הגרח כתב:ביאור הענין .ראיתי היום בלבוש. שהטעם שאומרים אבינו מלכנו .בנעילה ביוכ"פ שחל בשבת. כיון שבזמן אמירתו. כבר יצאה שבת. (לדעתו רק במוצ"ש ניתן לומר א"מ)ובכ"ז יוכ"פ נשאר. כיוון שעד שישראל כבעלי דין .לא סיימו עניינם .גם בבי"ד של מעלה. לא מסלקים את הבימה וסדרי הדין .
כלומר .יש כאן הנחת עבודה אשכזית.לגביי סדרי הדין .שניתן בהחלט לשלול אותה.ומכאן המחלוקת.
לא הבנתי בדיוק את הכוונה בזה.
האם הפשט הוא, שהמתפלל אבינו מלכנו צריך "להוציא" את השבת, כלומר לסיים את ה"תוספת שבת", ועדיין לא "להוציא" את יוהכ"פ?
מילא להמשיך את יוהכ"פ, יכול לעשות זאת ע"י שעומד ואומר "אבינו מלכנו" - משמע שהוא עוד רוצה להשאר בקדושת יוהכ"פ, אבל איך בדיוק יכול להוציא את השבת בלבד מבלי "להוציא" את יום הכיפורים? (כי אם יבדיל ויאמר "ברוך המבדיל" - יצא לו גם יוהכ"פ באותה אמירה).
ומה יעשה מי שאינו רוצה להוציא את שבת ויוהכ"פ אלא עד זמן רבינו תם, שיחכה עד שיגיע זמן זה ואז יאמר "אבינו מלכנו"?...
אלא אם כן נימא, דקדושת השבת יוצאת לו מאליה, ורק אם "עושה" איזשהו מעשה שרוצה להמשיך קדושתה, אז עדיין לא יוצאת לו והיא בבחינת "תוספת שבת", אך לענ"ד אין הדברים כך...
או דנימא, שאמנם מבחינת
איסורי המלאכות יצאו לו גם קדושת השבת וגם יוהכ"פ, אלא שעדיין הוא בבחינה מסוימת "עומד לדין", ולכן יכול לומר "אבינו מלכנו". אך אם כך, יוצא חידוש נפלא, שיכול לחלק ברצונו את קדושת יוהכ"פ לכמה חלקים...מבחינת איסורי המלאכות - כבר יצא לו יוהכ"פ ומבחינת ה"יום דין" - עדיין לא. וזה חידוש נפלא מאד לענ"ד...