבציבור לא שייך להמתין עד שלושים דק' לפני.
ועוד יותר מעניין, שעדיף להתפלל ביחיד ובזמן!
בני ברקי כתב:לענ"ד ישנו עוד שיקול ולא פחות חשוב להתחיל נעילה מפלג המנחה. כל הישיבות ובתי הכנסת המתפללים נעילה מפלג המנחה מסיימים בזמן!! לעומת כל הישיבות ובתי הכנסת שמחמירים ומתחילים נעילה 3/4 שעה לפני השקיעה לא מסיימים בזמן ותמיד גולשים לפחות 10-15 שעה אחרי הצום, אין ישיבה או בית כנסת שנוהגים ככה ותוקעים בשופר לכל המאוחר 21 דק אחרי השקיעה אין כזה דבר!!! ואם יש אשמח לשמוע.בבתי כנסת יש אנשים מבוגרים ונשים שמחכות לבעליהן ! כמו שהקלו לאכול לפני תקיעות(למרות שפשוט שזה יותר חמור מלהתחיל נעילה בפלג המנחה,שם גם אין פמ"ג שמתיר...) מסיבה דומה ק"ו שזה סיבה מספקת להתחיל נעילה בפלג.
אגב בכל הדיון מוזכר כאן רק הגרש"ד שליט"א, במחילה אבל הוא לא הפוסק היחיד ולא המדקדק היחיד בדור "העלימו" כאן פוסקים חשובים שמתפללים הלכה למעשה מפלג המנחה.
ברזילי כתב:האם ייתכן שהשיב לך לפי הנחתך (אם כבר להמתין ולהתפלל ביחידות, עדיף להתפלל תוך חצי שעה לשקיעה שבזה יוצא ידי כל הדעות), אבל לא ענה על עצם השאלה? הוא עצמו נהג בעבר להתחיל נעילה בפלג.אליהו בן עמרם כתב:במוצאי שבת האחרון שאלתי את הגר"ש דבליצקי שליט"א מה יעשה מי שמתפלל במנין בו מתחילים נעילה מפלג המנחה, האם יחכה ל-45 דקות לפני השקיעה ויתפלל ביחידי?
תשובתו: למה להמתין רק עד 45 דקות, אדרבה, ימתין עד שלושים דקות לפני השקיעה ויתפלל ביחיד!
תשובה מעניינת, למרות שבעצמו נוהג להתחיל נעילה במניינו כ- 45 דק' לפני השקיעה. כנראה בגלל שבציבור לא שייך להמתין עד שלושים דק' לפני.
ועוד יותר מעניין, שעדיף להתפלל ביחיד ובזמן!
מוזר, כי הוא עצמו אינו נוהג כך, גם כשאינו ש"ץ.אליהו בן עמרם כתב:שאלתי פשוט: האם להתפלל בציבור מהפלג, או לחכות ל-45 דקות ולהתפלל ביחיד?
התשובה: א.) להתפלל ביחיד. ב.) תחכה ל-30 דק'.
וזו לא הפעם הראשונה שענה לי: להתפלל ביחיד. רק בפעם קודמת לא אמר לי לחכות ל-30 דק'.
ברזילי כתב:מוזר, כי הוא עצמו אינו נוהג כך, גם כשאינו ש"ץ.אליהו בן עמרם כתב:שאלתי פשוט: האם להתפלל בציבור מהפלג, או לחכות ל-45 דקות ולהתפלל ביחיד?
התשובה: א.) להתפלל ביחיד. ב.) תחכה ל-30 דק'.
וזו לא הפעם הראשונה שענה לי: להתפלל ביחיד. רק בפעם קודמת לא אמר לי לחכות ל-30 דק'.
בני ברקי כתב:איך נהוג בבית מדרשו של הגר"מ שטרנבוך שליט"א? איך נהוג אצל הגרד"מ והגרא"י לבית בריסק? איך נהוג בלדרמן?
בני ברקי כתב:איך נהוג בבית מדרשו של הגר"מ שטרנבוך שליט"א? איך נהוג אצל הגרד"מ והגרא"י לבית בריסק? איך נהוג בלדרמן?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 86 אורחים