עמוד 1 מתוך 1

עירובין דף נג

פורסם: ד' מאי 01, 2013 10:25 am
על ידי בברכה המשולשת
האם נפסק להלכה כדעת ברוריה שצריך לספור כל מלה בעת ששואלים אשה שאלה נחוצה

Re: עירובין דף נג

פורסם: ד' מאי 01, 2013 3:28 pm
על ידי דניאל
עיין בשו"ת יביע אומר ח"ו או"ח סי' י"ג.

Re: עירובין דף נג

פורסם: ד' מאי 01, 2013 4:13 pm
על ידי אוצר החכמה
אין לפני את היבי"א אבל בפשטות גם מברוריה אי אפשר להסיק שכן הוא חיוב אלא שזו מעלה ולגברא רבא ראוי שיעשה כן, דאל"כ נצטרך לומר שריה"ג עבר על עיקר הדין וזה דחוק.

Re: עירובין דף נג

פורסם: ד' מאי 01, 2013 6:53 pm
על ידי מיללער
בברכה המשולשת כתב:האם נפסק להלכה כדעת ברוריה שצריך לספור כל מלה בעת ששואלים אשה שאלה נחוצה

יש מפרשים שטענתה לא היתה עבור ספירת המילים רק על דקדוק מילת 'נלך' שיש לטעות בלשונו שח"ו רצה לילך ביחד.

Re: עירובין דף נג

פורסם: ד' מאי 01, 2013 9:14 pm
על ידי דניאל
מיללער כתב:יש מפרשים שטענתה לא היתה עבור ספירת המילים רק על דקדוק מילת 'נלך' שיש לטעות בלשונו שח"ו רצה לילך ביחד.

מי מסביר כך? הרי היא אמרה לו אל תרבה שיחה עם האשה?

Re: עירובין דף נג

פורסם: ד' מאי 01, 2013 10:22 pm
על ידי בברכה המשולשת
דניאל כתב:
מיללער כתב:יש מפרשים שטענתה לא היתה עבור ספירת המילים רק על דקדוק מילת 'נלך' שיש לטעות בלשונו שח"ו רצה לילך ביחד.

מי מסביר כך? הרי היא אמרה לו אל תרבה שיחה עם האשה?


ג"ע הבא"ח בספרו בן יהוידע (וכך הסברתי בשיעור- אבל בתוספת לעניין של ספירת המילים, שראיתי אצל הרה"ג שמואל אליהו שליט"א, ואיני זוכר אם אמר זאת בשם אביו מרן הגר"מ אליהו זצ"ל, שזה נפסק להלכה, ולכן שאלתי אם יש על כך מקורות)

Re: עירובין דף נג

פורסם: ה' מאי 02, 2013 12:03 am
על ידי דניאל
אוצר החכמה כתב:אין לפני את היבי"א
בברכה המשולשת כתב:ולכן שאלתי אם יש על כך מקורות

היבי"א בדך הכל מביא את דברי הדרך פקודיך ל"ת ל"ה אותיות ח' וט' (הוא כותב לימוד זכות על המקילים) אולי מישהו שיש לו גישה לאוצר המקוון יכול להעלות קישור.

Re: עירובין דף נג

פורסם: ג' מאי 07, 2013 1:23 am
על ידי הצב''י
אוצר החכמה כתב:דאל"כ נצטרך לומר שריה"ג עבר על עיקר הדין וזה דחוק.


יתכן שרמזה לו באומרה 'גלילי שוטה', שמחמת שהוא מבני גליל שאינו רגיל לדבר בלשון צחות, כפי מה שהאריכה הגמ' בסוגיא לעיל, לכן הוצרך להאריך בלשונו, ולא דיבר בלשון קצרה.
אמנם לעיקר השאלה, מבואר במשנה באבות שמאמר זה דאל תרבה שיחה מתייחס אף לאשתו, משום ביטול תורה, ומסברא לא נראה שבאשתו יש לדקדק כל כך, אם לא ממידת חסידות ממש.
ודרך אגב יש להעיר, דמתשובתה [הארוכה של ברוריה נראה דענין זה שלא להרבות בשיחה עם האשה, נאמר רק על האיש ולא על האשה, וסמך לדבר מברכות מח: 'וכל כך למה [האריכו הבנות בדברם עם שאול המלך], לפי שהנשים דברניות הן'.

Re: עירובין דף נג

פורסם: ג' מאי 07, 2013 9:07 am
על ידי בברכה המשולשת
הצב''י כתב:אמנם לעיקר השאלה, מבואר במשנה באבות שמאמר זה דאל תרבה שיחה מתייחס אף לאשתו, משום ביטול תורה, ומסברא לא נראה שבאשתו יש לדקדק כל כך, אם לא ממידת חסידות ממש.


זה תלוי בגרסא במשנה שם (אם גורסים אשתו "נדה" או לא)

Re: עירובין דף נג

פורסם: ג' מאי 07, 2013 4:15 pm
על ידי דניאל
אף אחד לא מסכים לעשות בשבילי את העבודה?:)
אני מצרף את הדרך פיקודך, הוא מדבר גם על הנקודה שנזכרה כאן לגבי אשתו ומפרש שהטעם שאסור באשתו הוא שע"י כך יתרגל לדבר עם נשים, ויבוא לדבר גם עם אחרות.
כאמור הוא כותב שהיום לא ראינו שנזהרים בכך ומלמד זכות.