עמוד 1 מתוך 1

קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

פורסם: א' יוני 20, 2021 1:47 am
על ידי ענפי_ארז
שלום וברכה!
הנה קושיא עצומה שנתקשיתי ושאלתי רבנים וראשי ישיבות מפורסמים ואף אחד מהם לא ידע, ואולי כאן יודיעני אחד בתשובה:

"אמר אביי הני תנאי ור"ש בן יהודה אמרו דבר אחד וכו' הני תנאי מאי היא דתניא רבי יוסי אומר נכי חיה, בן עזאי אומר נכי מזונות, מ"ד נכי חיה כ"ש נכי מזונות, ומ"ד נכי מזונות אבל נכי חיה לא, דאמר ליה אתתא דידי פקיחא היא ולא מבעיא חיה", ע"כ דברי הגמ'. ועי' ברש"י ד"ה נכי חיה שפירש דמנכין לו מה שהבעל עתיד ליתן בשכר המיילדות, והצער שיש לה עתה יותר משיש לה חיה הרי הוא משלם לאשה נזק וצער, ונמצא הכל בכלל ומדמי ולדות שהוא נותן לבעל מנכין שכר חיה.
אמנם לכאורה צ"ב דהא באשה זו אינה עומדת ["ליגט"] שצריכה חיה להוליד את הולד, אלא זו היא האופן ודרך איך שהאשה יולדת, וא"כ אמאי מנכין למזיק? הא המושג שיכולים עתה להסתכל בעתיד, היא בעצם מחודשת מאד, דמהיכי תיתי שאם עכשיו עשה היזק, ההיזק נידון לפי מה שיתארע בעתיד?? אלא ע"כ צ"ל שמשום שזה עומד ["ליגט"] בגוף החפצא, אז יכולים לדון את ההיזק אפי' בעתיד משום דזהו דבר שעומד בגוף החפצא, ואדם זה הזיק את הגוף, וא"כ אולי הזיק ג"כ מה שהיה עומד דבר זה להיות, וא"כ יכולים להסתכל בעתיד [ודוגמא לזה הוא מתי שבהמה אכלה סמדר דר' יהושע סבר דרואין אותן כאילו הן ענבים עומדות ליבצר, והטעם שכן הוא משום דזהו עומד בגוף הפרי השלב של הבצירה, וא"כ בהיזק זו יכולים לידון את מה שיתארע בעתיד], אמנם באופן שאין העתיד עומד בגוף החפצא כגון אשה שאינה עומדת שתוליד עם חיה אלא שזה היא הדרך איך שיולדת, א"כ מנא ליה להסתכל במה שיתארע, הא זה אינו דבר שעומד בגוף החפצא? ויותר קשה ג"כ האופן אח"כ נכי מזונות, ודו"ק.

אודה לאף אחד שיש לו תשובה בדבר.

Re: קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

פורסם: א' יוני 20, 2021 7:40 am
על ידי HaimL
אבל כאן לא מדובר על מה שמשלם המזיק את השבח העתידי בגוף הדבר הניזק, כגון סמדר וענבים העומדים ליבצר. מדובר בדיוק להיפך, על מה שמנכים למזיק את דמי הנזק שהיה יכול להיות אם לא שקדם והזיק את הדבר הניזק. כמו שאם לא היה מזיק את הסמדר או הפגים, היה מתארע כחש גופנא, ואם לא היה מזיק את הוולדות, היה מתארע דמי חיה ומזונות. וזה לא נזק שבגוף הדבר הניזק, אלא נזק שמתארע דווקא מסיבתו.

Re: קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

פורסם: ב' יוני 21, 2021 1:17 am
על ידי ענפי_ארז
בסדר אני יברר את דברי אם לא היו בהירים:
שלכאורה כל מעשה היזק שעשה אדם על פי דין התורה דנין אותו מעשה היזק עתה, ולא בעתיד. וכל המוסג שדנין היזק ע"פ העתיד הוא רק מתי שזו עומד [ליגט] בגוף החפצא אז יכולים לראות את מעשה היזק זו שבצע עתה כאילו הזיק העתידות שבו, ולפיכך בסמדר אומר ר' יהושע שרואין אותו כאילו הם ענבים עומדות ליבצר, דהיינו שעומד בגוף הענבים השלב של בצירה ולכן דנין היזק זו ע"פ העתיד. וא"כ ג"כ בעת שמנכין היזק לכאורה הדין יהיה שדנין ההיזק עתה וכל מה שדנין את ניכו זה (שהוא ההיזק) בהעתיד הוא רק מפני שזו עומד בגוף החפצא ולכן בחיה שמנכין את הדמי וולדות מפני שהציל את ממונו שעתה אינו צריך לשלם לחיה לכאורה אין זו טעם שיסתכל בהעתיד משום דרק מסתכלים בהעתיד אם זו דבר שעומד בגוף החפצא ובאופן שאין זו עומד בגוף החפצא כגון חיה שזו דבר שמחוץ לחפצא אז מסתכלים כאופן רגיל ודנין את הניכוי - דהיינו היזק רק עתה, ודו"ק(עי ב"מ קט ע"א)

Re: קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

פורסם: ב' יוני 21, 2021 7:33 am
על ידי HaimL
ענפי_ארז כתב:משום דרק מסתכלים בהעתיד אם זו דבר שעומד בגוף החפצא ובאופן שאין זו עומד בגוף החפצא כגון חיה שזו דבר שמחוץ לחפצא אז מסתכלים כאופן רגיל ודנין את הניכוי - דהיינו היזק רק עתה, ודו"ק(עי ב"מ קט ע"א)[/b]


ולטעמיך, כחש גופנא הוא דבר העומד בגוף הפגים והסמדר, או שאתה שואל גם ע"ז?

Re: קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

פורסם: ב' יוני 21, 2021 6:41 pm
על ידי יחזקאל ר
ענפי_ארז כתב:שלום וברכה!
הנה קושיא עצומה שנתקשיתי ושאלתי רבנים וראשי ישיבות מפורסמים ואף אחד מהם לא ידע, ואולי כאן יודיעני אחד בתשובה:


עיין ב"מ צ"ט בענין ניכוי דמי ברזנייתא וברש"י בשם י"מ

Re: קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

פורסם: ב' יוני 21, 2021 9:07 pm
על ידי גבול ים
כמדומה שבדמי ולדות אין מקום לדון את מה שעומד [ליגט] בהחפצא, שאין זה תשלום נזק על פחת הדמים שבממון, וכל כולו הוא תשלום מחודש, ולא נתחדשו תשלומים האלו על מה שכנגדם הורווח הבעל בדמי חיה ומזונות.

Re: קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

פורסם: ג' יוני 22, 2021 1:17 am
על ידי ענפי_ארז
גבול ים כתב:כמדומה שבדמי ולדות אין מקום לדון את מה שעומד [ליגט] בהחפצא, שאין זה תשלום נזק על פחת הדמים שבממון, וכל כולו הוא תשלום מחודש, ולא נתחדשו תשלומים האלו על מה שכנגדם הורווח הבעל בדמי חיה ומזונות.


הוא אכן תשלום על ההיזק, שהאופן הוא שאדם אחד הפיל אשה מעוברת אז אומר ר' יוסי נכי חיה, כלומר שאנו רואים את המעשה היזק שנעשה עתה שהפיל את הולדות, אנו דנין את התשלומין של היזק זו לפי מה שיתארע בעתיד, שהוא שעתה חסך כסף לבעל מפני שלא יצטרך לשלם לחיה, ולכאורה זה אופן שאנו דנין את התשלומין של המעשה היזק לפי מה שיתארע, ולכאורה לעשות כך בעינן שזו עומד בחפץ [ליגט], ודו"ק.

Re: קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

פורסם: ג' יולי 27, 2021 7:03 pm
על ידי רציני
ענפי_ארז כתב:שלום וברכה!
הנה קושיא עצומה שנתקשיתי

האם יש מקור לזה שדבר שהוא לא ב"חפצא" לא משלמים?