עמוד 1 מתוך 8

בבא בתרא קיג. - סימן סימן

פורסם: ה' מאי 19, 2011 3:48 am
על ידי אדג
איתא בגמ' (בבא בתרא קיג, א): "דכולי עלמא מיהת ממטה למטה אחר בסיבת הבעל הכתוב מדבר מאי משמע סימן אמר רבה בר רב שילא אמר קרא איש". ופי' תיבת סימן פי' בעלמא (וכ"ה במסורת הש"ס עה"ג) שהוא שם אמורא, והוא יחידי בש"ס.

ובדקדוקי סופרים כתב שנראה שהיה כאן סימן לאמוראים שלפנ"ז ונשמט.

ובס' לחקר שמות תנאים ואמוראים בתלמוד לגאון מהור"ר מרגליות כתב באופן נפלא שבאמת תיבת סימן עצמה היא הסימן לאותם הלכות שבאו לפנ"ז: סיבת הבעל, ידבקו, ממטה למטה, נוטל בראוי כמוחזק. והוא נכון ביותר.

אולם, שיותר נכון לומר שהיה כתוב "סימן סימן", וטעה הכותב שהוא כפילות, ומחק תיבת סימן א', ובאמת סימ"ן הוא הסימן. כנ"ל.

(מגליונותי באוצרי)

Re: סימן סימן

פורסם: ה' מאי 19, 2011 9:56 am
על ידי אוצר החכמה
הוספה נכונה.

Re: סימן סימן

פורסם: ה' מאי 19, 2011 7:49 pm
על ידי אדג
עתה הצצתי מעט לדפוס ראשון דתלמוד בבלי, וראיתי זה פלא, שבסמיכות לתיבת 'סימן' נוסף רווח המתאים לתיבה נוספת, דבר המראה שבמקור נכתב שם תיבת 'סימן' והמגיה השמיטה, מחמת הדומות. מה שמוכיח יותר, הוא שהרווח בא לאחר המילה! כך המילה המושמטת חייבת להיות 'סימן' בעצמה, וד"ל.
מצו"ב תמונה.

Re: סימן סימן

פורסם: ה' מאי 19, 2011 11:08 pm
על ידי מאיר חכמים
ב"ה

בכת"י אסקוריאל: סימן בצד"ש
בשאר כתה"י: ליתא.
בדפוס פיזרו: (סימן)
בכת"י בולוניה: סימ?'? בצד"ש

באדיבות אתר מכון ליברמן:
http://www.lieberman-institute.com/
(כדאי לנצל את ההזדמנות לשימוש חינם שיש בינתיים, לאחר הרשמה קצרה)

Re: סימן סימן

פורסם: ו' מאי 20, 2011 3:15 am
על ידי אדג
אכן, כר' מאיר דדייק בשמא, אף אתה מאיר עיני חכמים (וגם כאלה שלא), ולא מאיר שמו אלא נהוראי, כל הרואה אומר ברקאי ברקאי. והוא סי' לשמות האמוראים דלקמיה.

וזהו דוגמא לחידוש שהוא חריף, נאה ומתוק לחיך - אבל אינו אמיתי.

Re: בבא בתרא קיג. - סימן סימן

פורסם: א' מאי 22, 2011 11:33 pm
על ידי נאשער
עיין ביעב"ץ המובא בהגהות וציונים בגמרא שם שיש גורסים אימם סימן ולא בימן סימן, עיי"ש עוד בזה ושיש לציין הדקדוקי סופרים שכתבת .

מסכת בבא בתרא - הערות והארות

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 7:49 am
על ידי שמואל דוד
בבא בתרא ב: - מחיצת הכרם שנפרצה

מחיצת הכרם שנפרצה אומר לו גדור
וברש"י אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני (דף כו.) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם "דבהכי הוי כלאים"
ויש להעיר,
א) מדוע בניית הגדר כולו על בעל הכרם (ועיין תוספות) ולא הבנתי ככל הצורך
ב) ראיתי בגליון הגמרא של מו"ר הגאון רב מרדכי גיפטר ז"ל שהגיה ברש"י דצ"ל ובהכי הוי כלאים בוי"ו ולא בדל"ת,
ויש לעיין מה כוונתו בההגה זו,
והאם מצינו גירסא זו בכת"י או שאחרים הגיהו כן בספריהם. נא לציין, תודה.

Re: מחיצת הכרם שנפרצה (בבא בתרא ב)

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 9:10 am
על ידי רון
לכבוד הרה"ג שמואל דוד שליט"א
כאן המקום לברך אותך על הסיום של ב"מ ושתזכה לסיים ב"ב בע"ה.

ויש לך זכויות גדולות שאתה מזכיר לנו כל יום כמה התורה גדולה וכמה צריך להספיק, ושכל יום שעובר עובר עוד דף, ואם מחשבה אחת של מוסר יש לנו בזכותך, הרי שאשרי חלקך.

עלה והצלח [מדין זכין - בשם כל החו"ר דפה שליט"א]

Re: מחיצת הכרם שנפרצה (בבא בתרא ב)

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 2:51 am
על ידי טור תלגא
גם אני מצטרף להנ"ל אשריך.

Re: מחיצת הכרם שנפרצה (בבא בתרא ב)

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 2:55 am
על ידי טור תלגא
שמואל דוד כתב:מחיצת הכרם שנפרצה אומר לו גדור
וברש"י אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני (דף כו.) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם "דבהכי הוי כלאים"
ויש להעיר,
א) מדוע בניית הגדר כולו על בעל הכרם (ועיין תוספות) ולא הבנתי ככל הצורך
ב) ראיתי בגליון הגמרא של מו"ר הגאון רב מרדכי גיפטר ז"ל שהגיה ברש"י דצ"ל ובהכי הוי כלאים בוי"ו ולא בדל"ת,
ויש לעיין מה כוונתו בההגה זו,
והאם מצינו גירסא זו בכת"י או שאחרים הגיהו כן בספריהם. נא לציין, תודה.


קונטרס עלי יוסף אות ק"פ וקפ"א

רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 1:37 pm
על ידי מיללער
לכבוד המדקדק הרב שמואל דוד הי"ו

ברש"י ב"ב ג: ד"ה היכי אסביה עצה להורדוס. כדאמרי' לקמן בשמעתין וכתובה היא ביוסיפין בן גריון.

רש"י נצרך להביא סימוכין לדברי חז"ל בגמרא מדברי יוסיפין בן גריון?

בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 1:51 pm
על ידי י. אברהם
ברש"י ד"ה ובכתבי הקודש. ספר תורה שהוא בכרך אחד וכן נביאים וכתובים הכתובים בגליון כס"ת.
(לכאורה הו"ל לכוללם יחד, ס"ת נביאים וכתובים שהם בכרך א'.) עקב הערת ר' שמואל דוד למטה, תקנתי לשון הקו' כדלהלן:
צע"ק למה הוסיף רש"י 'הכתובים בגליון כס"ת', ולא סגי לי' לפרש כמו גבי ס"ת שהם בכרך א'.
אך פי' כמש"כ רש"י לקמן יא. דבזמניהם היו רגילים לכותבן בגליון כס"ת שלנו. ובזמן רש"י דלא נהגו כן הוצרך לבאר,
וע"ע ברש"י גיטין (ס. ד"ה כיון דלא אפשר) שאין לכל צבור וצבור יכולת לכתוב נביאים שלם.

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 2:14 pm
על ידי אפשר
מיללער כתב:לכבוד המדקדק הרב שמואל דוד הי"ו

ברש"י ב"ב ג: ד"ה היכי אסביה עצה להורדוס. כדאמרי' לקמן בשמעתין וכתובה היא ביוסיפין בן גריון.

רש"י נצרך להביא סימוכין לדברי חז"ל בגמרא מדברי יוסיפין בן גריון?

אקוה שאין חדרב"ג על קריאת מכתב זה.
אבל אעיר, דכבר עמדו המפרשים שלמעשה ביוסיפון לא כתוב שם כל הענין, [כמדומה יש בגמ' עוז והדר], וא"כ יש להגיה ברש"י באופן שישתמע שכוונתו שעיקר מעשה הורדוס הוא שם, ולא המעשה של הגמ', וא"כ הכל מיושב.

[אין סאטמאר לערנט מען דף היומי?]

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 2:17 pm
על ידי אפשר
בשו"ע סי' קעג כתוב כלשון קושיתך.

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 3:54 pm
על ידי מיללער
אפשר כתב:
מיללער כתב:לכבוד המדקדק הרב שמואל דוד הי"ו

ברש"י ב"ב ג: ד"ה היכי אסביה עצה להורדוס. כדאמרי' לקמן בשמעתין וכתובה היא ביוסיפין בן גריון.

רש"י נצרך להביא סימוכין לדברי חז"ל בגמרא מדברי יוסיפין בן גריון?

אקוה שאין חדרב"ג על קריאת מכתב זה.
אבל אעיר, דכבר עמדו המפרשים שלמעשה ביוסיפון לא כתוב שם כל הענין, [כמדומה יש בגמ' עוז והדר], וא"כ יש להגיה ברש"י באופן שישתמע שכוונתו שעיקר מעשה הורדוס הוא שם, ולא המעשה של הגמ', וא"כ הכל מיושב.

[אין סאטמאר לערנט מען דף היומי?]

כוונתו שביוסיפין נכתב המעשה באריכות יתירה?

[ניין]

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 8:30 pm
על ידי אפשר
המעשה כאן בגמ' אינו שם ביוסיפון, לא מוזכר שם בבא בן בוטא, רק עיקר המעשה על היותו עבד ומרד ומלך וכו', [הרחבה בפרטי הקורות שלו, ולא במעשה הגמ' עצמה]

בבא בתרא ד. - עצת בבא בן בוטא להורדוס

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 1:24 am
על ידי שמואל דוד
ב"ב ד. א"ל מסתפינא ממלכותא א"ל שדר שליחא וליזיל שתא וליעכב שתא ולהדר שתא אדהכי והכי סתרית [ליה] ובניית [ליה] עבד הכי

לא הבנתי, אם היה מסתפינא ממלכותא אז לא היה סותר ובונה קודם ששמע מהם אם יכול לעשות כן ומה העצה הזו.
ועוד יש להעיר מדוע באמת ליעכב שתא ומה הביאור בזה וצ"ע

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 1:54 am
על ידי שמואל דוד
אם היה כותב כך היית סובר שכל התנ"ך בכרך אחד
וע"ע בשו"ת הר הכרמל יו"ד סימן כא

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 3:01 am
על ידי שמואל דוד
עיין תומכי תמימים (יודאסין)

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 3:28 am
על ידי מיללער
שמואל דוד כתב:עיין תומכי תמימים (יודאסין)

שייך להעתיק או לכה"פ לסכם?

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 6:38 am
על ידי שמואל דוד
כתב וז"ל נראה דהראה פה ליוסיפון לתקן את אי אלו דיוקים שבתלמוד עכ"ל

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 6:57 am
על ידי אפשר
שמואל דוד כתב:כתב וז"ל נראה דהראה פה ליוסיפון לתקן את אי אלו דיוקים שבתלמוד עכ"ל

איני יודע מי הוא, אבל האם הוא בכלל אלו כשאתה רואה דבר כזה, אתה עונה כנגדו, עפרא לפומיה?

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 7:08 am
על ידי י. אברהם
ואם הייתי סובר שכל התנ"ך בכרך א', מה הבעי'.
גם לדבריך הו"ל למימר וכן נו"כ שהם בכרך א'.
עיינתי בהר הכרמל. מה כוונתך בציון לשם?

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 7:44 am
על ידי שמואל דוד
איני יודע מה טיבו, גם אני חשבתי שדבר קשה לומר כן אבל ציינתי מה שמצאתי באוצר בענין זה

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 8:06 am
על ידי שמואל דוד
כוונת רש"י שאין לחלק ס"ת וגם נ"ך אין לחלק ואם היה כתב תנ"ך אין לחלק אז לא היינו יודעים שגם תורה לחוד או נ"ך לחוד אין לחלק

כוונתי היתה שהוא דיבר ברש"י הנ"ל ותו לא מידי

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 8:16 am
על ידי אוצר החכמה
כנראה שרש"י ראה שם אי אלו פרטים נוספים על הגמרא וזה מה שציין.

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 1:12 pm
על ידי י. אברהם
ושוב.
הו"ל למימר וכן נו"כ שהם בכרך א', למה הוסיף הכתובים בגליון כס"ת.

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 2:26 pm
על ידי ע. התשבי
אפשר כתב:
שמואל דוד כתב:כתב וז"ל נראה דהראה פה ליוסיפון לתקן את אי אלו דיוקים שבתלמוד עכ"ל

איני יודע מי הוא, אבל האם הוא בכלל אלו כשאתה רואה דבר כזה, אתה עונה כנגדו, עפרא לפומיה?

יותר נראה מלשונו שהתלמוד הוא המדוייק, ועל פיו יש לתקן ביוסיפון. (במרוצת הלשון אפשר לטעות ולקרוא "אי דיוקים שבתלמוד", אבל באמת כתוב "אי אלו דיוקים").

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 2:29 pm
על ידי מה שנכון נכון
הוא מתכוין "לתקן" - להסביר ולבאר, שע"פ האמור ביוסיפון יובנו כמה דקדוקים שיש לדייק בלשון התלמוד.

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 5:23 pm
על ידי שמואל דוד
כבר כתב שס"ת בכרך אחד וא"כ מספיק לומר נ"ך העשויים בגליון כס"ת

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 6:06 pm
על ידי שמואל דוד
ע. התשבי כתב:
אפשר כתב:
שמואל דוד כתב:כתב וז"ל נראה דהראה פה ליוסיפון לתקן את אי אלו דיוקים שבתלמוד עכ"ל

איני יודע מי הוא, אבל האם הוא בכלל אלו כשאתה רואה דבר כזה, אתה עונה כנגדו, עפרא לפומיה?

יותר נראה מלשונו שהתלמוד הוא המדוייק, ועל פיו יש לתקן ביוסיפון. (במרוצת הלשון אפשר לטעות ולקרוא "אי דיוקים שבתלמוד", אבל באמת כתוב "אי אלו דיוקים").

מה החילוק בין אי אלו לאי

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 6:19 pm
על ידי ע. התשבי
שמואל דוד כתב:
ע. התשבי כתב:יותר נראה מלשונו שהתלמוד הוא המדוייק, ועל פיו יש לתקן ביוסיפון. (במרוצת הלשון אפשר לטעות ולקרוא "אי דיוקים שבתלמוד", אבל באמת כתוב "אי אלו דיוקים").

מה החילוק בין אי אלו לאי

"אֵי אלו" הוא בצירה, ומשמעותו - כמה דיוקים.
"אִי דיוק" בחיריק, משמעותו - חוסר דיוק.

בבא בתרא ו: - כשורא דמטללתא

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 7:53 pm
על ידי י. אברהם
ב"ב ו: אמר רבינא האי כשורא דמטללתא עד תלתין יומין לא הוי חזקה. עי' סוכה לא. אמר רבינא האי כשורא דמטללתא דגזולה עבדי לי' רבנן תקנתא משום תקנת מריש.

הנה ברשב"ם פסחים (קיח:) כתב, בהרבה מקומות בתלמוד מצינו ששלח לו רבי לר' ישמעאל ב"ר יוסי בחליו כן, והדברים שהשיב לו כאן לא השיב לו פעם אחרת. ושמא חלאים הרבה חלה ר' ישמעאל כו', א"נ כולן השיבן בפעם אחת ובתלמוד סידרן במסכתות כל אתת על מקומה. ובמגדים חדשים (ברכות נ:) ציין כה"ג לעוד ראשונים שכ"כ לענין מעשה שמובא בתלמוד.
יל"ע אם ניתן לפרש כן אף בכה"ג דכשורא דמטללתא, ולומר דרבינא אמר ב' המימרות בהדי הדדי, או שמא הראשונים אמרו כן רק לענין מעשה, אבל ההלכות נאמרו כ"א בזמן אחר, כשלמדו הענין.

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 9:16 pm
על ידי י. אברהם
כבר כתב שס"ת בכרך א', וא"כ מספיק לומר וכן נו"כ.

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 9:20 pm
על ידי שמואל דוד
צריך לפרש שנו"כ עשויים בגליון כס"ת

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 9:22 pm
על ידי י. אברהם
ולמה צריך לפרש? כמו שכתבתי לעילא.

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 9:43 pm
על ידי שמואל דוד
מסכים, אבל אין זה הטעם שחילק ס"ת ונ"ך

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 9:56 pm
על ידי י. אברהם
תיקנתי לשון הקו' למעלה.

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 11:04 pm
על ידי שמואל דוד
ייש"כ על הדיוק

בבא בתרא ג: - כל האומר מבי חשמונאי אנא עבדא הוא

פורסם: ש' ינואר 28, 2017 9:04 pm
על ידי נתן
תוס' מק' על רש"י דאגריפס הי' אמו מישראל וא"כ לאו עבדא הוא, ואיני מבין דהרי עיקר הכונה הוא דיחוס החשמונאי אינו קיים אלא יחוסו הוא עבד, ומהיכי תיתי דבא לאפוקי שלא יהי' לעולם גר או אמו מישראל, ועי' מהר"ם שם אבל מהיכי תיתי שיהי' זה ההבנה.