הודעהעל ידי צורב מתחיל » ג' ספטמבר 26, 2017 10:39 pm
החידוש בגדר לפני עור מופיע בהרחבה בשיעור מהרב מפוניבז' הנדפס בקוץ/ספר זיכרון אהל מרדכי ומאוחר יותר נדפס שוב בדברי הרב קובץ א'. ומוזכר ג"כ בקוה"ע בקצרה (כמילתא דפשיטא), ובאחיעזר ח"ג ועוד.
לכאו' יסוד דבריהם הוא דיש חלק בלפנ"ע שהוא הרחבה של כל איסורי תורה, שמלבד שאסור לאדם לחטוא אסור לו ג"כ לגרום שיהי' חטא כזה ע"י חבירו. ובהשמטות לקוה"ע דן ר' נפתלי בן הגרא"ו בשם אביו אם זה מעיקר האיסור או שזה איסור חדש ונפק"מ ליהרג ואל יעבור ועוד. ועכ"פ הנראה מדבריהם דזה ודאי דחלק זה הוא כולו עבירה לשמים ואין בזה ענין לחבירו כלל, וכן בבן נח נקט הרב מפוניבז' שם דאין לפנ"ע של מכשול ותקלה (והביא כן מהחינוך) ומכ"מ בעבירות שלו יש לפנ"ע.
ונמצא לפי"ז דבסתמא אין בכלל ענין לבקש מחילה מחבירו על מה שהחטיאו אא"כ היה בזה גם כן ענין של מכשול ובדרך של משיא עצה שאינה הוגנת, שאז מחוייב מדין בנ"א לחבירו וזה אינו שייך למכשילו בעבירות דוקא.
ואם תבוא לדון במי שהחטיא חבירו בדרך של עיצה שאינה הוגנת אבל חבירו דוקא נהנה מהחטא רח"ל, הרי ה"ה דיש לדון במכשיל עיור והעיור דוקא מרוצה מהבור...