עמוד 1 מתוך 1
תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 2:52 am
על ידי חיים שיש בהם
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 3:04 am
על ידי איש גלילי
זה לא כ"כ נדיר.
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 3:10 am
על ידי שבטיישראל
כ"ה הנוסח בדפוסי וויניציאה ופיזרו ובכת"י
הטעות נמצא דווקא בדפוס ווילנא
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 4:33 am
על ידי חיים שיש בהם
שבטיישראל כתב:כ"ה הנוסח בדפוסי וויניציאה ופיזרו ובכת"י
הטעות נמצא דווקא בדפוס ווילנא
אכן, וזוהי גם גירסת רש"י, אבל לענ"ד היה מקום לציין זאת.
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 7:33 am
על ידי י. אברהם
חיים שיש בהם כתב:אכן, וזוהי גם גירסת רש"י, אבל לענ"ד היה מקום לציין זאת.
כבר כתבו ב"דבר אל הלומד" הנדפס בראש כל מס'
בגוף הנוסח לא שנינו ממהדורת וילנא אלא כאשר ראינו טעות שנתחדשה במהדורות האחרונות כו'
בכגון דא הוכנסו התיקונים בגוף הנוסח בלי להעיר על השינוי שנערך
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ד' נובמבר 02, 2016 7:02 am
על ידי שמואל דוד
זה לא פעם הראשונה , וגם יש פעמים שהם משנים הגירסא ויש משמעות אחרת
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ד' נובמבר 02, 2016 7:23 am
על ידי י. אברהם
שמואל דוד כתב:זה לא פעם הראשונה , וגם יש פעמים שהם משנים הגירסא ויש משמעות אחרת
מה כוונתך "לא פעם הראשונה"? שהם עשו כמו שהודיעו בדבר אל הלומד?
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ד' נובמבר 02, 2016 7:27 am
על ידי אוצר החכמה
במקרה הזה זה ממש מתבקש שיעשו את זה ללא הודעה כי כל מי שלומד את הדף בוילנא מתקן לעצמו את המילה כי אי אפשר לקרא אחרת והערה רק היתה מסיחה את הדעת.
אולי היו צריכים בסוף הש"ס לשים רשימה של תיקונים כאלה.
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ד' נובמבר 02, 2016 7:59 am
על ידי שמואל דוד
במסכת גיטין כ. (מדפיסי וילנא) שינו הגירסא ברש"י בלי שום הגהה כלל וכבר הרעיש על זה הגרי"ח סופר שליט"א
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ד' נובמבר 02, 2016 2:25 pm
על ידי י. אברהם
היכן בדיוק ?
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ד' נובמבר 02, 2016 2:49 pm
על ידי בן_אליעזר
אגב נושא האשכול: ידוע, שא' מהטעויות שנפוצו בגמרות הישנות ד'ווילנא - דכשהחליפו מאימת הצנזור, תיבת "מין" בכל מקום מבואו - ובמקומו כתבו "עכו"ם" וכיו"ב, הדבר אירע (אולי מחמת המהירות, ואולי מאי שימת לב הזעצער'ס) גם כשלפעמים לא תואם להקונטקסט. כך נוצר, לדוגמא, "עכו"ם פרי", שכמובן כל השומע יצחק לו.
והנה שמעתי טוענים - ואיני יודע באם אמת בדבר - שאפילו במהדו' "עוז והדר" (במדור "הגהות וציונים" וכיו"ב, כמובן), לא נוקו כל טעויות הנ"ל (שוב, כשהקונטקסט אחרת לגמרי), ולפעמים נשאר הדבר כפי שהי'..
גם עליי להבהיר, ששמועה זו הגיעה לאוזני לפני כעשור, וייתכן - אפי' את"ל שכן השתבשו, אך בהדפסות החדשות (ועם כל התגובות בכתב ובמיילים ובפורומים), כבר נוקו לגמרי.
ולא באתי אלא להעיר גרידא, ואדרבה - אנא להעמידני על האמת וכאן יתברר ויתלבן העניין (ובעז"ה לכאו' גם יהי' האשכול כולו - והדומות לו - למראה עיני אנשי המכון), אם במישור אם בעקיפין.
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ד' נובמבר 02, 2016 7:07 pm
על ידי שמואל דוד
י. אברהם כתב:היכן בדיוק ?
עיין מנוחת שלום (ד) עמוד 60-61
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ד' נובמבר 02, 2016 8:11 pm
על ידי י. אברהם
עיינתי שם, וראיתי שמדבר מהגהה לא נכונה של דפוס ווילנא (ברש"י כ.) ולא של עוז והדר!
ועיינתי בגמ' עוז והדר, וראיתי שהם העירו על הטעות של ווילנא, והביאו הנוסח הישנה.
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ה' נובמבר 03, 2016 11:31 am
על ידי פרי_העץ
יפה תיקנו, ולמנ"מ יש לציין את השיבוש בוילנא?
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ה' נובמבר 03, 2016 2:36 pm
על ידי י. אברהם
לא דייקתי היטב בלשוני.
הם לא הזכירו כלל את ווילנא
הם השאירו את נוסח ווילנא, ולא תיקנו בפנים
והעירו בהגהות וציונים שבכמה דפוסים איתא ''ולשם''.
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ה' נובמבר 03, 2016 4:42 pm
על ידי יוצא פוניבז'
בן_אליעזר כתב:אגב נושא האשכול: ידוע, שא' מהטעויות שנפוצו בגמרות הישנות ד'ווילנא - דכשהחליפו מאימת הצנזור, תיבת "מין" בכל מקום מבואו - ובמקומו כתבו "עכו"ם" וכיו"ב, הדבר אירע (אולי מחמת המהירות, ואולי מאי שימת לב הזעצער'ס) גם כשלפעמים לא תואם להקונטקסט. כך נוצר, לדוגמא, "עכו"ם פרי", שכמובן כל השומע יצחק לו.
והנה שמעתי טוענים - ואיני יודע באם אמת בדבר - שאפילו במהדו' "עוז והדר" (במדור "הגהות וציונים" וכיו"ב, כמובן), לא נוקו כל טעויות הנ"ל (שוב, כשהקונטקסט אחרת לגמרי), ולפעמים נשאר הדבר כפי שהי'..
גם עליי להבהיר, ששמועה זו הגיעה לאוזני לפני כעשור, וייתכן - אפי' את"ל שכן השתבשו, אך בהדפסות החדשות (ועם כל התגובות בכתב ובמיילים ובפורומים), כבר נוקו לגמרי.
ולא באתי אלא להעיר גרידא, ואדרבה - אנא להעמידני על האמת וכאן יתברר ויתלבן העניין (ובעז"ה לכאו' גם יהי' האשכול כולו - והדומות לו - למראה עיני אנשי המכון), אם במישור אם בעקיפין.
אינני יודע לגבי הנ"ל, אך למרבה החרפה ישנם תיקוני צנזורה שמתחילה הופיעו בהגהות וציונים, אך במהדורות חדשות יותר נשמטו מכל וכל!
ראה לדוגמא בעלמא תוס' ברכות ז ע"א במהדורת תשס"ו (וכ"ה במהדורת תשע"ב):
- תוס' ברכות ז א.JPG (18.11 KiB) נצפה 8020 פעמים
ובידי מהדורה ישנה יותר, משנת תשס"ב, ושם הוגה:
ההוא צדוקי. בכהד"פ ובכת"י: מינא.
אע"ג דהצדוקים וכו'. צ"ל דהמינין והמסורות (דפו"ר, וכ"ה בגמ' שם).
ואי גרסינן הכא עובד כוכבים. צ"ל גוי (דפו"ר).
דקאמר התם העובד כוכבים. צ"ל הגוים (דפו"ר).
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ה' אוגוסט 09, 2018 9:40 pm
על ידי שמואל דוד
שמואל דוד כתב:י. אברהם כתב:היכן בדיוק ?
עיין מנוחת שלום (ד) עמוד 60-61
Re: תיקון בגמ' "עוז והדר" שלא צויין
פורסם: ה' אוגוסט 09, 2018 11:02 pm
על ידי ביקורת תהיה
יוצא פוניבז' כתב:למרבה החרפה ישנם תיקוני צנזורה שמתחילה הופיעו בהגהות וציונים, אך במהדורות חדשות יותר נשמטו מכל וכל!
לדעתי, הנסיגה לאחור היא מעשה שקול. וכך יש ללמוד ממה שכתבו התוס' במסכת ר"ה (דף לב:) לגבי תקיעת שופר: וְאַף עַל פִּי שֶׁבָּטְלָה גְזֵרַת הַמַּלְכוּת, לָא עָבְדִינַן כִּדְמֵעִיקָּרָא, אַף עַל גַּב דִּזְרִיזִין מַקְדִּימִין לְמִצְוֹת, דְּחָיְישִׁינַן שֶׁמָּא יַחֲזוֹר דָּבָר לְקִלְקוּלוֹ.