חגיגה דף ג: איזהו שוטה - גדרי שוטה להלכה ולמעשה
פורסם: ב' ספטמבר 15, 2014 4:51 pm
ת"ר איזהו שוטה היוצא יחידי בלילה והלן בבית הקברות והמקרע את כסותו איתמר רב הונא אמר עד שיהו כולן בבת אחת ר' יוחנן אמר אפי' באחת מהן היכי דמי אי דעביד להו דרך שטות אפי' בחדא נמי אי דלא עביד להו דרך שטות אפילו כולהו נמי לא לעולם דקא עביד להו דרך שטות והלן בבית הקברות אימור כדי שתשרה עליו רוח טומאה הוא דקא עביד והיוצא יחידי בלילה אימור גנדריפס אחדיה והמקרע את כסותו אימור בעל מחשבות הוא כיון דעבדינהו לכולהו הוה להו כמי שנגח שור חמור וגמל ונעשה מועד לכל אמר רב פפא אי שמיע ליה לרב הונא הא דתניא אי זהו שוטה זה המאבד כל מה שנותנים לו הוה הדר ביה איבעיא להו כי הוה הדר ביה ממקרע כסותו הוא דהוה הדר ביה דדמיא להא או דלמא מכולהו הוה הדר תיקו:
ופירש"י איזהו שוטה. האמור בכל מקום שפטור מן המצות ומן העונש ואין קנינו קנין ואין ממכרו ממכר:
והנה הרבה קולמסים נשתברו בספרי הפוסקים ושו"ת בגדרי שוטה להלכה ולמעשה, על הדף ציינו המציינים להספר "אור הישר" בענין פרשת הגט מקליווא, שפלפלו הגאונים בענין איזהו שוטה ואכמ"ל. מה שנוגע לי למעשה זה לי כמה שנים, בביהכנ"ס שאני מתפלל בקביעות מסתובב בחור מבוגר בשנים, שבעוה"ר הוא חולי במקצת, איני יכול להגדירו עפ"י כללי חכמת הרפוראה שבימינו מה בעצם חסר לו, אבל הוא מהנשמה'ליך שמסתובבים בחוצות וברחובות, בבתי מדרשות ובתי כנסיות. יש לו געשמאק לשמש כש"ץ ובכל עת מצוא הוא לוקח את העמוד אם אין שם חיוב וכדומה.
שאלתי בפי, האם יש כללים בזה, האם יוצאים ממנו קדיש וקדושה וכיוצ"ב, מה יש עלינו לעשות בכגוונא הדין?