עמוד 1 מתוך 1
שאלה ברש״י בב״מ כד ע״א ד״ה מצא
פורסם: ו' אוקטובר 25, 2024 4:43 pm
על ידי דוד ויהונתן
בבבא מציעא כד. כתב רשי : מצא בה אבידה - משנה היא בסדר טהרות בעיר שישראל וכנענים דרים בה במסכת מכשירין:
ולכאורה תמוה מדוע רשי מתחיל בציטוט מיקום המשנה, עובר להסביר עליה, ואז חוזר לציטוט מקום המשנה? הסדר מאוד חריג ולא אופייני לרשי.
Re: שאלה ברש״י בב״מ כד ע״א ד״ה מצא
פורסם: א' אוקטובר 27, 2024 4:11 am
על ידי שמואל דוד
Re: שאלה ברש״י בב״מ כד ע״א ד״ה מצא
פורסם: א' אוקטובר 27, 2024 11:17 pm
על ידי דוד ויהונתן
מצאתי שבכמה כתבי יד לא נמצאים המילים במסכת מכשירין
ויש לומר שאחד מתלמידי רש"י הוסיף את המילים במסכת מכשירין והכניסו את זה בטעות בסוף הד"ה ולא מיד אחרי מש"כ בסדר טהרות מסכת מכשירין.
ולדוגמא יש לציין שבחלק מהכתבי יד כתב בקיצור כנענים כך ענים ובאחרים נכתב גויים והוא כמו במשנה מכשירין שם שכתוב גויים ולא כנענים.
בדף כג ע"ב כתב רש"י בד"ה שלא שבעתן: עדיין לא הורגל בראייתן ותשמישן שיהא מכירן יפה וכו' ובחלק מהכתבי יד גרסו שם במקום המילה "עדיין" "עין" והיינו שכתב שלא שבעתן "העין", לא הורגל בראייתן ותשמישן שיהא מכירן יפה.
יש לציין שבכתבי היד יש הרבה שינויים גדולים מול מה שמצוי לפנינו ומצאתי שכבר התחיל את המלאכה אהרן ארנד בספריו על רש"י מסכת ראש השנה ומגילה.
ובע"ה נזכה שמישהו ירים את הכפפה ויאסוף את רשימת הכתבי יד בצורה מסודרת שקיימים על כל הפירוש רש"י על התלמוד.
Re: שאלה ברש״י בב״מ כד ע״א ד״ה מצא
פורסם: א' אוקטובר 27, 2024 11:34 pm
על ידי י. אברהם