יאיר כתב:שאלה ידועה היא מדוע לא חל קודם יו"כ כדי לכפר על חטאינו ואח"כ ר"ה יום הדין, שבו ידונו אותנו אחרי ששבנו בתשובה וכיפרנו על חטאינו?
מדוע חל יום הדין לפני יו"כ?
אני מחפש תשובה עפ"י הפשט שתתרץ קושיה זו ותניח את דעתי.
תודה למסייעים.
כו"ט!
אפרקסתא דעניא כתב:עיין בחוברת "תשובה" של רבי יונתן אבר (משום מה אין באוצר).
יאיר כתב:שאלה ידועה היא מדוע לא חל קודם יו"כ כדי לכפר על חטאינו ואח"כ ר"ה יום הדין, שבו ידונו אותנו אחרי ששבנו בתשובה וכיפרנו על חטאינו?
מדוע חל יום הדין לפני יו"כ?
עשוי לנחת כתב:יאיר כתב:שאלה ידועה היא מדוע לא חל קודם יו"כ כדי לכפר על חטאינו ואח"כ ר"ה יום הדין, שבו ידונו אותנו אחרי ששבנו בתשובה וכיפרנו על חטאינו?
מדוע חל יום הדין לפני יו"כ?
עיין בזה דברים נפלאים להנתיבות שלום זי"ע במאמר על ראש השנה הנמצא בח"ב עמוד קלו
[מסתמא יש לך את זה, ואם לאו כלך לך אצל ביהמ"ד הסמוך... פשוט, אין לי כעת יכולת להעתיק לך]
שפופרת של ביצה כתב:ראה באור נפלא של מרן הגאון הצדיק הרב קוק זצ"ל בדרוש יח בספרו "מדבר שור". הדרוש מופיע גם בספר "מאורות הראי"ה ירח האיתנים" עמ' קיג-קטז.
יאיר כתב:עשוי לנחת כתב:יאיר כתב:שאלה ידועה היא מדוע לא חל קודם יו"כ כדי לכפר על חטאינו ואח"כ ר"ה יום הדין, שבו ידונו אותנו אחרי ששבנו בתשובה וכיפרנו על חטאינו?
מדוע חל יום הדין לפני יו"כ?
עיין בזה דברים נפלאים להנתיבות שלום זי"ע במאמר על ראש השנה הנמצא בח"ב עמוד קלו
[מסתמא יש לך את זה, ואם לאו כלך לך אצל ביהמ"ד הסמוך... פשוט, אין לי כעת יכולת להעתיק לך]
לא זה ולא זה...
אודה למי שיכתוב כאן עיקרי הדברים [או יותר מכך]...
יאיר כתב:שאלה ידועה היא מדוע לא חל קודם יו"כ כדי לכפר על חטאינו ואח"כ ר"ה יום הדין, שבו ידונו אותנו אחרי ששבנו בתשובה וכיפרנו על חטאינו?
מדוע חל יום הדין לפני יו"כ?
אני מחפש תשובה עפ"י הפשט שתתרץ קושיה זו ותניח את דעתי.
יאיר כתב:[עדיין ק"ק. צדיקים שאינם גמורים ונחתמים לאלתר לחיים, לא היה טוב יותר שיכפרו על מעט עוונות שבידם לפני יום הדין וינצלו מיסורין?].
אליהוא כתב:כל הדברים זרים, שהרי הכתיבה בר"ה והחתימה ביוה"כ עכ"פ בבינונים ולהכרעת רבינו הגר"א כהתוס' בכולם, וכמנהגינו לומר וכתוב וכו' עד נעילה.
ולכן גם כל הקו' איני מבין דהכפרה היא ברגע האחרון לפני החתימה, שיוכלו לשוב בתשובה עד אז.
יאיר כתב:יישר כח ר' אברהם וכן ר' אליהוא (ואכן עיקר שאלתי היא דלא כהגר"א ומ"מ הצדק עמך).
ולפי דברי ר' אברהם יוצא שאם חזר בתשובה ביו"כ תשובה קלה מתכפרים לו עבירותיו אלא שהגזירה לא בטלה לאחר שנגזרה.
אך נשים אל ליבנו דברי ר' אליהוא שנראה דהם עיקר וקושיא ליתא מעיקרא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 66 אורחים