עמוד 1 מתוך 1

שבת לד. זונות מפרכסות זא"ז וכו'

פורסם: ב' נובמבר 25, 2024 7:59 am
על ידי HaimL
לא הבנתי את הפשט.

אפשרות ראשונה, שיאמרו הבריות שאם זונות, שכ"א רוצה שיבואו אליה, אעפ"כ מחניפות ומפרכסות זא"ז כיוון שאינה יכולה לפרכס עצמה, א"כ ת"ח, אע"פ שמתכבד אחד בקלון חבירו, כמ"ש בגמרא ברכות וישמחו בי חבירי, אעפ"כ מחניפים ומסכימים זל"ז, שאחרת לא יישמעו גם דבריו שלו, וממילא שהיית עימנו והסכמת למעשינו, עכשיו שאתה מערער יהיה ביזוי כבוד ת"ח, שיאמרו שמקודם החנפת לנו.

אפשרות שניה. שיאמרו הבריות שאם זונות, שכ"א רוצה שיבואו אליה דווקא, אעפ"כ יש ביניהן שלום ורעות, שכ"א מפרכסת ומייפה את חברתה, כ"ש שת"ח, שמרבים שלום בעולם, צריכים לנהוג כבוד זב"ז. ואם לא היית עימנו ולא הסכמת למעשינו, אז ודאי שיש לך רשות לחלוק עלינו. אבל אחרי שהיית והסכמת, יאמרו הבריות דשלא כדין אתה מערער, ומאהבת המחלוקת והניצוח, והשתא אפילו זונות מפרכסות זא"ז וכו'.

או שהפשט שונה לחלוטין?

Re: שבת לד. זונות מפרכסות זא"ז וכו'

פורסם: ב' נובמבר 25, 2024 9:18 am
על ידי בברכה המשולשת
אני חשבתי שהכוונה שאם אפילו הבזויות הללו עושות כן, למרות שבוודאי מידותיהן מקולקלות ורעות, אז ת"ח לא כ"ש

Re: שבת לד. זונות מפרכסות זא"ז וכו'

פורסם: ב' נובמבר 25, 2024 12:17 pm
על ידי HaimL
בברכה המשולשת כתב:אני חשבתי שהכוונה שאם אפילו הבזויות הללו עושות כן, למרות שבוודאי מידותיהן מקולקלות ורעות, אז ת"ח לא כ"ש

שזאת פחות או יותר האפשרות השנייה, אם זונות כך נוהגות בחברות הרעות שלהן, כ"ש שצריכים הת"ח לייקר את חבריהם הת"ח. ועדיין, קצת קשה, שעיקר התרעומת במה שא"ל היית עימנו ונמנית עימנו. ושמא י"ל דעיקר הקפידא הייתה על מה שההוא סבא לא רצה לחלוק בשעת מעשה, מחמת הכבוד או מחמת היראה, ורק אחר כך הוציא א"ע מן הכלל, והרי"ז כעין הדיין שאמר אני זיכיתי ומה אעשה וחבריי מחייבים. וא"כ, שמא המשל מזונות שמפרכסות זא"ז הוא בדיוק הפוך שאין החידוש במה שמפרכסת את חברתה, שרוצה בטובתה, אלא החידוש הוא שמניחה לחברתה לפרכס אותה לזנות ואינה בושה בזה, וה"נ בעובדא דההוא סבא, שהיה בוש להודות שנמנה עם המטהרים, והוציא א"ע מן הכלל, וע"ז הקפידא, דאם זונות מפרכסות זא"ז, ואינן בושות ואינן מוציאות את עצמן מן הכלל, ת"ח לא כ"ש.

Re: שבת לד. זונות מפרכסות זא"ז וכו'

פורסם: ב' נובמבר 25, 2024 2:21 pm
על ידי כדכד
עוד(? ) הסבר (אולע לא ע"פ פשט לגמרי)
משנה שכיר - מועדים מגילת איכה למה לנצח תשכחנו תעזבנו לאורך ימים
ומה נעים המליצה ששמעתי לאמור על מאמרם בשבת [לד, א] אם זונות מפרכסות זו את זו תלמידי חכמים לא כל שכן ע"כ עיין שם. והוא פלא דהגמרא לא מצאה משל אחר להמשיל את יקרת ת"ח רק לזונה. ושמעתי לאמור דהנה רואים אם שני אנשים שפלים נזדמנו יחד, אז כל אחד ינהג כבוד לחברו באמרו ראה אתה נשפל בעיני כל וגם כ"כ אני איני חשוב לשום אדם, ועתה אם גם אנחנו לא נכבד זה את זה אזי ממי נוכל לצפות אחר חשיבות וכבוד, גלל כן עכ"פ הם בעצמם מחשיבים זה את זה. וכבר ידוע שלית בעולם בריה שפלה ונבזה כמו הזונה וכבודם נשפל בעיני כל, ועל כן הם בעצמם מכבדים זה את זה, דאם גם הם בעצמם יבזו זה את זה אזי ממילא אבדה כל כבודם מכל צד, על כן הם מפרכסות זה את זה. ועתה אם כן הוא אצל זונה שעוד תגדל מעלתה וחשיבותה נגד תלמידי חכמים שכעת בעוה"ר הת"ח עוד שפלים ונבזים מהזונה, א"כ ודאי דהדין נותן דיהיו אוהבים זה לזה ויכבדו זה את זה, וזה שאמרו אם זונות מפרכסות זו את זו, תלמידי חכמים לא כל שכן, והבן.

Re: שבת לד. זונות מפרכסות זא"ז וכו'

פורסם: ב' נובמבר 25, 2024 7:40 pm
על ידי גנזאי
כדברי המשנה שכיר כתב גם המשגיח דוולאז'ין ר' יצחק וינשטין, אמרי בינה עמ' נח, ושני נביאים מתנבאים בסיגנון אחד.

Re: שבת לד. זונות מפרכסות זא"ז וכו'

פורסם: ב' נובמבר 25, 2024 7:52 pm
על ידי HaimL
גנזאי כתב:כדברי המשנה שכיר כתב גם המשגיח דוולאז'ין ר' יצחק וינשטין, אמרי בינה עמ' נח, ושני נביאים מתנבאים בסיגנון אחד.

הדברים נפלאים, אבל אכתי קשה דמאי קפידא איכא דווקא בעימנו היית ונמנית עימנו.

Re: שבת לד. זונות מפרכסות זא"ז וכו'

פורסם: ב' נובמבר 25, 2024 8:08 pm
על ידי כדכד
זה עיקר הענין
רשב"י אומר לו מפורש
אילו מלכתחילה לא היית מסכים היה מקובל עלי דאתה חולק על ההיתר
אבל אם מלכתחילה כן השתתפת - מה זה שעכשו אתה לועג לכל ההיתר?