מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הפתיחה בזכות במשפט העולם בראש השנה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

הפתיחה בזכות במשפט העולם בראש השנה

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יולי 17, 2012 8:06 pm

כתב חד מקמאי:
מלמד שבראש השנה הקב"ה דן את כל העולם בסהדרי מעלה, והקב"ה ובית דינו על גביהן, ונכנסין כל אחד ואחד ויוצאין בדינם. ופותחים בזכות, "ואם יש מלאך אחד מני אלף להגיד את יושרו, ויאמר: פדעהו מרדת שחת, מצאתי כופר"

הפתיחה בזכות בבי"ד של מעלה הוא כמנהג הסנהדרין של מטה, שבדיני נפשות "פותחין לזכות ואין פותחין לחובה" (משנה, סנהדרין, ד א). ולא מצאתי כן מפורש בנוגע למשפט העולם בראש השנה, אך כך משמע במדרש סדר דין (בית המדרש, ה, עמ' 182; סינופסיס לספרות ההיכלות, סעיף 47): "ובשעה שבא אדם רשע לדון לפניו, יוצא מדת החסד כלפי פניו ועומד לנגדו...". והשווה: ספר השם, עמ' רא, שבמשפט השמים לאיוב פתחו תחילה בזכות.
גם מדברי המחבר משמע, שהוא הבין שהפסוק 'ואם יש מלאך אחד מני אלף' מדבר במלאך הפותח בזכות. ואיני יודע מקורו.
האם יש מקור (בחז"ל או בראשונים) יותר מפורש לענין?

הבינני
הודעות: 63
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 6:23 pm

Re: הפתיחה בזכות במשפט העולם בראש השנה

הודעהעל ידי הבינני » ג' יולי 17, 2012 8:11 pm

עיין ספר מטעם המלך ב' נמצא באוצר עמ' מט
כתר שם טוב השלם אות שכח

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הפתיחה בזכות במשפט העולם בראש השנה

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יולי 17, 2012 8:17 pm

בקשתי חז"ל או - למצער - ראשונים, ואתה מפנה אותי לאחרונים (בלי שום כוונה לזלזל, חלילה)?!

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: הפתיחה בזכות במשפט העולם בראש השנה

הודעהעל ידי הבונה » ג' יולי 17, 2012 9:17 pm

והתבונן כי עומדים וסובבים סוד הכסא המתנשא שבעים סנהדרין שהם שבעים מלאכים הסובבים כסא הכבוד ומקבלים השפע מהמשכת סוד הגבורה, והם דנים את העולם בכל הדינין הראוי לידון ולכל אחד ואחד בעולם, ואמרו ז"ל כי למעלה בסוד בית דין זה יש היכל אחד והוא הנקרא זכות מפני שבשעה שהם עומדים בדין הכסא נתקן על אופניו ועל גלגליו והעמודים נכונים והאריות נוהמים והצורות והעופות למיניהם כולם יחד נשאו קול ותחזו רנה האופנים והגלגלים והקולות נשמעו והסנהדרין יושבים עגול סביב וסובבים הכסא איש איש על מושבו כפעם בפעם, והתובע והעדים לפניהם ומעידים על כל פועל איש ומעשהו, והאריות נוהמים והגלגלים רועמים והעופות מצפצפים והעמודים נותנים קולם ונשמע קול הכסא בכל הרקיעים וכל מחנות עליונים קדושים יודעים שהכסא נתקן בדין העולם והסנהדרין עומדים בדין, מיד מתחילין מן הקטן ופותח בזכות ואחריו כולם פותחין בזכות וזה אחר זה עד שהענין נתלה לגדולים, ואמנם כי זהו הוא סוד האמת והעיקר הנכון אם יש עליו מלאך מליץ אחד מני אלף להגיד לאדם ישרו מיד ויחננו ויאמר פדעהו מרדת שחת מצאתי כופר, ואמנם כי לפיכך נקרא זכות על שם שפותחין בזכות וכל הענין הוא בזכות עד שעת גמר הדין. (שקל הקדש, ר"מ די ליאון)

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הפתיחה בזכות במשפט העולם בראש השנה

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יולי 17, 2012 9:55 pm

אלף תודות, רבינו הבונה!
(ועדיין יתקבלו מקורות נוספים...).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הפתיחה בזכות במשפט העולם בראש השנה

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יולי 17, 2012 10:11 pm

לאור הפניית הבונה, ציפתי למצוא את הדברים בספר הזוהר (שכידוע רמד"ל העתיק ממנו הרבה מאוד).
ועדיין לא מצאתיו שם, וגם ש' מופסיק במהדורתו ל'שקל הקודש' לא ציין מאומה.
הנה צילום
שקל הקודש1.png
שקל הקודש1.png (46.94 KiB) נצפה 5944 פעמים

שקל הקודש2.png
שקל הקודש2.png (5.66 KiB) נצפה 5944 פעמים

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: הפתיחה בזכות במשפט העולם בראש השנה

הודעהעל ידי צביב » ד' יולי 18, 2012 1:28 am

בספר מלכים כתוב וכל צבא השמים
מימינו ומשמאלו
נכתב קודם ימין

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: הפתיחה בזכות במשפט העולם בראש השנה

הודעהעל ידי הבונה » ד' יולי 18, 2012 2:36 pm

יש היכל אחד והוא הנקרא זכות מפני שבשעה שהם עומדים בדין ....., מיד מתחילין מן הקטן ופותח בזכות ... (שקל הקדש לרמד"ל)
חכם באשי כתב:לאור הפניית הבונה, ציפתי למצוא את הדברים בספר הזוהר (שכידוע רמד"ל העתיק ממנו הרבה מאוד).
ועדיין לא מצאתיו שם, וגם ש' מופסיק במהדורתו ל'שקל הקודש' לא ציין מאומה.

יש משהו דומה בזהר על היכל הזכות, אלא שמשמע שם שיש גם היכל הנקרא חובה שם פותחים בחובה:
בספרא דרב ייבא סבא הכי אמר כתיב (דניאל ד') בגזרת עירין פתגמא ומאמר קדישין שאלתא כל דינין דהאי עלמא וכל גזרין וכל שאלתין כלהו קיימי בחד היכלא דתמן ע"ב סנהדרין מעיינין בדינין דעלמא וההוא היכלא אקרי היכל זכותא (פקודי רנ"א ע"א) בגין דכד דיינין דינא מהפכין בזכותא דבר נש בקדמיתא מה דלאו הכי בדרגא דההוא סטרא אחרא דתמן איהו אתר דאקרי (רס"ה א') חוב"ה בגין דכל עובדוי דההוא אתר דנחש אשת זנונים לא איהו אלא למהפכא בחובה דב"נ ולמלשן עבדא למאריה, אינון דהיכלא דזכותא אקרון מים מתוקים מים צלולין, אינון דהיכלא דחובה אקרון מיין מרירין (במדבר ה') מי המרים המאררים, בההוא היכלא דזכותא לא קיימי אלין תלת (בראשית קפ"א ע"א) בני חיי ומזוני, ולאו בההוא אתר (רס"ו א') דחובה לא במים מתיקן וצלילן ולאו במים מרירין מלטטין, ועל דא ישראל זרעי על כל מים זרעא קדישא דאולידו על כל מים איהו דהא לאו נכון זרעא דילהון אלא לעילא, ועל דא אוקמוה מ"מ בני חיי ומזוני לאו בזכותא תליא מלתא אלא במזלא קדישא תליא מלתא ... (ח"ב דף ו.)

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הפתיחה בזכות במשפט העולם בראש השנה

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יולי 18, 2012 2:47 pm

תודה נוספת ומוכפלת, רבינו הבונה!

הבינני
הודעות: 63
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 6:23 pm

Re: הפתיחה בזכות במשפט העולם בראש השנה

הודעהעל ידי הבינני » ד' יולי 18, 2012 3:40 pm

אכן ראה בפירוש שעת רצון על זוהר ח"א קז ב
ובהיכל הזכות שם סנהדרי גדולה יושבים ודנין כל דינין דעלמא בין בכללות בין בפרטות ומטעם זה נקרא היכל הזכות שלעולם פותחין לזכות, וז"ש בשעתא דרישא חוורא כנודע שא"א כולו מתלבש ומתעלם בתוך או"א ובתוך זו"ן אין לו מגולה זולתי ראשו כח"ב שלו, והוא כולו לבן בסוד לבושיה כתלג חיוור ושער רשיה כעמר נקי על כן קראו רישא חוורא, והוא אתקין כרסייא שהוא עולם הבריאה שהוא עולם הכסא, והמשיך אל שדי עלמא קדמאה בהיכל הזכות דעולם הבריאה, על גבי סמכין דאבנין דמרגליתן כי נודע שנו"ה נקראים סמכין שהם סומכין הגוף עליהם והם נקראים אבנים בשער מוחין דז"א פ"ב והם סמכין אבנין דמרגליתן, בין אינון אבנין אית חד מרגליתא היא מלכות נוק' דז"א היוצאת מאחורי נה"י שלו והיא שפירא בחיזו יאה בריוא בסוד ורחל היתה יפת תואר ויפת מראה והיא


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים