מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שבענו מטובך
הודעות: 1037
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' ינואר 15, 2021 11:00 pm

בירושלמי ברכות פ"ג ה"א: "כד דמך רבי יודא נשיאה בר בריה דרבי יודה נשיאה דחף רבי חייא בר אבא לרבי זעירא בכנישתא דגופנא דציפורין וסאביה".

בפשטות נראה שר' חייא בר אבא דחף את ר' זירא לתוך ביהכ"נ ועל ידי כך טימא אותו בטומאת אהל (דאורייתא).

רוצה אני לדעת, האם בתי כנסיות שבגליל היו מקוּרים בקורת גג, כך ששייך להיטמאות בהם בטומאת אהל?

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ש' ינואר 16, 2021 8:05 pm

ידוע המעשה של הלל הזקן שעלה לארובה שבגג. [למד אצל שמעיה ואבטליון הקבורים בגליל].

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי לענין » ש' ינואר 16, 2021 9:02 pm

לא יכנס מפני הגשמים.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי דרומי » ש' ינואר 16, 2021 9:16 pm

היו מקומות שהיו שני בתים - אחד לחורף ואחד לקיץ. איני זוכר כרגע את המקור.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' ינואר 16, 2021 9:26 pm

ב"ב ג, ב.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' ינואר 16, 2021 9:33 pm

לכותרת האשכול (היינו, לאו דוקא בגליל) - ראה נדה יג, א.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי לענין » ש' ינואר 16, 2021 9:38 pm

מגילה כ"ח א' ואין שוטחין על גגו פירות.

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי חד ברנש » ש' ינואר 16, 2021 9:52 pm

משרידי בתי הכנסת מתקופת התלמוד בא"י נראה שהם היו מקורים. כן ברור לארכיאולוגים.

שבענו מטובך
הודעות: 1037
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' ינואר 17, 2021 5:40 am

ייש"כ לעונים, הן ממקורות חז"ליים והן ממציאות ארכיאולוגיות.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 26, 2021 7:40 pm

בבא בתרא ג, ב בסוגיית סתירת בית כנסת:

"שריגי ליבני, והדרי הודרי, ומחתי כשורי, מאי?".

וברש"י: הדרי הודרי - משופין ומתוקנין רהיטי הגג, קיברונ"ש.

המתרגם: דאכשפאררען, משען אשר הגג נשען עליו. אוצר לעזי רש"י: קורות הגג.
[יש להעיר מפירוש רש"י בשיה"ש א, יז עה"פ "רהיטינו ברותים - לא ידעתי אם לשון קרשים או לשון בריחים". אב"ע ומלבי"ם פירשו "רהיטינו" דהיינו מרזבים המקלחים המים, מלשון "ברהטים בשקתות המים", ע"ש מרוצת המים בהן, כמש"כ רש"י שם].
ובכל מקרה מפורש ברש"י שהיה להם גג.

עוד שם:

"רב אשי חזא בה תיוהא בכנישתא דמתא מחסיא. סתריה ועייל לפורייה להתם, ולא אפקיה עד דמתקין ליה שפיכי".

וברש"י: עייליה לפורייה התם - כדי שלא יתייאש בבניינו, שהחמה והגשמים מצערין אותו. שפכי - מרזבין.


נ.ב.
העירוני בפרטי שכבר קידמני הרב לבי במערב לעיל במקור זה. ובכן, מה שאני הבנתי שהרב לבי במערב הגיב רק לרב דרומי בהערה מעליו שכתב שאינו זוכר המקור לבי קייטא ובי סיתווא. אני לעומת זאת הבאתי משם ראיות אחרות. (בי קייטא וסיתווא ראה ברש"י שם שהנפק"מ היתה בגובהו ובגודל החלונות. אבל אה"נ, המשמעות היא שהיה גג, אחרת לא ברור כ"כ למאי נפק"מ בהנ"ל).
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ג' ינואר 26, 2021 9:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' ינואר 26, 2021 9:56 pm

בכל מקרה, יישר חילו לאורייתא על הפירוט; כן יוסיף אף לעת"ל, בעין טובה ויפה (ושמא אשתדל אף אני לידבק קצת בדרכיו בזה...).

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי לענין » ד' ינואר 27, 2021 12:21 am

שבענו מטובך כתב:בירושלמי ברכות פ"ג ה"א: "כד דמך רבי יודא נשיאה בר בריה דרבי יודה נשיאה דחף רבי חייא בר אבא לרבי זעירא בכנישתא דגופנא דציפורין וסאביה".

בפשטות נראה שר' חייא בר אבא דחף את ר' זירא לתוך ביהכ"נ ועל ידי כך טימא אותו בטומאת אהל (דאורייתא).

רוצה אני לדעת, האם בתי כנסיות שבגליל היו מקוּרים בקורת גג, כך ששייך להיטמאות בהם בטומאת אהל?



עיין שם בירושלמי כמה שורות קודם שבתוך בית כנסת יש טומאת אהל -
רבי אבהו הוה יתיב מתני בכנישתא מדרתה בקיסרין והוה תמן מיתא אתת ענתא דנשיאת כפים ולא שאלון ליה אתת ענתא דמיכלא ושאלון ליה אמר לון על נשיאת כפים לא שאלתון לי ולמיכלא שאלתון לי כיון דשמעו כן הוה כל חד וחד שמיט גרמיה וערק.

וכן הוא בבבלי מגילה כ"ו ב' ההוא בי כנישתא דיהודאי רומאי וכו'.

בדיעבד
הודעות: 280
הצטרף: ו' אפריל 22, 2011 7:17 am

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי בדיעבד » ו' פברואר 05, 2021 6:33 am

מאוחר יותר מצינו בתשובות הגאונים שדנו לענין סוכה בבית הכנסת. וא"כ היו תחת השמים ומוכח מיניה שלא היו מקורין. ואכן בבית הכנסת "שף ויתיב" שבבגדד עכ"פ בתמונות שמותרו נראה שהיה פתוח מלמעלה.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' פברואר 05, 2021 6:39 am

מן הסתם כוונת כת"ר לביהכ"נ הגדול דבגדאד,
אך - בפשטות - אא"פ לומר שהוא־ניהו בי כנישתא דשף ויתיב:
א. לפי שחרב בשנת ה"א תרט"ו ליצירה.
ב. כי ביכ"נ דשף ויתיב הי' מקומו בנהרדעא...

והשמועה שבזה צע"ג.

תא חזי
הודעות: 932
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי תא חזי » ו' פברואר 05, 2021 9:22 am

חד ברנש כתב:משרידי בתי הכנסת מתקופת התלמוד בא"י נראה שהם היו מקורים. כן ברור לארכיאולוגים.

לא כולם בהכרח, ישנם בתי כנסת שהיו בנויים בצורת חצר קטורה, והגג היה או בצדדים או גם לכיוון ההיכל וכיון התפילה.
לענין כתב:
שבענו מטובך כתב:בירושלמי ברכות פ"ג ה"א: "כד דמך רבי יודא נשיאה בר בריה דרבי יודה נשיאה דחף רבי חייא בר אבא לרבי זעירא בכנישתא דגופנא דציפורין וסאביה".

בפשטות נראה שר' חייא בר אבא דחף את ר' זירא לתוך ביהכ"נ ועל ידי כך טימא אותו בטומאת אהל (דאורייתא).

רוצה אני לדעת, האם בתי כנסיות שבגליל היו מקוּרים בקורת גג, כך ששייך להיטמאות בהם בטומאת אהל?



עיין שם בירושלמי כמה שורות קודם שבתוך בית כנסת יש טומאת אהל -
רבי אבהו הוה יתיב מתני בכנישתא מדרתה בקיסרין והוה תמן מיתא אתת ענתא דנשיאת כפים ולא שאלון ליה אתת ענתא דמיכלא ושאלון ליה אמר לון על נשיאת כפים לא שאלתון לי ולמיכלא שאלתון לי כיון דשמעו כן הוה כל חד וחד שמיט גרמיה וערק.

וכן הוא בבבלי מגילה כ"ו ב' ההוא בי כנישתא דיהודאי רומאי וכו'.

א. ייתכן שהוא דחפו לתוך בית כנסת מקורה (בוודאי שיש בתי כנסת שהיו מקורים).
ב. או שדחפו לתוך האכסדרה הסובבת את בית הכנסת. וכנ"ל.


כמה הערות בעניין
ybz.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/Article_20.11.pdf

לגבי בתי כנסת מאוחרים יותר
http://www.daat.ac.il/daat/art/yahadut/adrihalut.htm

בדיעבד
הודעות: 280
הצטרף: ו' אפריל 22, 2011 7:17 am

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי בדיעבד » ו' פברואר 05, 2021 3:29 pm

לבי במערב כתב:מן הסתם כוונת כת"ר לביהכ"נ הגדול דבגדאד,
אך - בפשטות - אא"פ לומר שהוא־ניהו בי כנישתא דשף ויתיב:
א. לפי שחרב בשנת ה"א תרט"ו ליצירה.
ב. כי ביכ"נ דשף ויתיב הי' מקומו בנהרדעא...

והשמועה שבזה צע"ג.


אכן כוונתי לביהכ"נ הגדול שבבגדד. שמעתי שהיה נקרא שף ויתיב. באמת אין זה מעין הענין כי אם נקרא כן או לא, לית מאן דפליג שהוא עתיק מאוד, וכל כוונתי הייתה להביא ראיה מאותו ביהנ"נ שלא היה מקורה ולא אעמוד על דעתי אם נקרא כן או לא. אבל מאחר שנקשת עלי אומר לך שלא עלי תלונתיך כי כן הובא בהקדמה לספר צדקה ומשפט לרבי צדקה חוצין הביא שיש להם קבל מרבי עבדעללה סומך שהוא ניהו ביה"מ דשף ויתיב.
ישנו באוצר כאן
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=101734

והשמועה שבזה צע"ג.

כוונתי הייתה להביא ראיה שעכ"פ מתקופות מאוחרות היו בתי כנסיות -- לא כולם אבל היו-- בלא קירוי. האם ראי' שלי לענין נושא האשכול ג"כ "צע"ג", או שתפס אותי כתר"ה על שתי מילים לשם קנטור בעלמא?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' פברואר 05, 2021 4:31 pm

חשבתי שהראי' הימנו הובאה לנושא האשכול.

'השמועה שבזה' היינו הלוח שעליו נכתבו דברי מהר"ע סומך.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי אראל » ו' פברואר 05, 2021 4:47 pm

לבי במערב כתב:מן הסתם כוונת כת"ר לביהכ"נ הגדול דבגדאד,
אך - בפשטות - אא"פ לומר שהוא־ניהו בי כנישתא דשף ויתיב:
א. לפי שחרב בשנת ה"א תרט"ו ליצירה.
ב. כי ביכ"נ דשף ויתיב הי' מקומו בנהרדעא...

והשמועה שבזה צע"ג.

אכן כוונתי לביהכ"נ הגדול שבבגדד. שמעתי שהיה נקרא שף ויתיב. באמת אין זה מעין הענין כי אם נקרא כן או לא, לית מאן דפליג שהוא עתיק מאוד, וכל כוונתי הייתה להביא ראיה מאותו ביהנ"נ שלא היה מקורה ולא אעמוד על דעתי אם נקרא כן או לא. אבל מאחר שנקשת עלי אומר לך שלא עלי תלונתיך כי כן הובא בהקדמה לספר צדקה ומשפט לרבי צדקה חוצין הביא שיש להם קבל מרבי עבדעללה סומך שהוא ניהו ביה"מ דשף ויתיב.
ישנו באוצר כאן
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=101734

והשמועה שבזה צע"ג.

וראה כאן:
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=8648

בדיעבד
הודעות: 280
הצטרף: ו' אפריל 22, 2011 7:17 am

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי בדיעבד » ו' פברואר 05, 2021 5:17 pm

לבי במערב כתב:חשבתי שהראי' הימנו הובאה לנושא האשכול.

'השמועה שבזה' היינו הלוח שעליו נכתבו דברי מהר"ע סומך.

מלשון השלט שמסיים "וה' היודע", ניכר שכותב השלט היה ער לקשיים הכרוכים במסורת זו.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי אראל » ו' פברואר 05, 2021 7:31 pm

בדיעבד כתב:מלשון השלט שמסיים "וה' היודע", ניכר שכותב השלט היה ער לקשיים הכרוכים במסורת זו.

גם הנוסח שהובא שם 'הביאו עמהם אבנים ועפר מבית המקדש' אינו עולה בדקדוק
כי עדיין בגלות יכניה עמדה אז הביהמ"ק על תילה, ולא הותר ליקח ממנה אבנים ועפר, כי לא באו בה עדיין פריצים ויחללוה, והאיך נטלו ממנה אבנים ועפר, וברש"י ראש השנה שם לא נאמר כי אם שלקחו מאבני ירושלים

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' פברואר 06, 2021 8:41 pm

בדיעבד כתב: . . לית מאן דפליג שהוא עתיק מאוד . .
על־כך כבר ציינתי שחרב בשנת ה'תרט"ו (ובנאוהו שנית).

עכ"פ, ראוי להעיר - כי בפשטות, כמה מבתי־כנסיות עתיקים הנמצאים כעת אינם מקורים מפני שחרב גגם, אך לא כך הי' מתחילה (ושייך גם לנושא האשכול).

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1390
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' אוקטובר 23, 2022 2:31 pm

בדיעבד כתב:
לבי במערב כתב:מן הסתם כוונת כת"ר לביהכ"נ הגדול דבגדאד,
אך - בפשטות - אא"פ לומר שהוא־ניהו בי כנישתא דשף ויתיב:
א. לפי שחרב בשנת ה"א תרט"ו ליצירה.
ב. כי ביכ"נ דשף ויתיב הי' מקומו בנהרדעא...

והשמועה שבזה צע"ג.


אכן כוונתי לביהכ"נ הגדול שבבגדד. שמעתי שהיה נקרא שף ויתיב. באמת אין זה מעין הענין כי אם נקרא כן או לא, לית מאן דפליג שהוא עתיק מאוד, וכל כוונתי הייתה להביא ראיה מאותו ביהנ"נ שלא היה מקורה ולא אעמוד על דעתי אם נקרא כן או לא. אבל מאחר שנקשת עלי אומר לך שלא עלי תלונתיך כי כן הובא בהקדמה לספר צדקה ומשפט לרבי צדקה חוצין הביא שיש להם קבל מרבי עבדעללה סומך שהוא ניהו ביה"מ דשף ויתיב.
ישנו באוצר כאן
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=101734

והשמועה שבזה צע"ג.

כוונתי הייתה להביא ראיה שעכ"פ מתקופות מאוחרות היו בתי כנסיות -- לא כולם אבל היו-- בלא קירוי. האם ראי' שלי לענין נושא האשכול ג"כ "צע"ג", או שתפס אותי כתר"ה על שתי מילים לשם קנטור בעלמא?

אני מחפש תמונות ברורות של בית הכנסת בבגדאד (צלאת אלכביר), המדובר פה, בתפארתו ובחורבנו, ושל הלוח שבו הובאה השמועה בשם רע"ס. יישר כח למסייעים!

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' ינואר 03, 2024 7:51 pm

שבענו מטובך כתב:רוצה אני לדעת, האם בתי כנסיות שבגליל היו מקוּרים בקורת גג, כך ששייך להיטמאות בהם בטומאת אהל?


בפשטות לא היו מקורים, כדי שהמתפללים ’ותן טל ומטר’ יטעמו מיד מפרי תפילתם... ובפרט באומרם ’משיב הרוח’ יזכו ליהנות מהרוח הגלילית, שתסייע בעדם לכוין דעתם...
נערך לאחרונה על ידי כן מסתבר ב ה' ינואר 04, 2024 4:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שבענו מטובך
הודעות: 1037
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: בתי כנסיות עתיקים היו מקוּרים בגג?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' ינואר 04, 2024 1:37 am

כן מסתבר כתב:בפשטות לא היו מקורים, כדי שהמתפללים ’ותן טל ומטר’ יטעמו מיד מפרי תפילתם... ובפרט באומרם ’משיב הרוח’ יזכו ליהנות מהרוח הגלילית, שתסייע בעדם לכוין דעתם...

חן חן בעד תשובתך הנחמדה.
בינתיים ראיתי שהיעב"ץ כתב בלחם שמים נגעים פי"ג מי"ב: "אלא הכא במאי עסקינן בבית הכנסת שאין עליו קירוי כסתם בתי הכנסת שלהם (וכך הם עוד היום בתוגרמה אינן מקורים)". וכ"כ במור וקציעה סי' תלג.
אלא שכבר הובאו לעיל מקורות מחז"ל שהיו מקורים, עכ"פ על הרוב.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים