מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסחים דף ל"ה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
שמחה
הודעות: 121
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:14 pm

פסחים דף ל"ה

הודעהעל ידי שמחה » ו' יולי 26, 2013 10:07 pm

אמר רב שימי בר אשי אף אנן נמי תנינא, טבל ועלה אוכל במעשר, העריב שמשו אוכל בתרומה, בתרומה אין בקדשים לא, אמאי, טהור הוא, אלא מעלה

תוס' כבר אמר לעיל דף י"ט. ד"ה אלמא קסבר וכו' דהא דאינו אוכל בקדשים עד שהביא כפרתו אע"ג דהוי מדאורייתא אעפ"כ קרי לה מעלה.
אבל לשון רש"י כאן בדף ל"ה קצת קשה.
רש"י אומר בד"ה תנינא, וז"ל "דעבוד רבנן מעלה בקדשים אפילו מדאורייתא"
איזה מעלה מדרבנן יש כאן?!? הלא מדאורייתא אסור בקדשים עד שמביא קרבנותיו.

כשהרציתי זה הדיוק לבני נ"י, הראה לי בפני שלמה על פסחים (מר' שלמה גאנצפריד זצ"ל) שהוא כבר הקשה זה הקושיא וכתב דהלשון רש"י צריך עיון רב.
וכתב שם דאפשר ליישב קצת, דלכאורה משמע דהאי מתני' טבל ועלה אוכל במעשר וכו', לאו היא מתני' דנגעים כמו שציין במסורת הש"ס, דהתם תני בלשון אחרת, "טבול יום אוכל במעשר, העריב שמשו אוכל בתרומה, הביא כפרתו אוכל בקדשים"
ועוד, דאי ממתניתין דנגעים, לא הוה צריך לדייק תרומה אין קדשים לא, דהא בהדיא קתני הביא כפרתו אוכל בקדשים,

אלא הגמרא מיירי במעלה אחר שהוא מדרבן.
יש מחלוקות ב"ש וב"ה בנדה דף ע"א ע"ב בטבולת יום ארוך ב"ש אומרים דצריכה טבילה באחרונה, וב"ה אומרים אינה צריכה טבילה באחרונה, ופירש"י [בד"ה אינה צריכה] דוקא לתרומה אבל לקדשים ד"ה צריכה טבילה, דתנן האונן ומח"כ צריכין טבילה לקודש.

ולפי זה שפיר מייתי הגמרא כאן בפסחים ברייתא דטבל ועלה דלא קתני נמי הביא כפרתו, משום דלא דמי לתרומה, דאף אם הביא כפרתו עוד צריך טבילה לקודש וזה המעלה דעבדי רבנן, וזהו המעלה דאיירי כאן

בברכה המשולשת
הודעות: 14489
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פסחים דף ל"ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 28, 2013 8:41 am

אני הקטן הבנתי ברש"י שהכוונה היא שרבנן עשו מעלה בקדשים (במה דוכתי) כי התורה עשתה אף היא מעלה בקדשים (בעניין טבול יום)

סמל אישי של המשתמש
שמחה
הודעות: 121
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:14 pm

Re: פסחים דף ל"ה

הודעהעל ידי שמחה » ב' יולי 29, 2013 1:02 am

בברכה המשולשת כתב:אני הקטן הבנתי ברש"י שהכוונה היא שרבנן עשו מעלה בקדשים (במה דוכתי) כי התורה עשתה אף היא מעלה בקדשים (בעניין טבול יום)

ר' שמעון שפיטצר מגבעת זאב אמר בשיעור שלו דיש גירסא ברש"י "דעבוד רחמנא מעלה בקדשים"
ולפי זה יהי' הפשט ברש"י כמו שאתה אומר

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6522
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: פסחים דף ל"ה

הודעהעל ידי מיללער » ב' יולי 29, 2013 10:19 pm

נהניתי מדברי בעל הקיצוש"ע, יש"כ ר' שמחה

חרבונה
הודעות: 88
הצטרף: ג' יולי 30, 2013 5:20 pm

Re: פסחים דף ל"ה

הודעהעל ידי חרבונה » ג' יולי 30, 2013 5:29 pm

שמחה כתב:
בברכה המשולשת כתב:אני הקטן הבנתי ברש"י שהכוונה היא שרבנן עשו מעלה בקדשים (במה דוכתי) כי התורה עשתה אף היא מעלה בקדשים (בעניין טבול יום)

ר' שמעון שפיטצר מגבעת זאב אמר בשיעור שלו דיש גירסא ברש"י "דעבוד רחמנא מעלה בקדשים"
ולפי זה יהי' הפשט ברש"י כמו שאתה אומר

בעוז והדר ציינו בהגהות וציונים בשם הדקדוקי סופרים שבכתבי יד אין את המילה 'רבנן', ויש דפוסים שגרסו כך: 'דעבוד רחמנא מעלה' [אלא שתמוה לפי זה למה לא גרסו 'דעביד רחמנא מעלה'].


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 213 אורחים