HaimL כתב: ומה שקשה מהא דרצועות טהורות למסקנה נפקא לן ממילתיה דרב יוסף, וא"כ מוכח דגם הדל"ת והיו"ד הם בכלל זה, ודלא כפירש"י ז"ל,
HaimL כתב:עכ"פ, לא הבנתי מדברי כבודו, איך למד שמאחר ולמסקנת הגמ' רצועות טהורות מדרב יוסף נפק"ל, ה"ל אף השי"ן בכלל זה, אחר שהגמרא דחתה במפורש, דשי"ן ש"ת הלמ"מ. ולא הבנתי מאי קאמר דבלא"ה השי"ן צריך מן המותר בפיך, אם אמרת דהשי"ן הוא בכלל הרצועות, דנפק"ל מדרב יוסף דצ"ל טהורות.
HaimL כתב:אבל רב יוסף לאו משום מן המותר בפיך תני לה, דהא מפורש בגמרא,
---
ואלא הא דתני רב יוסף לא הוכשרו במלאכת שמים אלא עור בהמה טהורה בלבד למאי הלכתא לתפילין תפילין בהדיא כתיב בהו (שמות יג, ט) למען תהיה תורת ה' בפיך מן המותר בפיך
---
הרי לנו מפורש דקרא דתורת השם בפיך הוא דיחוי לדרב יוסף, ולא שרב יוסף למד ממנו.
עיי"ש במג"א נראה שמקורו מסוגייןHaimL כתב:לא עיינתי במג"א שהביא כבודו, אבל אנחנו דנים בסוגיא דשבת, שהביא כבודו, ושם אתפרש הכי. ושמא הגאון המג"א זצ"ל למד כן ממק"א.
HaimL כתב:ומ"ש כבודו לחלק בין הבתים לרצועות נראה דא"א לחלק באופן הנ"ל. משום דשם השם כתיב גם בבתים, היינו השי"ן וגם ברצועות, היינו הדל"ת והיו"ד, ומאי אולמיה דשי"ן מרצועות
כשתילי זיתים כתב:לרש"י מבואר בהו"א דכל דבר שהוא שם נכלל בלמען תהיה כו', כמו השי"ן, והגמרא לא חזר מזה כלל וכלל, וקושיית תוס' במקומה עומדת
כשתילי זיתים כתב:לא קרב זה אל זה, הדיחוי של שיער וגידים היינו נהי שבעצמו הוא הל"מ, אך מהי"ת שצריך מן המותר בפיך?
אבל השי"ן, כיון שכותבים שם השם, א"כ צריך מן המותר בפיך משום הכתיבה, כמו ס"ת. דכיון שכותבים שם, הויא ממש כמו כתיבת ס"ת שצריך מן המותר בפיך. ולא שייך כלל להגיד שרק עצם השי"ן הוא הל"מ ולא מן המותר בפיך, דאם השי"ן הוא הל"מ א"כ צריך מן המותר בפיך כמו ס"ת.
וא"א להגיד כלל שהגמרא חזר מזה.
HaimL כתב:האם יש דיבורי תוספות אחרים, במק"א, שכבודו התכוון אליהם.
נמי כתיב למען תהיה תורת ה' בפיך (שמות יג) שיהא הכל מבהמה טהורה.
תורת המן כתב:עי' רש"י מסכת מגילה דף כד: על הא דתנן "ציפן זהב ונתנה על בית אונקלי שלו - הרי זה דרך החיצונים".
נמי כתיב למען תהיה תורת ה' בפיך (שמות יג) שיהא הכל מבהמה טהורה.
הרי שהציפוי שעל גבי הבתים פסול משום שאינו מותר בפיך. ולכאורה שם - על הציפוי - לא נכתב שום אות, ואם כדבריך שהוא דין בהקלף בלבד, למה יפסל?
כשתילי זיתים כתב:תורת המן כתב:עי' רש"י מסכת מגילה דף כד: על הא דתנן "ציפן זהב ונתנה על בית אונקלי שלו - הרי זה דרך החיצונים".
נמי כתיב למען תהיה תורת ה' בפיך (שמות יג) שיהא הכל מבהמה טהורה.
הרי שהציפוי שעל גבי הבתים פסול משום שאינו מותר בפיך. ולכאורה שם - על הציפוי - לא נכתב שום אות, ואם כדבריך שהוא דין בהקלף בלבד, למה יפסל?
אני הבנתי שמדובר שעשה הבתים מזהב.
וכן נראה שלמד רעק"א שם, שהקשה למה כתב רש"י משום מן המותר בפיך, תיפוק ליה שיש הל"מ דבעינן עור. (ועוד הקשה שהרי זהב הוא מן המותר בפיך).
כת"ר למד שהניח זהב על גבי הבתים של עור?
וכתב המרדכי בהל׳ תפילין דבעור של גוף הבתים איירי. ומשמע מדבריו שאם עשה עור הבתים מבהמה טהורה, ואח״כ ציפן זהב או חיפן בעור בהמה טמאה כשר הוא. וכן נראה מלשון רבינו גבי עור בהמה טמאה שכתב, 'או שעשאן מעור בהמה טמאה'...
ואח״כ חזר המרדכי עצמו וכתב, 'ומיהו קצת נראה הלשון שרוצה לומר עור אחר טולה, דבעי למימר עור על גבי עור הבתים', וכ״נ מדברי בעל התרומה, וכ״נ מדברי הרמב״ם ז״ל, וגם רבינו אפשר שכן דעתו אלא דלא דק בלישניה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים