ראיתי מקומות שנוהגים בצום גדליה לומר סליחות לאחר חזרת הש"ץ. ולא אומרים אשרי לפני הסליחות.
האם יש מקור למנהג זה.
קוגן כתב:היום אצלינו במניין אמרו את הסליחות לאחר חזרת הש"ץ.
אבל התעורר בלבול מתי להגיד את האבינו מלכנו.
היו כאלו שרצו לומר לפני התחנון את האבינו מלכנו, ואח"כ לחזור להגיד את התחנון, מחי ומסי, מכניסי רחמים וכו', אך החזן העדיף לגמור את כל הסליחות עם התחנון, מחי ומסי, ומכניסי רחמים, ורק אח"כ להגיד את האבינו מלכנו.
עם מי הצדק?
ר_חיים_הקטן כתב:קוגן כתב:היום אצלינו במניין אמרו את הסליחות לאחר חזרת הש"ץ.
אבל התעורר בלבול מתי להגיד את האבינו מלכנו.
היו כאלו שרצו לומר לפני התחנון את האבינו מלכנו, ואח"כ לחזור להגיד את התחנון, מחי ומסי, מכניסי רחמים וכו', אך החזן העדיף לגמור את כל הסליחות עם התחנון, מחי ומסי, ומכניסי רחמים, ורק אח"כ להגיד את האבינו מלכנו.
עם מי הצדק?
כנראה נהר נהר ופשטיה ואולי נחלקו בזה מנהגי נוסח ספרד ונוסח אשכנז. מה עושים שם השאר התעניות?
והנה סדר זה הוא כשאומרים הסליחות שלא בסדר התפילה, אבל אלו הנוהגין לאומרם לאחרי שמו"ע ונפ"א (כשחל ביום ב׳ וה׳ - קודם שומר ישראל) יש להשמיט: אשרי [כיון שכבר אמרו בסדר התפילה.], ח"ק, לך ה׳ הצדקה, שומע תפילה, סלח לנו [נתקנו כנגד פסוד"ז (לבוש. מנהגים) - והרי אמר פסוד"ז.], א-ל ארך אפים [כיון שכבר אמרו בסדר התפילה.] אשמנו [כיון שכבר אמרו פעם אחת ואין מתודין באותה תפילה אלא פ"א (פע"ח שער הסליחות ספ"ח).], ואומרים אבינו מלכנו ה א ר ו ך [כמו בכל עשי"ת (טושו"ע או"ח סתר"ב ס"א).], ובסופם - ח צ י ק ד י ש ולא ק"ש, כמובן.
הערה: נ"ל, אשר כשאומרים הסליחות בסדר התפלה אין לומר גם הפיוט אז טרם כו׳ - כיון שהוא פ ת י ח ה ואין לזה ענין ב א מ צ ע התפלה, אבל לא מלאני לבי להורות כן עד שאמצא עוד ראי׳ לזה.
והוא הדין לאמירת ויאמר דוד אל גד גו׳ רחום וחנון גו׳ - אשר נ"ל שאין לאומרם לאחר נפ"א שאמר בתפילתו.
פרי יהושע כתב:וכעת לעניין השאלה היכן לקבוע את אבינו מלכינו, הלא א"מ נתקן גם כנגד השמו"ע כמבואר בגמ' תענית ולכן הוא צמוד לתפילת שמו"ע, ולכן נראה פשוט שמקומו קודם אמירת תחנון, והיינו כמו בכל ת"צ לומר את הי"ג מידות וכל הפיוטים המתלווים, ואחר כך אבינו מלכינו ואח"כ לנפול אפים ואם רוצים להמשיך להתחנן בישיבה ולהוסיף כל התחינות שאומרים שם לומר שם, ואחר שומר ישראל ואנחנו לא נדע בעמידה וח"ק, וז"ב.
שבטיישראל כתב: ע"פ האריז"ל אסור להפסיק בין חזרת הש"ץ לתחנון ומיד אחר החזרה צ"ל וידוי י"ג מידות ונפ"א ורק אחר נפ"א אפשר להפסיק לסליחות ולאבינו מלכנו.
ומהאי טעמא נהגו מתפללי "נוסח ספרד" לומר אבינו מלכנו רק אחר נפ"א (ולפני שומר ישראל או והוא רחום בשני וחמישי).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים