אין כיפור מכפר כתב:גם אם לא תגיע למאמר שאתה מבקש תוכל למצוא בעניין זה מקורות שונים במרשתת כמו להלן:
הלכות יום הכיפורים, מסכת יומא פז:
תפילת נעילהרקעתפילת נעילה היא תפילה ייחודית ונחלקו האמוראים, באופיה, זמנה וצורתה.
מקורותא. פז:-פח. "תנן התם בשלשה פרקים בשנה... מפיש חיי סגי ומסגי"
ב. רי"ף ו: באלפס, "תנן התם בשלשה פרקים בשנה... לצלוי תפלת ערבית אחר נעילה"
ר"ן מד"ה תנן עד ד"ה אמר רב
רא"ש סי' כ
ג. רמב"ם הל' תפילה פ"א ה"ח, פ"ב ה"ז, פ"ג ה"ו
ד. שו"ע סי' תרכג ומשנה ברורה [בעיקר: ס"ק ב, יב]
הסבר הסוגיה"מאי נעילת שערים רב אמר צלותא יתירתא ושמואל אמר מה אנו מה חיינו" [גמ' פז:].
נחלקו רב ושמואל האם נעילה היא תפילה של שבע ברכות או שנעילה היא אמירת "מה אנו מה חיינו" בלבד. רב סובר שתיקנו חכמים ביום הכיפורים ובתעניות להתפלל תפילה נוספת לתפילות היומיומיות, ושמואל סובר שחכמים לא תיקנו תפילה נוספת, אלא הוספה בלבד לחתימת היום.
רב סובר שתפילת נעילה פוטרת את חיוב תפילת ערבית. מהגמ' עולה ששיטתו של רב מבוססת על ההבנה שזמן נעילה בלילה, החולק וסובר שזמן נעילה ביום, סובר שנעילה אינה פוטרת תפילת ערבית. הגמ' מביאה מחלוקת תנאים האם זמן תפילת נעילה ביום או בלילה.
שיטת רב שזמן נעילה בלילה צריכה הסבר, תפילת נעילה היא מתפילות יום הכיפורים, ומהיכי תיתי להתפלל אותה לאחר יום הכיפורים?
ניתן למצוא בדברי הירושלמי [ברכות פ"ד ה"א] הסבר לשיטת רב. בירושלמי מובאת מחלוקת רב ורבי יוחנן אימתי זמן נעילה, רב סובר בנעילת שערי שמים [בלילה], ורבי יוחנן סובר בנעילת שערי היכל [ביום]. מקשה הירושלמי, והרי רב עצמו התפלל בזמן שהחמה בראשי אילנות? מתרץ הירושלמי, שרב היה מאריך תפילתו, ולכן בזמן נעילת שערי שמים הוא עדיין עמד בתפילתו. נשאלת השאלה האם ניתן להתחיל תפילת שחרית בלילה ולסיימה ביום, האם ניתן להתפלל מנחה קודם חצות ולסיימה לאחר חצות? אם כך מדוע ניתן להתפלל תפילת נעילה ביום ולסיימה בלילה? על כרחנו, שאין הלכה שזמן תפילת ערבית בלילה, אלא יש הלכה שחייבים לעמוד בסוף היום בתפילה. קדושת יום הכיפורים מחייבת לפתוח את היום שלאחריו בעמידה בתפילה לפי הקב"ה.
מהרי"ף משמע שהוא פוסק כרב שתפילת נעילה בלילה. הר"ן [ו: באלפס ד"ה והוי] והרא"ש [סי' כ] מביאים את שיטת מהר"ם מרוטנברג, שזמן נעילה ביום, כיוון שבירושלמי מובאת מחלוקת רב ורבי יוחנן, ובמחלוקת רב ורבי יוחנן הלכה כרבי יוחנן.
הלכההשו"ע [סי' תרכג סע'] פוסק שיש להתחיל תפילת נעילה ולסיימה לפני שקיעת החמה. המשנה ברורה [סק"ב] מביא שעכשיו נוהגים לסיים התפילה לאחר השקיעה, ואין למחות בידם.
(מקור:
http://ybm.org.il/hebrew/LessonArticle.aspx?item=1326)
זמן נעילה מדויקשאלה:כבוד הרב מתי זמן מדויק של זמן נעילה כיון שיש פרשנות שונה של ראשי האילנות,כל אחד רואה עץ אחר ו"לא מוכן לרדת מן העץ" אבקש מס' דקות מדויק לפני זמן שקיעה שידוע בלוחות השנה. 40 דק' ??? נא תשובה בהקדם שנה טובה
תשובה:כחצי שעה לפני שהחמה נעלמת מן הרקיע, אין זו שקיעת החמה ההלכתית שהיא צאת הכוכבים, אלא הסתתרות כדור החמה מן הרקיע, ועדיין מבחינה הלכתית אותו זמן הוא יום, עיין מהרי"ק, על רבינו, תפילה, א, ז, אות כו.
ואין להקדים כשעה לפני כן. שו"ת הרמב"ם, רנז, עיין דברי מהרי"ק על רבינו, תפילה, ג, ו, אות יב, ומה שאמרו בירושלמי, ברכות, ד, א, כשתיראה השמש בראשי הדקלים, נראה שדווקא אילנות, כמו דקלים שהם גבוהים ושיש להם רק צמרות, והם באופק. על כל פנים, מבחינה מעשית, הזמן הוא כעשרים וחמש דקות לפני זמן הדלקת נרות. ניתן להאזין הלכה היומית באתר נצח ישראל.
(מקור:
http://net-sah.org/he/node/4365)
שעור קצר בנושא 'זמן תפילת נעילה "כשהחמה בראשי האילנות", מהו זמן זה בימינו?' (להאזנה יש להקיש על המשולש):
http://net-sah.org/he/node/4379זמן תחילת תפילת נעילה שלום לכבוד הרב: 1. מהו הזמן הכי מוקדם שבו אפשר להתפלל תפילת נעילה ביום כיפור?
2.האם יש הבדל בין לכתחילה לבדיעבד בעניין זה?
3. והאם כשמתפללים נעילה מוקדם, אפשר לעשות ברכת כוהנים?
בברכת מועדים לשמחה.
התשובה:מאת: הרב דוד לאו - מודיעיןאפשר להתחיל תפילת נעילה מן הזמן בו החמה בראש האילנות, דהיינו אפשר להתחיל אותה מיד לאחר תפילת מנחה.
לכתחילה יש לסומכה לשקיעת החמה, וכך למדנו במסכת תענית שזמנה הוא סמוך לסוף היום, ולכן התירו בה ברכת כהנים, למרות שבמנחה לא מברכים הכהנים.
אם הגיעו לברכת כהנים עד 10 דקות לאחר השקיעה עוד אפשר לומר ברכה זו. בשני שעברה (תשס"ד - הערה שלי) הצלחתי להגיע לברכת כהנים בנעילה, השנה לא הגענו לכך, ונקווה שהאלוקים רצה תפילתנו.
(מקור:
http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=46473)