ברסלב כתב:יתכן שבעשיית תשובה יש בה חשש משום תיקון מנא, ומה לי תקוני גברא מה לי תקוני מנא.
ועיין מה שכתבו התוס' בסנהדרין ל"ה עמוד ב' ד"ה אין רציחה וז"ל, ובשאר חייבי מיתות נמי אפילו למ"ד מקלקל בחבורה פטור, הכא, חשיב תיקון דיש לו כפרה. הרי מפורש מדברי התוס' דמשום כפרתו, משום כך, אסרו שאר מיתות בשבת דנחשב למתקן ולא למקלקל, ולפי"ז יש לומר, על פי דברי התוס' שם, שאם יעשה תשובה בשבת, במידה ואכן יהא לו כפרה על ידי התשובה, נחשב הדבר כמתקן מנא, וצ"ב.
יורה דעה כתב:ברסלב, אני מקווה שאתה אומר דבריך ע"ד הדרש.
יו"ד, למה הכול ליצנות, כן כן, יש בזה חשש משום תיקון מנא, אם ברית מילה, טבילה, (לגר) ועוד הרבה מצוות, יש בזה משום תיקון מנא, מדוע לא תשובה, אמנם המנחת חינוך כותב ליישב שתיקון מנא הכוונה רק מה שכך הוא במציאות אך לא מה שהתורה ציוותה לעשות אך איננו תופסים להלכה כדברי המנחת חינוך, ובפעם הבאה לפני שאתה מגיב חשוב קצת.
----
אבקש גם להצטרך למש"כ הרב אליהוא, שאדם הראשון לא עשה תשובה בשבת, אלא שנגזר עליו למות ביום אכלך, דהיינו ביום ששי, והשבת הציל אותו ועל זה שיבח את השבת ואמר מזמור שיר, ולא הבנתי, מה שכתבו לעיל מזה, שעשה תשובה בשבת ועל כן אמר מזמור שיר, הרי אם כן, היה לו לומר מזמור שיר על התשובה ולא על השבת.
אתממה
---
זה נכון, שמרן הבית ישראל זי"ע, מידי פעם בעת עריכת השולחן היה דופק עם הגביע על השולחן והיה אומר "שבת איז א זמן פין תשיבה" כידוע, אך לא זה הכוונה כפי שהבינו לעיל מזה.