תוכן כתב:'בית שמאי אומרים הבקר לעניים הבקר. ובית הלל אומרים אינו הפקר עד שיופקר אף לעשירים כשמיטה'.
ברור הוא שפ' הרפה היא אות חזקה וקשה יותר מאשר ב' הרפה. בהתאם לכך, מכיון שבית שמאי הם המחמירים ובית הלל המקילים, בית שמאי היו צריכים לומר 'הפקר', ובית הלל 'הבקר'.
מה פשר השינוי?
אני גם חושב, כמו שהובא כאן, שאין משמעות לשינוי. אבל אולי בעלי הנוסחאות הטילו כאן רמז,
כדי לזכור את צדדי המחלוקת. ב"ש סוברים שגם הפקר לעניים, היינו שהוא מבחין בין עני לעשיר
(מלשון לא יבקר בין רע לטוב וגו'), וב"ה סוברים שצ"ל מופקר לכל, והיינו כרגילות לשון בני אדם,
שהפקר הוא עזיבה ונטישה.
ולהעיר שיש קצת הידמות של לשונות, שהרי פוקר = עוזב ונוטש הדת, והוא לנע"ל, עם שמו של
הפילוסוף אפיקורוס, הנזכר בדברי חכמים.