מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עניני לעזי רש"י

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

עניני לעזי רש"י

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' אוגוסט 21, 2018 5:42 am

בחלק מכרכי ש"ס לובלין הופיעו ביאורים על לעזי רש"י מאת ר' אברהם גלאנצר. קבלתי רשות מפורשת ממנו להשתמש בביאורים ואמר לי (בשיחת טלפון מבלגיה לפני כעשר שנים) שבדברי תורה אין זכויות יוצרים והרי הם כהפקר. כידוע הש"ס הזה לא זכה להצלחה מסחרית וגם במשך הזמן החסירו מדורים כגון זה ואף על הדף הפסיקו את מדור הגהות וציונים (יתכן מחוסר תקציב). כיום לא ניתן להשיג סט שלם בפורמט המלא של 84 כרכים.

הקבצים הועברו לכאן
viewtopic.php?f=7&t=45793&start=80#p584809
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ג' נובמבר 01, 2022 12:52 am, נערך 5 פעמים בסך הכל.

עיניו כיונים
הודעות: 364
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: לעזי רש"י - גלאנצר

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ג' אוגוסט 21, 2018 10:30 am

ר' זאב, "טוב עין הוא יבורך", תודה רבה!

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

עניני לעזי רש"י

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' נובמבר 01, 2022 12:15 am

כתבה באנגלית על הלעזים ברש"י
קבצים מצורפים
Shael Herman 2015 Rashis Glosses Belaaz.pdf
(360.18 KiB) הורד 258 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: עניני לעזי רש"י

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' נובמבר 01, 2022 3:08 am

זאב ערבות כתב:בחלק מכרכי ש"ס לובלין הופיעו ביאורים על לעזי רש"י מאת ר' אברהם גלאנצר. קבלתי רשות מפורשת ממנו להשתמש בביאורים ואמר לי (בשיחת טלפון מבלגיה לפני כעשר שנים) שבדברי תורה אין זכויות יוצרים והרי הם כהפקר. כידוע הש"ס הזה לא זכה להצלחה מסחרית וגם במשך הזמן החסירו מדורים כגון זה ואף על הדף הפסיקו את מדור הגהות וציונים (יתכן מחוסר תקציב). כיום לא ניתן להשיג סט שלם בפורמט המלא של 84 כרכים.

הקבצים הועברו לכאן
viewtopic.php?f=7&t=45793&start=80#p584809

כאן יש אשכול על ר' גלאנצר זצ"ל viewtopic.php?f=19&t=34775&p=379866&hilit=%D7%90%D7%95%D7%A6%D7%A8+%D7%9C%D7%A9%D7%95%D7%9F+%D7%94%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%A9#p378633

תלמוד_ישן
הודעות: 524
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: [email protected]

Re: עניני לעזי רש"י

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ג' נובמבר 01, 2022 3:34 am

זאב ערבות כתב:בחלק מכרכי ש"ס לובלין הופיעו ביאורים על לעזי רש"י מאת ר' אברהם גלאנצר. קבלתי רשות מפורשת ממנו להשתמש בביאורים ואמר לי (בשיחת טלפון מבלגיה לפני כעשר שנים) שבדברי תורה אין זכויות יוצרים והרי הם כהפקר. כידוע הש"ס הזה לא זכה להצלחה מסחרית וגם במשך הזמן החסירו מדורים כגון זה ואף על הדף הפסיקו את מדור הגהות וציונים (יתכן מחוסר תקציב). כיום לא ניתן להשיג סט שלם בפורמט המלא של 84 כרכים.

הקבצים הועברו לכאן
viewtopic.php?f=7&t=45793&start=80#p584809

כעת כנראה שהם נמצאים כאן
viewtopic.php?p=584809#p584809
נערך לאחרונה על ידי תלמוד_ישן ב ד' מאי 24, 2023 2:37 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עניני לעזי רש"י

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מאי 24, 2023 12:31 am

שם משמואל פ' דברים -
...ויש לומר כי השפה של האומה היא מהותה ומעידה על תוכן לבה, כאמרם ז"ל לישנא קולמוסא דליבא, והיינו שרעת לבם תמיד רגל על לשונם, וע"כ בלשון ובשפת האומה נצפן בה כח רע מושך לרעת האומה. וכמו שהגיד כ"ק אדמו"ר הרי"ם זצללה"ה מגור על לשון צרפת שמושכת לניאוף ר"ל, עכ"ד, והטעם משום שהם מלוכלכים בזה ביותר כידוע, ע"כ לשונם שצפונה בה מהותם מושכת לזה ביותר. אך לשונה של תורה מהפכת את הרע שבלשון ההיא לטובה, והיינו מחמת שיש צורך לתורה ללשון ההיא להסביר בה את השומע, נעשתה הלשון ההיא מחוברת לטהור ונדחה הרע מקרבה ונכנסת בה רוח טהרה, וזוהי רפואת הלשון. ובזה הסברתי לי מה שרש"י ז"ל פירש הסברת הכתובים כמה פעמים בלשון צרפת, שלא יתכן שרש"י ז"ל לא מצא מילין בלה"ק להסביר בה את הקורא, ולפי דרכנו בכוונה עשה לטובת הכלל המדברים בלשון ההיא שתהי' רפואה קצת ללשון ההיא, כי יתכן שקודם שעשה רש"י ז"ל כך, היתה הלשון מושכת עוד יותר לרע.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: עניני לעזי רש"י

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מאי 24, 2023 3:08 am

עושה חדשות כתב:שם משמואל פ' דברים -
...ויש לומר כי השפה של האומה היא מהותה ומעידה על תוכן לבה, כאמרם ז"ל לישנא קולמוסא דליבא, והיינו שרעת לבם תמיד רגל על לשונם, וע"כ בלשון ובשפת האומה נצפן בה כח רע מושך לרעת האומה. וכמו שהגיד כ"ק אדמו"ר הרי"ם זצללה"ה מגור על לשון צרפת שמושכת לניאוף ר"ל, עכ"ד, והטעם משום שהם מלוכלכים בזה ביותר כידוע, ע"כ לשונם שצפונה בה מהותם מושכת לזה ביותר. אך לשונה של תורה מהפכת את הרע שבלשון ההיא לטובה, והיינו מחמת שיש צורך לתורה ללשון ההיא להסביר בה את השומע, נעשתה הלשון ההיא מחוברת לטהור ונדחה הרע מקרבה ונכנסת בה רוח טהרה, וזוהי רפואת הלשון. ובזה הסברתי לי מה שרש"י ז"ל פירש הסברת הכתובים כמה פעמים בלשון צרפת, שלא יתכן שרש"י ז"ל לא מצא מילין בלה"ק להסביר בה את הקורא, ולפי דרכנו בכוונה עשה לטובת הכלל המדברים בלשון ההיא שתהי' רפואה קצת ללשון ההיא, כי יתכן שקודם שעשה רש"י ז"ל כך, היתה הלשון מושכת עוד יותר לרע.

הדברים האלה צ"ע מכיוון שהדמיון של הצרפתית בזמנו של רש"י הנקראת צרפתית ישנה לצרפתית של היום היא כדמיון (לדוגמא) בין ארמית לעברית. סביר להניח שבצרפתית הישנה לא היו מלים קלוקלות הסיבה הפשוטה שהכנסיה לא היתה מאפשרת זאת. ועוד צ"ע מקדושין מט ע"ב עשרה קבים גסות ירדו לעולם, תשעה נטלה עילם, והלא צרפת כבר נזכרת בעובדיה פסוק כ. אמנם יש גם צרפתה במ"א אך הרד"ק כותב שהיא צרפת אחרת.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: עניני לעזי רש"י

הודעהעל ידי במסתרים » ד' מאי 24, 2023 3:49 am

ספר שם משמואל כתב:כאמרם ז"ל לישנא קולמוסא דליבא

רבינו בחיי ר"פ בהר: וכמו שאמרו חכמי המוסר הלשון קולמוס הלב.

מה המקור הראשון למאמר בארמית?


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 205 אורחים