אברך כתב:מזל טוב חם ולבבי לרבינו השוחט שליט"א לרגל אירוסי ביתו בשעטו"מ עם בנש"ק נינו של מרן רשכבה"ג הגריש"א זצוק"ל
שיזכו החתן והכלה לבנות בית נאמן בישראל ויזכה רבינו שליט"א לראות רק נחת ושמחה מהם ומכל שאר יוצ"ח מתוך שמחה והרחבת הדעת
דרומי כתב:הניגון 'יעלה' (שהתפרסם על ידי אברהם פריד, כנ"ל) הוא כנראה עתיק יותר.
לר' שלום חריטונוב יש ניגון אחר על 'יעלה' שפחות התקבל.
דרומי כתב:הניגון 'יעלה' (שהתפרסם על ידי אברהם פריד, כנ"ל) הוא כנראה עתיק יותר.
לר' שלום חריטונוב יש ניגון אחר על 'יעלה' שפחות התקבל.
עזריאל ברגר כתב:דרומי כתב:הניגון 'יעלה' (שהתפרסם על ידי אברהם פריד, כנ"ל) הוא כנראה עתיק יותר.
לר' שלום חריטונוב יש ניגון אחר על 'יעלה' שפחות התקבל.
אם אינני טועה - שניהם אחד.
מסכים לגמרי. (כש"ץ בליל יוה"כ בסגנון פוניבז'...) סגנון הניגונים למרבית פיוטי ליל יוה"כ, מוזר לאוזן שומע בן זמנינו. מאידך כמו שרמזת, יש בעיה גדולה לרדת לפני התיבה ולשורר ניגון חדש, מבלי היכרות מוקדמת של הציבור. זה מטריד ומסיח את דעתם של הקהל, ואם הקהל מנסה לקלוט את הניגון, הוא נוטש את כוונת המילות ועוסק בנסיון להתחקות אחרי הניגון. ובמקרה גרוע יותר כשהקהל לא להוט לשתף פעולה, הוא ימלמל את המילים במהרה ויניח לש"ץ לשורר לו לבדו. כך שזה כמעט לא מעשי (אלא בהכנה מוקדמת שלא אפשרית ברוב המקומות, או בזיווג ניגון ידוע ומוכר)..השוחט כתב:לענ"ד הניגונים ששרים בפוניבז' על ד' הפיוטים של ליל יוכ"פ, כבר לא מתאימים כל כך.
מן הסתם כשר' משה פורטמן זצ"ל הכניס אותם לפני כ-70 שנה, היה בכוחם לחבר את לב המתפללים לתוכן. ולא קשה להבין למה.
היום הטעם מאד השתנה, וצריך להיות קשוב ללב הציבור ולא להתנהל כאילו כל דבר שנתאזרח הוא הלכה למשה מסיני.
מחילה שאני מעלה כאן מהרהורי ליבי הקט.
אולי אהיה לפה לעוד שחושבים כך, או יסייע להתחזק בדעתו למי שחושב להיפך. או יגרום לחשוב למי שפתוח לחשוב על דברים מחדש.
כדכד כתב:הא' האדון על כל המעשים הוא כמובן אותו א' אדון בין בר"ה ובין בשאר שבתות השנה
אבל כנרה שבשאר השבתות מורגלים לנגנו במנגינה שמחה
והוא סובר שבר"ה עדיף למצוא מנגינה שמתאימה גם לחרדת הדין
בני ברקי כתב:כדכד כתב:הא' האדון על כל המעשים הוא כמובן אותו א' אדון בין בר"ה ובין בשאר שבתות השנה
אבל כנרה שבשאר השבתות מורגלים לנגנו במנגינה שמחה
והוא סובר שבר"ה עדיף למצוא מנגינה שמתאימה גם לחרדת הדין
אם זה לא מנין נוסח חברון ולא מנגנים את הפיוט "ה מלך" במנגינה של כה אמר אז מומלץ מאד לשיר קל אדון המנגינה הנ"ל
אם כן (או שמנגנים את כה אמר על פיוט אחר) אפשר לשיר קל אדון במנגינה של מזמור לדוד בסעודה שלישית (לא של רב"צ שנקר אלא ניגון שמנגנים אותו ג"פ על מזמור לדוד)
אאל"ט את הניגון הנ"ל שרים בעטרת ישראל בהיום תאמצנו
כדכד כתב:הא' האדון על כל המעשים הוא כמובן אותו א' אדון בין בר"ה ובין בשאר שבתות השנה
אבל כנרה שבשאר השבתות מורגלים לנגנו במנגינה שמחה
והוא סובר שבר"ה עדיף למצוא מנגינה שמתאימה גם לחרדת הדין
.השוחט כתב:
דוגמה לדבר. אנחנו, קבוצה קטנה שמתכנסת כל ליל ששי, נהגנו לומר סליחות לעצמינו באותו לילה (אחרת זה לא הסתדר).
ואם כבר, בחבורה סגורה, אמרנו עם ניגונים הרבה (לא בצורת הופעה חלילה, אלא מאד מאד רציני).
וכמה בחורים אמרו לי שזה להם פעם ראשונה בחייהם שהצליחו להתחבר לסליחות.
הגדיל לומר שם בחור אחד שגם ל"אשרי" (שנאמר מאד בנחת עם נעימה מיוחדת) הוא שם לב לראשונה בחייו, איזה אוצר יש שם...
מחילה שאני מעלה כאן מהרהורי ליבי הקט.
אולי אהיה לפה לעוד שחושבים כך, או יסייע להתחזק בדעתו למי שחושב להיפך. או יגרום לחשוב למי שפתוח לחשוב על דברים מחדש.
עקביה כתב:גם אני מצטרף לשאלה ולבקשה.
.השוחט כתב:אם תשיגו לי היתר מהרבנים, אזמין אתכם אלינו...
אבדוק בלי נדר אם יש לי איזו הקלטה.
מיוחד! מופיע גם אצל רל"י שושן?.השוחט כתב:ידיד נפש (מיוחס לר' ברוך בער)
.השוחט כתב:עקביה כתב:גם אני מצטרף לשאלה ולבקשה.
הגיעו בס"ד שניים.
היום תאמצינו, ובשופר גדול.
בס"ד בחול המועד נקליט את זה עם חברים וכלי נגינה.
עכשיו אני יכול להעלות את זה רק בהקלטה מאד פשוטה.
אבדוק איך זה נשמע, ואולי אעלה.
ייש"כ גדול על ההתעניינות. זה מחזק מאד.
אברהם כתב:.השוחט כתב:עקביה כתב:גם אני מצטרף לשאלה ולבקשה.
הגיעו בס"ד שניים...
.
מאד נשמח לקבל את ההקלטה המאד פשוטה.
עכשיו זה הזמן להמשיך להרגיש את הימים הנוראים, כדברי הגר"א שיום כיפור נמשך עד סוכות.
בסוכות כבר נשתוקק לניגונים אחרים, המתאימים לאווירה השונה.
תודה עמוקה! [אל תתביישו מהאיכות... אנחנו לא כאלו "מבינים" במוזיקה... רק בנשמה וברגש!]
.השוחט כתב:מצרף את היום תאמצינו
.השוחט כתב:.השוחט כתב:אם תשיגו לי היתר מהרבנים, אזמין אתכם אלינו...
אבדוק בלי נדר אם יש לי איזו הקלטה.
מצרף (מתוך סליחות ליום ד דעשי"ת שנאמרו השנה בליל ששי אור לה' דעשי"ת) :
א. הקלטה של בדיקת הסאונד, (ניגון של קרליבך בלי מילים, מודבק על "נכספה").
ב. ידיד נפש (מיוחס לר' ברוך בער). אשרי.
ג. " הנשמה".
ד. "קל ארך אפים".
ה. שמע קולינו.
עוד 2 קבצים, [ו. עננו. ז. סיום הסליחות], הוא לא מצליח לסיים את ההעלאה.
.השוחט כתב:
מצרף את היום תאמצינו
בהקלטת "ובשופר גדול" נשמעת לרגע שירת נשים. בל"נ בהזדמנות קרובה בס"ד נארגן הקלטה אחרת.
אברהם כתב:
עכשיו זה הזמן להמשיך להרגיש את הימים הנוראים, כדברי הגר"א שיום כיפור נמשך עד סוכות.
צופה_ומביט כתב:אברהם כתב:
עכשיו זה הזמן להמשיך להרגיש את הימים הנוראים, כדברי הגר"א שיום כיפור נמשך עד סוכות.
שלה"ק ריש מסכת סוכות:
"אלו הארבעה ימים הם ענפים מיום הכיפורים לכפר עוונות של השנה שעברה בזכות שטורחים ועוסקים במלאכת שמים עם התעוררות הלב אז יש בימים עצמם מעין מחילה וסליחה ענפים מיום הכיפורים האמיתי".
ביאור הגר"א אורח חיים סימן תרכד
א"א תחינות כו'. משום דהוי' י"ט כמו יה"כ במקצת כמ"ש במדרש על פ' ולקחתם לכם ביום הראשון כו' מכאן ואילך כו' והם ימי חנוכת הבית וע' בפ"ק דמ"ק ובפ"ב דשבת:
איש_ספר כתב:.השוחט כתב:.השוחט כתב:אם תשיגו לי היתר מהרבנים, אזמין אתכם אלינו...
אבדוק בלי נדר אם יש לי איזו הקלטה.
מצרף .....
שמעתי קצת מכמה קטעים. זה נפלא, נוגע ללב ואף פותח את הלב. אם היה מתקיים אירוע כזה לכשעצמו בלי זיקה לסליחות, הייתי מבקש מאד להשתתף. אך כשכורכים את זה עם אמירת סליחות זה מטריד מאד מאד.
אטו כרוכלא, ללקט אופיין של של הסליחות בדברי הפוסקים, בספרי המנהגים ובספרי יראים?! כל מי שנטל לידו קובץ של סליחות של בני אשכנז, והציץ בו אף לרגע, עמד מיד על האוירה העולה מתוך דפיו ספוגי הדמע, ואוזנו קלטה את יסורי החרטה הצדקת הדין וזעקות הכאב, האצורים בתוך כל דף ממנו. ובכן האם יש איזה שייכות ודמיון בין מעמד הסליחות שתיקנו לנו רבותינו קדמונינו לבין מעמד שכזה?
אמת, רבים מאיתנו חשים מרחק נפשי מסגנון הסליחות של קדמונינו (וזאת לפני הבעיה באמירת נוסח חידתי ובלתי מובן). ואין אנו מוצאים בו את אותו רגש שמצאו בו אבותינו, ועכ"ז אנו לאבותינו ועיננו לאבותינו אשר זיו קדושתם חופף על כל סליחה ותחינה, ומתאמצים לפתוח את ליבנו בשעת הסליחות כ"א בדרכו (שמעתי מכמה ברי לבב, שמאריכים מאד באמירת, זכור לנו וכו', עזרא הסופר וכו', דניאל איש חמודות וכו', עננו, מי שענה, עשה למען, מחי מסי, וכו' היפך ממנהג העולם לנוס שם). אכן, הפתרון של לקיחת הסליחות והפיכתם לשירה קבוצתית, כזו המדגישה כמובן את הקטעים היוצאים בשיר בלבד, (כחילוק שבין חזנים לבעלי תפילה) אינו מובן ולא מתקבל על הדעת. לא מתקבל על הדעת בתור תחליף לסליחות, ולא מובן מה טעם לכרוך זה בזה. אטו המדובר באנשים שאין לצפות מהם שיבואו גם לסליחות מסורתיות (כמו חלקים גדולים מהמשתתפים באותם ערבי סליחות הדומים ואינם דומים)?!
אני לא מחדש כלום, בטח לא לאדם גדול עצום ורב, כהרב השוחט שליט"א ובכ"ז לא יכלתי להתאפק מלהגיב.
שמואל שלומוביץ כתב:צופה_ומביט כתב:אברהם כתב:
עכשיו זה הזמן להמשיך להרגיש את הימים הנוראים, כדברי הגר"א שיום כיפור נמשך עד סוכות.
שלה"ק ריש מסכת סוכות:
"אלו הארבעה ימים הם ענפים מיום הכיפורים לכפר עוונות של השנה שעברה בזכות שטורחים ועוסקים במלאכת שמים עם התעוררות הלב אז יש בימים עצמם מעין מחילה וסליחה ענפים מיום הכיפורים האמיתי".
וכעי"ז כ' הגר"א:ביאור הגר"א אורח חיים סימן תרכד
א"א תחינות כו'. משום דהוי' י"ט כמו יה"כ במקצת כמ"ש במדרש על פ' ולקחתם לכם ביום הראשון כו' מכאן ואילך כו' והם ימי חנוכת הבית וע' בפ"ק דמ"ק ובפ"ב דשבת:
.השוחט כתב:השנה (תשפ"ג) זכיתי בס"ד לזמר את הפיוט "כי הנה כחומר" עם הניגון של ר' שלום (או ר' אהרן) חריטונוב הנזכר לעיל.
אני מכירו מקלטת של אברהם פריד ישנה על "איש חסיד היה".
למרות שזה בא לציבור בהפתעה, קיבלוהו יפה מאד.
ובל"נ בשנה הבאה בדעתי בס"ד להחליף גם את "יעלה" לניגון חב"ד אחר (שאני מכירו מאברהם פריד על "טאטע ביזטו גאר א גיטרייער")
ואולי גם הוא מבית מדרשו של אותו ר' שלום חריטונוב.
וכדי שלא יהיה כ"כ בהפתעה כבר שרתיו עם הציבור בהקפות שניות...א
ש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים