עמוד 1 מתוך 1
תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?
פורסם: ב' אוגוסט 09, 2021 12:24 pm
על ידי משכיל אל דל
למה ניתקנה תקנה זו? לו יהא שסובר שאין זו חובת החתן כדעת הרמב"ם וסיעתו, מה טעם בדווקא ל א החתן?
ובדרישה (ל"ד) הביא בשם רש"ל על הסמ"ג משום יוהרא, ולא הבנתי, ואינו תחת ידי, אשמח אם מישהו יביא לכאן.
ועוד טעם אחר הביא שם, שלא לבייש מי שאינו יודע. כעין התקנה בעליה לתורה.
האם יש עוד?
בהודעה הבאה אכתוב מה שנראה לי, בתור עם הארץ.
Re: תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?
פורסם: ב' אוגוסט 09, 2021 12:25 pm
על ידי משכיל אל דל
חשבתי לומר שהסמ"ג בא להודיע ולפרסם נגד דעת הרמב"ם שזה חובה על החתן, לכן תיקן שדווקא ל א החתן יברך.
מה דעתכם?
Re: תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?
פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 5:10 pm
על ידי HaimL
הייתי אומר, שהטעם הוא כדי שלא יהיו רגילים לקדש ולהעמיד חופה שלא בפני הרב וחשובי העיר (וזה מטעם שמי שאינו יודע בטיב גו"ק וכו'). שאם יהיו רגילים החתנים לברך, יטעו הרואים לחשוב שיכול כל מי שרוצה לייחד לו שני עדים ולקדש בפניהם.
Re: תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?
פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 9:00 pm
על ידי פרנקל תאומים
HaimL כתב:הייתי אומר, שהטעם הוא כדי שלא יהיו רגילים לקדש ולהעמיד חופה שלא בפני הרב וחשובי העיר (וזה מטעם שמי שאינו יודע בטיב גו"ק וכו'). שאם יהיו רגילים החתנים לברך, יטעו הרואים לחשוב שיכול כל מי שרוצה לייחד לו שני עדים ולקדש בפניהם.
נפלא מאד. נראין דבריך.
Re: תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?
פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 10:07 pm
על ידי עץ הזית
HaimL כתב:הייתי אומר, שהטעם הוא כדי שלא יהיו רגילים לקדש ולהעמיד חופה שלא בפני הרב וחשובי העיר (וזה מטעם שמי שאינו יודע בטיב גו"ק וכו'). שאם יהיו רגילים החתנים לברך, יטעו הרואים לחשוב שיכול כל מי שרוצה לייחד לו שני עדים ולקדש בפניהם.
לדאבונינו זה יכול לגרום למכשול הפוך, שמתוך שהורגלו שקידושין הם רק בפני רב יש עמי ארצות הטועים לחשוב שקידושים שלא בפני רב אין מקום לחשוש להם אע"פ שהם בפני עדים כשרים. (וכבר נודע לי על מקרה כזה שאנשים שאינם בקיאים בטיב גיטין וקידושין נקטו שאין מה לחשוש לקידושין.)
Re: תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?
פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 11:37 pm
על ידי שמש
עץ הזית כתב:HaimL כתב:הייתי אומר, שהטעם הוא כדי שלא יהיו רגילים לקדש ולהעמיד חופה שלא בפני הרב וחשובי העיר (וזה מטעם שמי שאינו יודע בטיב גו"ק וכו'). שאם יהיו רגילים החתנים לברך, יטעו הרואים לחשוב שיכול כל מי שרוצה לייחד לו שני עדים ולקדש בפניהם.
לדאבונינו זה יכול לגרום למכשול הפוך, שמתוך שהורגלו שקידושין הם רק בפני רב יש עמי ארצות הטועים לחשוב שקידושים שלא בפני רב אין מקום לחשוש להם אע"פ שהם בפני עדים כשרים. (וכבר נודע לי על מקרה כזה שאנשים שאינם בקיאים בטיב גיטין וקידושין נקטו שאין מה לחשוש לקידושין.)
אכן, הזכרתני מקרה של אדם שקידש אישה באופן 'פיראטי' וכשנתבע על ידה לשלם לה מזונות הגיב עורך דינו לביה"ד שלא היו קידושין כלל והראיה שלא היה רב מקדש אלא הוא עצמו.. וכדי ביזיון וקצף.
Re: תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?
פורסם: ד' אוגוסט 11, 2021 12:57 am
על ידי בן ראובן
שמש כתב:שלא היה רב מקדש
השימוש בביטוי הזה הוא תוצר לוואי של הטעות הזו. וכך ראינו גם בכותרות אתרים חרדיים: "הרב X קידש את נכדתו"...
Re: תקנת הסמ"ג שהחתן דווקא לא יברך ברכת האירוסין אלא הרב - מה הפשר?
פורסם: ה' ספטמבר 09, 2021 12:26 pm
על ידי מגיד
משכיל אל דל כתב:למה ניתקנה תקנה זו? לו יהא שסובר שאין זו חובת החתן כדעת הרמב"ם וסיעתו, מה טעם בדווקא ל א החתן?
ובדרישה (ל"ד) הביא בשם רש"ל על הסמ"ג משום יוהרא, ולא הבנתי, ואינו תחת ידי, אשמח אם מישהו יביא לכאן.
ועוד טעם אחר הביא שם, שלא לבייש מי שאינו יודע. כעין התקנה בעליה לתורה.
האם יש עוד?
בהודעה הבאה אכתוב מה שנראה לי, בתור עם הארץ.
הט"ז על אתר (לד) מביא בשם הרש"ל שהטעם לכך הוא כדי
שלא לבייש מי שאינו יודע.
טעם זה מובא גם בב"ש על אתר