סוכה נ"ו. הקרבת פר העלם דבר ושעירי ע"ז בחוה"מ
פורסם: ג' אפריל 01, 2014 5:31 pm
בגמ' משמר שזמנו קבוע [וכו'] ושאר קרבנות צבור: לאתויי מאי לאתויי פר העלם דבר של צבור ושעירי עבודת כוכבים: ופירש"י: פר העלם דבר של צבור. אם אירע בהן ברגל שעברו עבירה בהוראת ב"ד:
וכתב הגריעב"ץ בהגהותיו וז"ל לאתויי פר העלם וכו' נ"ב שהיו מקריבין אותן בחול המועד.
ולא ידענא אם כוונת הגאון זצ"ל הוא לאפוקי שאם אירע שעברו עבירה בהוראת בי"ד ביו"ט גופא שלא היו מקריבין את הפר ביום טוב וכדברי הגמ' ביומא דף נ"ד שעל אף שנקראים קרבנות ציבור אינם דוחין את השבת משום דלא קביעי בהו זמן, או דלמא שכיוון היעב"ץ שהיה ענין להקריב אלו הקרבנות בחול המועד אפי' אם אירע העבירה בשאר ימות השנה משום שאז היה זמן קיבוץ ועליה לרגל וברוב עם הדרת מלך, האם נזכר דבר כזה באיזה מקום?
ובדרך אגב, כלפי מה שהגמ' ריבה את אלו הקרבנות מדברי המשנה "ושאר קרבנות ציבור" נכון לציין את דברי המנחת חינוך במצוה ק"כ אותיות ט"ז וי"ז שדן בזה אם אכן אלו הקרבנות נקראים קרבנות ציבור ודינם כשאר קרבנות הציבור (באים ממותר הלשכה וטעונין שירה) או שהם כמו קרבנות שותפין ונקראים בשם המושאל קרבנות ציבור יעוי"ש בארוכה.
הדרן עלך מסכת סוכה דעתן עלך מסכת ביצה, מחיל אל חיל בס"ד
וכתב הגריעב"ץ בהגהותיו וז"ל לאתויי פר העלם וכו' נ"ב שהיו מקריבין אותן בחול המועד.
ולא ידענא אם כוונת הגאון זצ"ל הוא לאפוקי שאם אירע שעברו עבירה בהוראת בי"ד ביו"ט גופא שלא היו מקריבין את הפר ביום טוב וכדברי הגמ' ביומא דף נ"ד שעל אף שנקראים קרבנות ציבור אינם דוחין את השבת משום דלא קביעי בהו זמן, או דלמא שכיוון היעב"ץ שהיה ענין להקריב אלו הקרבנות בחול המועד אפי' אם אירע העבירה בשאר ימות השנה משום שאז היה זמן קיבוץ ועליה לרגל וברוב עם הדרת מלך, האם נזכר דבר כזה באיזה מקום?
ובדרך אגב, כלפי מה שהגמ' ריבה את אלו הקרבנות מדברי המשנה "ושאר קרבנות ציבור" נכון לציין את דברי המנחת חינוך במצוה ק"כ אותיות ט"ז וי"ז שדן בזה אם אכן אלו הקרבנות נקראים קרבנות ציבור ודינם כשאר קרבנות הציבור (באים ממותר הלשכה וטעונין שירה) או שהם כמו קרבנות שותפין ונקראים בשם המושאל קרבנות ציבור יעוי"ש בארוכה.
הדרן עלך מסכת סוכה דעתן עלך מסכת ביצה, מחיל אל חיל בס"ד