עמוד 1 מתוך 1

אם אסרו על הכהנים לעלות לדוכן בפריטי לבוש אחרים

פורסם: ו' יולי 26, 2024 1:07 am
על ידי חד ברנש
בבבלי, סוטה מ סע"א, איתא,
שגזרו על הכהנים לעלות לדוכן לנשיאת כפים כשהם חלוצי נעליים, שמא תפסק (או נפסקה) לו רצועה בסנדלו, ויירד לקשרנה, ויאמרו עליו, שהוא בן גרושה או בן חלוצה.
שאלתי, האם מצאנו נידון בראשונים או בפוסקים המאוחרים יותר, בנוגע לפריטי לבוש אחרים, שאין לעלות עמם לדוכן מחמת חשש זה?
נדרשתי לכך מאחר שבספר כת"י של הלכות ומנהגי תפילה מבית מדרשם של חסידי אשכנז הקדמונים מצאנו כה:
ואין כהנים רשאים [לעלות] בסנדליהן, גזירא שמא תפסוק רצועה בסנדלו ויחזור, ויאמרו: בן גרושה או בן חלוצה הוא. ומשום האי טעמ'א אין עולין לדוכן במקטורן, שמא יתיר לו.

Re: אם אסרו על הכהנים לעלות לדוכן בפריטי לבוש אחרים

פורסם: ו' יולי 26, 2024 11:38 am
על ידי יבנה
ב״י סי׳ קכ״ח דן בזה, ולתי׳ השני שלו יש איסור גם בפרטי לבוש אחרים.

Re: אם אסרו על הכהנים לעלות לדוכן בפריטי לבוש אחרים

פורסם: ש' יולי 27, 2024 11:47 pm
על ידי חד ברנש
יישר כוח גדול. אעיין שם.

Re: אם אסרו על הכהנים לעלות לדוכן בפריטי לבוש אחרים

פורסם: ב' יולי 29, 2024 1:31 am
על ידי חד ברנש
יבנה,
בבית יוסף, שציינת אליו בטובך (סימן קכח סעיף ה), בתירוצו השני (שאינו מצדד בו למסקנת דבריו), הוא כותב: "בתי שוקים שאינם מגיעים אלא עד הארכובה ורגילים לקשרם שם ברצועות, ודאי בכלל הגזירה הם, ואפילו אינם של עור". וההקשר נראה, שהוא אוסר בתי שוקים אלו רק משום דמיונם וקרבתם לנעליים, אך לא עלתה על דעתו לאסור פרטי לבוש אחרים בעלי רצועות או שרוכים.

Re: אם אסרו על הכהנים לעלות לדוכן בפריטי לבוש אחרים

פורסם: ב' יולי 29, 2024 1:43 am
על ידי מה שנכון נכון
ניחא במנעלים שכדי לקושרן צריך לישב (ע"ע חולין כד, ב), וכשילך ויישב לו (כל' רש"י) יאמרו שהוא חלל, אבל במקטורן אפשר למקטריה בעודו בדוכן.
ובדוחק י"ל דלכותב הנ"ל החשש מפני שמוריד ידיו ובר"כ צ"ל בנשיאות ידים.

Re: אם אסרו על הכהנים לעלות לדוכן בפריטי לבוש אחרים

פורסם: ב' יולי 29, 2024 8:41 pm
על ידי חד ברנש
כעת מצאתי באגודה, מגילה, פרק ג סימן לד:
אין כהן עולה בסנדליא, דילמא איפסקא ליה רצועה ואתא למיקטר ויאמרו פסול הוא, ומהאי טעמא נראה לי לאסור בבתי שוקים.