מיללער כתב:ב: רש"י ד"ה פרזי פרזי. לא גמיר גז"ש מרביה וכו'
האם גזירה שוה ממגילת אסתר לספר יהושע הוא גזירה שוה גמירא הלל"מ שיש בה הדין של א"א דן גז"ש מעצמו?
מיללער כתב:ב: רש"י ד"ה פרזי פרזי. לא גמיר גז"ש מרביה וכו'
האם גזירה שוה ממגילת אסתר לספר יהושע הוא גזירה שוה גמירא הלל"מ שיש בה הדין של א"א דן גז"ש מעצמו?
שמואל דוד כתב:ג:
רש״י ד״ה שמת לו מת - אח או אחות
ק״ק מדוע נקט אלו דוקא. ועיין רש״י ברכות יט וסנהדרין לה שכתב ״קרובו״ וצ״ע.
שמואל דוד כתב:ו.
רש״י ד״ה שם יזבחו זבחי צדק - כאשר אסור גזל בעולה כך לא יגזלו ממך כלום שאם יטול שוה פרוטה בלא דמים תתקלקל הצביעה והחול ולא יועיל כלום
קשה, הרי גם על פחות משו״פ יש איסור גזילה ומדוע כתב רש״י שוה פרוטה.
אשרי יושבי ביתך כתב:צופה_ומביט כתב:ד, א:
שואלין ודורשין - מעמידין תורגמן לפני החכם לדרוש.
לכאורה נראה שכך פירש רש"י את המילה "שואלין".
האם עמדו בזה?
וצ"ב כיצד נכנס זה במילה "שואלים".
עי' ביאור הלכה (סי' תכט ס"א, ד"ה שואלין) שדן אם יש דין לדרוש, או שהמכוון הוא רק אם יש שני שואלים מקדימין מי ששואל בענייני המועד, והביא שם דברי רש"י שציינת דמשמע מדבריו דהחיוב הוא לדרוש בהלכות הפסח. אך עכ"פ ברש"י רק חזינן דבא לאפוקי מהראשונים דס"ל דהוא דין להקדים את השואל בענייני המועד, וכנראה כך שיטת רש"י ד'שואלין' הוא לדרוש ברבים דווקא, וכן מדוייק בלשון רש"י סוף מגילה (לב, א ד"ה וידבר משה) 'מלמד שהיה מדבר עמהן הלכות כל מועד ומועד בזמנן להודיע חוקי האלוקים ותורתיו וכו'', ומפורש דפירש לשון 'שואלין ודורשין' על להודיע לרבים החוקים והתורות. ודו"ק.
מיללער כתב:ב: רש"י ד"ה פרזי פרזי. לא גמיר גז"ש מרביה וכו'
האם גזירה שוה ממגילת אסתר לספר יהושע הוא גזירה שוה גמירא הלל"מ שיש בה הדין של א"א דן גז"ש מעצמו?
לרש"י, יתכן הכוונה להידרש ממש, ר"ל "כאמיתה של תורה", ובכל מידות שהתורה נדרשת מהם!... זאת אומרת שמגילת אסתר ניתנה להדרש, רבי חלבו רבי יסא בשם רבי לעזר, נאמר כאן דברי שלום ואמת, ונאמר להלן אמת קנה ואל תמכור, הרי היא כאמיתה של תורה, מה זו צריכה סירטוט - אף זו צריכה סירטוט, מה זו ניתנה להידרש - אף זו ניתנה להידרש...
צופה_ומביט כתב:ד, א:
שואלין ודורשין - מעמידין תורגמן לפני החכם לדרוש.
לכאורה נראה שכך פירש רש"י את המילה "שואלין".
האם עמדו בזה?
וצ"ב כיצד נכנס זה במילה "שואלים".
צופה_ומביט כתב:לא הבנתי מאי משמע / מה מלמדנו.
באמונתו כתב:צופה_ומביט כתב:לא הבנתי מאי משמע / מה מלמדנו.
המשמעות א"כ, כי: 1. שואלין 2. ודורשין 3. ומעמידין. "מעמידין" עומד לעצמו, ואינו פירוש של שואלין / ודורשין, רק הוספה ודבר שלישי הוא.
אהרן תאומים כתב:צופה_ומביט כתב:ד, א:
שואלין ודורשין - מעמידין תורגמן לפני החכם לדרוש.
לכאורה נראה שכך פירש רש"י את המילה "שואלין".
האם עמדו בזה?
וצ"ב כיצד נכנס זה במילה "שואלים".
אפשר דנצרך לפרש שאין הכוונה "שואלים ודורשין" הנאמר בהלכות פסח קודם החג שלשים יום שהוא למעשה ביום הפורים עצמו, ועל פי ההמשך ברש"י ומהלך הסוגיא נזקק לפרש שהכוונה לאגרת הפורים והיא המגילה עצמה, רש"י ד"ה משום דרבה. דגזר לקמן בקריאת מגילה שמא יעבירנה ארבע אמות ברשות הרבים אף כאן גזרו דרשה אטו קרייה: וכפי הנראה נקט ענין התורגמן, דוק ותמצא שהכי הרבה פעמים בש"ס מוזכר תורגמן הוא במסכת מגילה, וכן נקט בלשון איגרת דווקא ולא מגילה בענין הדרשה, וראה בדף י ברש"י פתח לה פיתחא להאי פרשתא מהכא. כשהיה רוצה לדרוש בענין איגרת פורים היה מתחיל לדרוש מקרא זה:
אגרת לכאורה הוא לשון ארמי לספר וזה נרמז גם כן כן בעניין התורגמן, ועכ"פ פירש כאן "שואלין ודורשין" אינו כשאילה והדרישה שבפסח שהוא פשטות ההלכות דלכך לא היה נזקק למגילה עצמו ולטלטל, אלא כאמור ענין פירוש המגילה.
אהרן תאומים כתב:א. הדוקא כאן הוסבר שבמסכת מגילה מוזכר הכיר הרבה פעמים בש"ס את המילה מתורגמן, ועל כן רש"י כבר מקדים לנו בתחילת המסכת מה הוא תורגמן
ב. זה לא קשור דווקא למילה "שואלים" אלא רש"י מסביר את צמד המילים שואלין-ודורשין שאינו כאותו צמד מילים המדבר בענין שאלות בהלכה ודרשות החג, אלא שאילות ודרשות בעניני המגילה שהם נעשו כמוסבר ע"י תורגמן וזה נרמז גם כן במילה אגרת שהיא תרגום של ספר,
וראה גם ברש"י מגילה יח ופרסומי ניסא. אע''פ שאין יודעין מה ששומעין שואלין את השומעין ואומרין מה היא הקרייה הזו ואיך היה הנס ומודיעין להן:
צופה_ומביט כתב:באמונתו כתב:צופה_ומביט כתב:לא הבנתי מאי משמע / מה מלמדנו.
המשמעות א"כ, כי: 1. שואלין 2. ודורשין 3. ומעמידין. "מעמידין" עומד לעצמו, ואינו פירוש של שואלין / ודורשין, רק הוספה ודבר שלישי הוא.
ואז יקשה מה חשוב/הצורך להוסיף זאת, מה "כאב" לרש"י שהוסיף זאת, ודוקא כאן מבכל מקום שנזכר שואלין ודורשין.
רש"י:פורים איצטריכא ליה. מהו דתימא: נגזור משום דרבה, קא משמע לן.
ואם מדובר ב"שואלים ודורשים" מעין הנזכר בכל מקום בלבד דווקא, תקשה ההוה אמינא, מה הס"ד לגזור דרשה הלכתית עצמאית אטו קריאת מגילה?משום דרבה - דגזר לקמן בקריאת מגילה שמא יעבירנה ארבע אמות ברשות הרבים, אף כאן נגזור דרשה אטו קרייה.
מיללער כתב:כב. רש"י ד"ה שלא בפניו (בסוף העמוד) - ושמואל לא היה בבבל אלא בנהרדעא
נהרדעא הוא בבבל, לא? ואת"ל שכוונת רש"י הוא על העיר בבל ולא על המדינה - האם רב היה כן בעיר בבל?
מיללער כתב:כב. רש"י ד"ה שלא בפניו (בסוף העמוד) - ושמואל לא היה בבבל אלא בנהרדעא
נהרדעא הוא בבבל, לא? ואת"ל שכוונת רש"י הוא על העיר בבל ולא על המדינה - האם רב היה כן בעיר בבל?
מיללער כתב:כב. רש"י ד"ה שלא בפניו (בסוף העמוד) - ושמואל לא היה בבבל אלא בנהרדעא
נהרדעא הוא בבבל, לא? ואת"ל שכוונת רש"י הוא על העיר בבל ולא על המדינה - האם רב היה כן בעיר בבל?
הא איכא שמואל - בנהרדעא, שהוא ממדינת בבל, דכהנא הוא... שלא בפניו לא עביד ליה - ושמואל לא היה בבבל, אלא בנהרדעא.
מגילה נקראת בי"א מנלן?
מנלן? כדבעינן למימר לקמן חכמים הקילו על הכפרים להיות מקדימין ליום הכניסה כדי שיספקו מים ומזון לאחיהם שבכרכים.
רש"י: מנלן די"א וי"ב וי"ג חזו לקרייה, די"ד וט"ו הוא דכתיב בקרא. וקא מהדר גמרא: מנלן? בתמיה, האי לאו חובה היא אלא חכמים הקילו עליהן כדבעינן למימר לקמן.
האי לאו חובה היא
צופה_ומביט כתב:ד, א:
שואלין ודורשין - מעמידין תורגמן לפני החכם לדרוש.
לכאורה נראה שכך פירש רש"י את המילה "שואלין".
האם עמדו בזה?
וצ"ב כיצד נכנס זה במילה "שואלים".
חל להיות אחר שבת כפרים מקדימין ליום הכניסה - דהוה ליה י"א, וטפי לא משכחת לה יום הכניסה שלפני פורים מוקדם לו, דמיום הכניסה ליום הכניסה לא מקדמינן.
וכרבי יהושע בן לוי - ובחילוק לא איירי כלל, אלא ה"ק כל עיר ועיר הסמוך למדינה שתהא כמותה.
משום דרבה - דגזר לקמן בקריאת מגילה שמא יעבירנה ארבע אמות ברשות הרבים, אף כאן גזרו דרשה אטו קרייה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים