מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בעל תוקע שאינו מוציא נשים המביאות ילדים המפריעים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

בעל תוקע שאינו מוציא נשים המביאות ילדים המפריעים

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' ספטמבר 19, 2014 1:59 pm

היה בהכנ"ס שתלו בו פתק שהבעל תוקע אינו מכווין להוציא נשים המביאות ילדים קטנים המפריעים למתפללות האחרות . היו אנשים שערערו על זה שזה ממש השחתה וא"א להאמין שבן תורה יעשה זה. הצדק עם מי?
יש להעיר שאין נשים חייבות בתקיעת שופר כלל גם לא מדרבנן ומאידך גיסא מה שמביאים ילדים קטנים המפריעים הוי שאלה של חו"מ שיתכן שהוא איסור דאורייתא ממש. לי נדמה שלהביא ילדים קטנים המפריעים הוי השחתה גדולה יותר, אבל אולי בכ"ז זה אינו קובע בשאלה דידן.
למעשה בעובדא הנ"ל הבעל תוקע כיוון להוציא כל הנשים בלי יוציא מן הכלל, וגם טרח לומר זה בפיו שלא יהיה שאלה של דברים שבלב מאחר שיש מקום לומר שהוא תוקע על דעת הפתק שכתבו גבאי בהכנ"ס, הגם שכוונתו בזה היה על דעת גבאי בהכנ"ס. ובזה השאלה אם כבר תלו פתק הנ"ל האם ראוי לכווין למעשה להוציא כולן או לא?

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: בעל תוקע שאינו מוציא נשים המביאות ילדים המפריעים

הודעהעל ידי צולניק » ו' ספטמבר 19, 2014 2:09 pm

חובב_ספרים כתב:היה בהכנ"ס שתלו בו פתק שהבעל תוקע אינו מכווין להוציא נשים המביאות ילדים קטנים המפריעים למתפללות האחרות . היו אנשים שערערו על זה שזה ממש השחתה וא"א להאמין שבן תורה יעשה זה. הצדק עם מי?
יש להעיר שאין נשים חייבות בתקיעת שופר כלל גם לא מדרבנן ומאידך גיסא מה שמביאים ילדים קטנים המפריעים הוי שאלה של חו"מ שיתכן שהוא איסור דאורייתא ממש. לי נדמה שלהביא ילדים קטנים המפריעים הוי השחתה גדולה יותר, אבל אולי בכ"ז זה אינו קובע בשאלה דידן.
למעשה בעובדא הנ"ל הבעל תוקע כיוון להוציא כל הנשים בלי יוציא מן הכלל, וגם טרח לומר זה בפיו שלא יהיה שאלה של דברים שבלב מאחר שיש מקום לומר שהוא תוקע על דעת הפתק שכתבו גבאי בהכנ"ס, הגם שכוונתו בזה היה על דעת גבאי בהכנ"ס. ובזה השאלה אם כבר תלו פתק הנ"ל האם ראוי לכווין למעשה להוציא כולן או לא?

בד"כ אשה שמביאה ילדים הרי זה משום שזוהי ברירת המחדל שלה, ואמנם נשים אינם חייבות בתקיעת שופר אבל הם רוצות לקיים את המצוה [כמו רבים מהגברים שטורחים לקיים כל מיני מצוות נדירות וכו'], ומי שעיקר עיסוקו בימי הדין הוא להזהיר ולאיים על ענינים אלו, פעמים שאין בזה אלא השחתת המידות במסוה של דאגה לקיום מצוות.

תוך כדי אכילת פרס
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:30 pm

Re: בעל תוקע שאינו מוציא נשים המביאות ילדים המפריעים

הודעהעל ידי תוך כדי אכילת פרס » ו' ספטמבר 19, 2014 3:12 pm

צולניק כתב:בד"כ אשה שמביאה ילדים הרי זה משום שזוהי ברירת המחדל שלה, ואמנם נשים אינם חייבות בתקיעת שופר אבל הם רוצות לקיים את המצוה [כמו רבים מהגברים שטורחים לקיים כל מיני מצוות נדירות וכו'], ומי שעיקר עיסוקו בימי הדין הוא להזהיר ולאיים על ענינים אלו, פעמים שאין בזה אלא השחתת המידות במסוה של דאגה לקיום מצוות.

גם במקרה שהבעל שהוא חייב בתקיעת שופר מביא עמו את הילדים המפריעים, גם הוא חב לאחריני ומצווה להוציאו עם ילדיו מבית הכנסת. אין היתר לגזול מאחרים כדי לקיים מצוות, ותפקיד הגבאים הוא להשגיח שיאכפו את הכללים. טיפשות היא להאשים את השוטרים ואת אוכפי הסדר על השחתת המידות (ומחשבותיהם של השוטרים הם עניין בינם לבין בוראם).

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: בעל תוקע שאינו מוציא נשים המביאות ילדים המפריעים

הודעהעל ידי הכהן » ו' ספטמבר 19, 2014 3:28 pm

צולניק כתב:
חובב_ספרים כתב:היה בהכנ"ס שתלו בו פתק שהבעל תוקע אינו מכווין להוציא נשים המביאות ילדים קטנים המפריעים למתפללות האחרות . היו אנשים שערערו על זה שזה ממש השחתה וא"א להאמין שבן תורה יעשה זה. הצדק עם מי?
יש להעיר שאין נשים חייבות בתקיעת שופר כלל גם לא מדרבנן ומאידך גיסא מה שמביאים ילדים קטנים המפריעים הוי שאלה של חו"מ שיתכן שהוא איסור דאורייתא ממש. לי נדמה שלהביא ילדים קטנים המפריעים הוי השחתה גדולה יותר, אבל אולי בכ"ז זה אינו קובע בשאלה דידן.
למעשה בעובדא הנ"ל הבעל תוקע כיוון להוציא כל הנשים בלי יוציא מן הכלל, וגם טרח לומר זה בפיו שלא יהיה שאלה של דברים שבלב מאחר שיש מקום לומר שהוא תוקע על דעת הפתק שכתבו גבאי בהכנ"ס, הגם שכוונתו בזה היה על דעת גבאי בהכנ"ס. ובזה השאלה אם כבר תלו פתק הנ"ל האם ראוי לכווין למעשה להוציא כולן או לא?

בד"כ אשה שמביאה ילדים הרי זה משום שזוהי ברירת המחדל שלה, ואמנם נשים אינם חייבות בתקיעת שופר אבל הם רוצות לקיים את המצוה [כמו רבים מהגברים שטורחים לקיים כל מיני מצוות נדירות וכו'], ומי שעיקר עיסוקו בימי הדין הוא להזהיר ולאיים על ענינים אלו, פעמים שאין בזה אלא השחתת המידות במסוה של דאגה לקיום מצוות.

אכן, ברירת מחדל = זה מה שקורה כשלא מתכננים מראש משהו אחר.
תמיד אפשר למצוא עצות, עניין של רצון ושל תכנון.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: בעל תוקע שאינו מוציא נשים המביאות ילדים המפריעים

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' ספטמבר 19, 2014 3:54 pm

צולניק כתב:בד"כ אשה שמביאה ילדים הרי זה משום שזוהי ברירת המחדל שלה, ואמנם נשים אינם חייבות בתקיעת שופר אבל הם רוצות לקיים את המצוה.
ר' חיים מוולאזין אמר שמי שמקיים מצות התורה מחמת השכל וההרגש ולא משום שהתורה מחייב עלול לעבור על איסור תורה כדי לכבד השבת. אולי הכוונות רצוית אבל זה לא אמר שהמעשה רצויה. יש אנשים שהיצה"ר יודע שא"א לפתות אותם לעבור עבירה ותחת זה הוא מפתה אותם לעשות "מצות".

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: בעל תוקע שאינו מוציא נשים המביאות ילדים המפריעים

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' ספטמבר 19, 2014 9:38 pm

הדמיון למצוות נדירות לא מוצלח.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים