כדכד כתב:ראיה מזה שכתוב "דתניא" אין ויתכן שבגלל שאין תלמוד בבלי על שקלים אז לא הכירו את המש/נה כמשנה וכעין שכתב רש"י על משניות זרעים וטהרות
כדכד כתב:ראיה מזה שכתוב "דתניא" אין ויתכן שבגלל שאין תלמוד בבלי על שקלים אז לא הכירו את המש/נה כמשנה וכעין שכתב רש"י על משניות זרעים וטהרות
בתבונה כתב:כדכד כתב:ראיה מזה שכתוב "דתניא" אין ויתכן שבגלל שאין תלמוד בבלי על שקלים אז לא הכירו את המש/נה כמשנה וכעין שכתב רש"י על משניות זרעים וטהרות
איה הרש"י?
רש"י סוכה דף יד ע"א
שאלתי את מורי מגופה דמשנה דמייתי אגב גררא בשמעתין, מי שייך למיתני גופא כדגרסינן במימרות האמוראים ואמר לי רבי משום דהך משנה מן הטהרות, שאין מהם שום גמרא בעולם, ולא מפורשת כשאר המשניות לפיכך נוהג התלמוד לומר גופא כדי לפרש:
כדכד כתב:החידוש של כת"ר נשמע לי מחודש מדי ומצריך ראיות יותר חזקות
יבנה כתב:פרק ד' דביכורים.
עי' עוד בסוף סדר קדשים שמסיים בדברי אגדה של ר"ש בן עקשיא שזה הפעם היחיד שמוזכר, וא"כ יתכן שאינו תנא.
וע"ע בסוף סדר נשים בקידושין שג"כ אינו כסגנון המשניות.
בקרו טלה כתב:-
יבנה כתב:בקרו טלה כתב:-
ע"פ דבריו נראה שמו"ק הוא סוף סדר מועד ולא חגיגה.
מיללער כתב:
ולכאורה מבואר כן להדיא, שהמשנה הזו הובא פעמיים בש"ס בבלי, במסכת זבחים קג. ובתמורה כג: ולפלא בשתיהן הגירסא לפנינו "דתניא" זה מדרש שדרש יהוידע הכהן וכו' והגיהו המגיהים שצ"ל "דתנן" דהיא משנה מפורשת במסכת שקלים.
וליתר שאת, בתוספות מסכת נזיר כו. ד"ה אמר רבא הביאו את מדרשו של יהוידע הכהן וכתבו בלשונם: דהכי משכחת בעלמא דמותר חטאת בא לנדבה "כדאמר בפרק ולד חטאת ובזבחים בפרק טבול יום" זה מדרש דרש יהוידע הכהן אשם וכו' ולמה הרחיקו ללכת לדברי הגמרא ולא הביאו ממקור ראשון משנה מפורשת בשקלים. ונראה בעליל שלא היתה גירסת המשנה לפניהם עם הוספת מדרשו של יהוידע הכהן כמו שהיא לפנינו, וממילא מתורצים הקושיות הנ"ל ודו"ק
)
מיללער כתב:מיללער כתב:
ולכאורה מבואר כן להדיא, שהמשנה הזו הובא פעמיים בש"ס בבלי, במסכת זבחים קג. ובתמורה כג: ולפלא בשתיהן הגירסא לפנינו "דתניא" זה מדרש שדרש יהוידע הכהן וכו' והגיהו המגיהים שצ"ל "דתנן" דהיא משנה מפורשת במסכת שקלים.
וליתר שאת, בתוספות מסכת נזיר כו. ד"ה אמר רבא הביאו את מדרשו של יהוידע הכהן וכתבו בלשונם: דהכי משכחת בעלמא דמותר חטאת בא לנדבה "כדאמר בפרק ולד חטאת ובזבחים בפרק טבול יום" זה מדרש דרש יהוידע הכהן אשם וכו' ולמה הרחיקו ללכת לדברי הגמרא ולא הביאו ממקור ראשון משנה מפורשת בשקלים. ונראה בעליל שלא היתה גירסת המשנה לפניהם עם הוספת מדרשו של יהוידע הכהן כמו שהיא לפנינו, וממילא מתורצים הקושיות הנ"ל ודו"ק
)
מצאתי עכשיו שגם רבינו רש"י בפירושו עמ"ס זבחים יא: בד"ה אמר לו ר"י וכן במנחות ד. ד"ה מה חטאת, כשמביא את מדרשו של יהוידע הכהן מביאו מגמ' בתמורה ולא ממקורה מהמשנה בשקלים, והלא דבר הוא.
מיללער כתב:.
במשנה מסכת שקלים פרק ו' סוף משנה ו' אחרי שהמשנה מסכם את כל השופרות שהיו במקדש וביניהם "ששה לנדבה", מפרשת המשנה דין 'נדבה מה היו עושין בה? לוקחין בה עולות הבשר לשם והעורות לכהנים'. והמשנה מוסיפה אח"כ ש"זה" מדרש דרש יהיודע כהן גדול, אשם הוא אשום אשם לה' זה הכלל כל שהוא בא משום חטא ומשום אשמה ילקח בו עולות, הבשר לשם והעורות לכהנים נמצאו שני כתובים קימים אשם לה' ואשם לכהנים ואומר כסף אשם וכסף חטאות לא יובא בית ה' לכהנים יהיו.
והנה בגמ' מנחות קז: וכן היא בירושלמי שקלים (ו:ד) נחלקו אמוראי בפירוש המשנה וטעם הששה שופרות שהיו לנדבה, לכמה אמוראי מיירי ממעות שהופרשו בפירוש לנדבות קרבנות עולה, ויש שפירשו שהשופרות היו למותרות הקרבנות שבמקדש שהקריבו מהן עולות קיץ המזבח.
ונתקשה התפאר"י (אות מג. שם) על המשנה, דלכאורה משמעות המשנה שהביאה את המדרש של יהיודע כהן גדול נראה מפורש דמיירי ממותר חטאת ואשם ולא ממעות שנתנדבו לכתחלה לשם עולה (ולכאורה בטעות כתוב שם בדברי התפאר"י שהקושיא הוא לשיטת בר פדא, אדרבא בר פדא מפרש המשנה למותרות וצ"ל שהקושיא הוא לזעירי שם עיי"ש אולם בירושלמי שקלים פ"ו ה"ד נזכרה פירושו של זעירי במנחות בשם בר פדא (בר פדיה) , ואילו היה כן הגירסא גם במנחות לפני התפאר"י ועי' ביפ"ע שם בירושלמי) ואיך נחלקו בפירוש המשנה בדבר שנראה בעליל פירושה ונשאר בצ"ע.
מיללער כתב:מיללער כתב:מיללער כתב:
מצאתי עכשיו שגם רבינו רש"י בפירושו עמ"ס זבחים יא: בד"ה אמר לו ר"י וכן במנחות ד. ד"ה מה חטאת, כשמביא את מדרשו של יהוידע הכהן מביאו מגמ' בתמורה ולא ממקורה מהמשנה בשקלים, והלא דבר הוא.
וכן רש"י בפסחים עג. ד"ה אשם שניתק, מביא את מדרשו של יהוידע הכהן מהגמ' תמורה ולא מהמשנה בשקלים.
באשם רועה. עד שיומם וימכר ויפלו דמיו לקיץ המזבח עולה לשם ועורה לכהנים זה מדרש דרש יהוידע הכהן בשקלים ובתמורה...
מיללער כתב:מיללער כתב:
ולכאורה מבואר כן להדיא, שהמשנה הזו הובא פעמיים בש"ס בבלי, במסכת זבחים קג. ובתמורה כג: ולפלא בשתיהן הגירסא לפנינו "דתניא" זה מדרש שדרש יהוידע הכהן וכו' והגיהו המגיהים שצ"ל "דתנן" דהיא משנה מפורשת במסכת שקלים.
וליתר שאת, בתוספות מסכת נזיר כו. ד"ה אמר רבא הביאו את מדרשו של יהוידע הכהן וכתבו בלשונם: דהכי משכחת בעלמא דמותר חטאת בא לנדבה "כדאמר בפרק ולד חטאת ובזבחים בפרק טבול יום" זה מדרש דרש יהוידע הכהן אשם וכו' ולמה הרחיקו ללכת לדברי הגמרא ולא הביאו ממקור ראשון משנה מפורשת בשקלים. ונראה בעליל שלא היתה גירסת המשנה לפניהם עם הוספת מדרשו של יהוידע הכהן כמו שהיא לפנינו, וממילא מתורצים הקושיות הנ"ל ודו"ק
)
מצאתי עכשיו שגם רבינו רש"י בפירושו עמ"ס זבחים יא: בד"ה אמר לו ר"י וכן במנחות ד. ד"ה מה חטאת, כשמביא את מדרשו של יהוידע הכהן מביאו מגמ' בתמורה ולא ממקורה מהמשנה בשקלים, והלא דבר הוא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 92 אורחים