מסכת שבת - הערות וביאורים פנינים ומרגליות
פורסם: ו' ספטמבר 08, 2023 2:57 pm
שבת ל"ב.
ר' אליעזר בנו של ר' יוסי הגלילי אומר אפילו תשע מאות ותשעים ותשעה באותו מלאך לחובה ואחד לזכות ניצול שנאמר מליץ אחד מני אלף:
ובחידושי אגדות מהרש"א הקשה, ומיהו קצת דחוק לפי זה לר"א דאפילו תתקצ"ט באותו מלאך לחובה "היאך אפשר דבמעשה אחד יהיה תתקצ"ט פנים לחובה ואחד לזכות" ויש ליישב:
ואפ"ל לפי"מ דאיתא בספר מנורת הזהב מרבי ר' זושא זי"ע על הא דאיתא אבות (פרק ד י) העושה מצוה אחת קונה לו פרקליט אחד והעובר עבירה אחת קונה לו קטיגור אחד, שמכל מצוה נוצר מלאך טוב, ומכל עבירה נוצר מלאך רע, אבל אמר הרבי ר' זושא אני עוד לא ראיתי מלאך רע הנוצר מעבירת ישראל שיהיה שלם באיבריו, אם יש לו ראש הסירה לו רגל אם יש לו רגל חסרים לו הידיים והלב, כי אין כלל בנמצא יהודי שעושה עבירה ברמ"ח אבריו, עיי"ש.
ולפי"ז א"ש דהמלאך הנברא מהחטא שהיא הפרקליט היא בעצמו המליץ לפי שאין עושה העבירה בשלימות, וא"כ יש מציאות שיהא תתקצ"ט פנים לחובה ואחד לזכות ודו"ק.
ר' אליעזר בנו של ר' יוסי הגלילי אומר אפילו תשע מאות ותשעים ותשעה באותו מלאך לחובה ואחד לזכות ניצול שנאמר מליץ אחד מני אלף:
ובחידושי אגדות מהרש"א הקשה, ומיהו קצת דחוק לפי זה לר"א דאפילו תתקצ"ט באותו מלאך לחובה "היאך אפשר דבמעשה אחד יהיה תתקצ"ט פנים לחובה ואחד לזכות" ויש ליישב:
ואפ"ל לפי"מ דאיתא בספר מנורת הזהב מרבי ר' זושא זי"ע על הא דאיתא אבות (פרק ד י) העושה מצוה אחת קונה לו פרקליט אחד והעובר עבירה אחת קונה לו קטיגור אחד, שמכל מצוה נוצר מלאך טוב, ומכל עבירה נוצר מלאך רע, אבל אמר הרבי ר' זושא אני עוד לא ראיתי מלאך רע הנוצר מעבירת ישראל שיהיה שלם באיבריו, אם יש לו ראש הסירה לו רגל אם יש לו רגל חסרים לו הידיים והלב, כי אין כלל בנמצא יהודי שעושה עבירה ברמ"ח אבריו, עיי"ש.
ולפי"ז א"ש דהמלאך הנברא מהחטא שהיא הפרקליט היא בעצמו המליץ לפי שאין עושה העבירה בשלימות, וא"כ יש מציאות שיהא תתקצ"ט פנים לחובה ואחד לזכות ודו"ק.